۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
ایجاد قرارگاه امنیت غذایی در آذربایجان غربی| تامین کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد
بازار گزارش می دهد؛

ایجاد قرارگاه امنیت غذایی در آذربایجان غربی| تامین کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد

ارومیه- قرارگاه امنیت غذایی با هدف رصد قیمت اقلام اساسی و تلاش برای رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار در آذربایجان غربی تشکیل شد.

بازار؛ گروه استانها: آذربایجان غربی با تولید ۶.۸ میلیون تن محصول کشاورزی و از استانهای مهم در زمینه تولید محصولات استراتژیک از جمله سیب، چغندرقند، انگور، شکر، گندم، محصولات لبنی و گوشت مرغ نقش مهمی در اشتغال و درآمد مردم استان آذربایجان غربی دارد.

بخش کشاورزی آذربایجان غربی در حال حاضر ۳۳ درصد به صورت مستقیم و ۶۰ درصد به صورت غیرمستقیم منبع ارتزاق و معیشت مردم این منطقه مرزی است، اما چالش بازار پس از تولید و فروش یکی از موانع و مشکلات مهم این حوزه به شمار می رود.

برای حل مشکل پس از بازار، دسترسی عموم مردم به تولیدات، تهیه پایدار و سالم غذای مورد نیاز مردم قرارگاه امنیت غذایی در استان راه اندازی شده است، کارشناسان بخش کشاورزی معتقد هستند، قرارگاه امنیت غذایی زمینه کارشناسی را برای ستاد تنظیم بازار آماده می‌کند، در این قرارگاه صرفاً بحث بازار نیست و تولید را هم در برمی‌گیرد.

امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی مردم در اولویت قرار دارد
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی امروز در همایش قرارگاه امنیت غذایی استان با اشاره به راه اندازی این قرارگاه در آذربایجان غربی گفت: امروز با توجه به شرایط اقتصادی کشور امنیت غذایی و تامین کالاهای اساسی مردم در اولویت قرار دارد.

در سال‌های گذشته بخشی از مسئولیت های مواد غذایی در دست وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما در دولت سیزدهم تمام زنجیره تا بازرسی و نظارت بازار محصولات غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است

اکبر کرامتی با بیان اینکه امروز به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم ها علیه کشور، معیشت رفاه و امنیت جامعه در اولویت توجه مسئولان قرار دارد، افزود: در این راستا امنیت غذایی، معیشت و تامین مایحتاج و کالاهای اساسی مردم مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی با بیان این که در دولت سیزدهم، به دستور رئیس جمهور فرماندهی تمام زنجیره مواد غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، تصریح کرد: در سال‌های گذشته بخشی از مسئولیت های مواد غذایی در دست وزارت جهاد کشاورزی و بخشی به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت بود اما در دولت سیزدهم تمام زنجیره تا بازرسی و نظارت بازار محصولات غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد فروشگاه های کشاورزی در کشور و استان گفت: امروز تمام کشورهای دنیا به این موضوع توجه ویژه دارند و صادرات محصولات کشاورزی بر عهده وزارتخانه جهاد این این موضوع در کشور ما مورد غفلت واقع شده و تلاش می شود با راه اندازی و فعالیت مستمر قرارگاه امنیت غذایی اقدامات اساسی در این زمینه انجام گیرد.

وی تامین پایدار و تولید مواد غذایی به صورت مستمر، نظارت بر سالم بودن تولیدات، و توزیع عادلانه را سه ماموریت اساسی قرارگاه امنیت غذایی دانست و گفت: در استان برنامه ریزی های خوبی برای تولیدات پایدار در بخش های مختلف صورت گرفته و در زمینه برخی محصولات استراتژیک استان قطب مهم کشور به شمار می رود.

کرامتی با اشاره به فعالیت آزمایشگاه گیاه پزشکی، حفظ نباتات و آزمایشگاه مدیریت دامپزشکی در استان عنوان کرد: در زمینه تامین غذای سالم و عاری از سموم و باقی مانده نیز تلاش های خوبی در استان انجام می گیرد.

عدم تمرکز بر توزیع و نظارت از چالش های بخش کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می رود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عدم تمرکز بر توزیع و نظارت را از عمده مشکلات پیش روی بخش کشاورزی استان دانست و گفت: باید در این زمینه ساز و کارهای لازم را داشته باشیم و نهادهای متولی همکاری جدی در این زمینه داشته باشند.

در ۲۰ روز اخیر با کاهش و کمبود گوشت مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی مواجه بودیم که تلاش شد بخشی از نیاز ۲۴۰ تنی به گوشت مرغ در استان از طریق واردات مرغ منجمد تامین شود که متاسفانه به دلیل ضعف نظارت شاهد برخی کارشکنی و تخلف در این زمینه هستیم

کرامتی با اشاره به مشکل کمبود مرغ در استان نیز گفت: در ۲۰ روز اخیر با کاهش و کمبود گوشت مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی مواجه بودیم که تلاش شد بخشی از نیاز ۲۴۰ تنی به گوشت مرغ در استان از طریق واردات مرغ منجمد تامین شود که متاسفانه به دلیل ضعف نظارت شاهد برخی کارشکنی و تخلف در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه افراد و واحدهای متخلف در این زمینه به تعزیرات معرفی شده اند، افزود: وقتی گوشت منجمد با دلار رایانه ای وارد کشور می شود باید با نظارت و بازرسی های دقیق به دست مردم برسد قابل قبول نیست مردم در تامین این کالای اساسی با مشکل مواجه شوند به هیچ واحدی اجازه تخلف در این زمینه را نمی دهیم.

کرامتی با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۵ هزار خانوار با اشتغال ۳۳ درصد از بخش کشاورزی ارتزاق می کنند، گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته ارزش تولیدات پای خرمن استان ۳۱ هزار میلیارد تومان بر آورد می شود.

خرید، کشتار دام های روستایی و عشایر آذربایجان غربی برای ذخایر استراتژیک
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی نیز در این همایش با بیان اینکه در راستای امنیت غذایی سه طرح در استان در دست اجرا داریم گفت: حمایت از دام های مولد عشایر در دستور کار قرار دارد، به دلیل آبستن بودن دام های عشایر امکان کشتار آنها وجود ندارد، در این راستای به ازاری هر راس میش سه کیلو نهاده جود در اختیار آنها قرار می گیرد.

داوود قربان نژاد ادامه داد: بعد از سه ماه وقتی دام های مولد عشایر به مرحله پروار بندی رسیدند تصمیم با عشایر است این دام ها را نگهداری کنند یا در بازار آزاد به فروش برسانند، در شرکت پشتیبانی امکان خرید این دام ها برای ذخایر استراتژیک را داریم.

وی با بیان اینکه از سه هزار و ۴۰۰ جو سهمیه دام های مولد عشایر یک سوم بارگزاری و در اسرع وقت در اختیار عشایر قرار می گیرد، گفت: با هدف حمایت از ظرفیت های دامی اجرای این طرح تا پایان سال تداوم دارد.

با عدم همکاری کشتارگاه های خوی و میاندوآب بنا داشتیم در شرکت پشتیبانی دام استان این طرح را اجرا کنیم که تشکیل تیم و امکانات هزینه بر و زمان بر است در این راستا از مقامات استان درخواست داریم با فرمانداری شهرستانهای خوی و میاندوآب رایزنی کرده و خواستار رفع این مشکل شوند

وی بحث خرید دام های روستایی برای کشتار و منجمد سازی با هدف ذخایر استراتژیک در کشور و استان از دیگر طرح های در دست اجراست، افزود: در این زمینه تنها یک کشتارگاه دام صنعتی دارای تونل انجماد در خوی داریم که حاضر به همکاری نشدند.

قربان نژاد اظهار کرد: با توجه به عدم همکاری شهرستان خوی از کشتارگاه دام مهاباد درخواست کردیم اما این کشتارگاه امکان انجماد نداشت و قرار شد بعد از کشتار، دام ها توسط مهاباد در میاندوآب انجماد سازی شود که این واحد نیز همکاری نکرد.

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی اضافه کرد: با عدم همکاری این واحد بنا داشتیم در شرکت پشتیبانی دام استان این طرح را اجرا کنیم که تشکیل تیم و امکانات هزینه بر و زمان بر است در این راستا از مقامات استان درخواست داریم با فرمانداری شهرستانهای خوی و میاندوآب رایزنی کرده و خواستار رفع این مشکل شوند.

وی صادارات دام های غیرمولد را از دیگر طرح های استان در راستای امنیت غذایی برشمرد و گفت: مجوز صادرات برای دام های غیرمولد کوچک برای ۵۰ هزار راس به صورت متمرکز توسط تهران صادرات شده امیدواریم همکاری های لازم در این زمینه صورت گیرد.

بازرسان افتخاری برای نظارت بر بازار در آذربایجان غربی بکارگیری شوند
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی نیز در این همایش با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی بخش کشاورزی به عنوان پیشران اقتصادی به شمار می رود، گفت: در زمینه تولید مشکلی نداریم اما در زمینه تکمیل زنجیره با چالش هایی مواجه هستیم.

رسول اکبری با بیان اینکه باید با افزایش نظارت و بازرسی ها نقش واسطه ها در این بخش کمرنگ و حذف شود، افزود: با به کارگیری بازرسان افتخاری می توان خلا نظارت و بازرسی در این بخش را جبران کرد.

مدیر کل دفتر اقتصادی استانداری آذربایجان غربی همچنین خواستار نظارت از طریق سامانه با همکاری همه دستگاه های اجرایی در بخش کشاورزی شد، گفت: باید ببنیم مشکل کجاست که در انتهای زنجیره با وجود تولید مازاد در برخی بخش ها مردم با کمبود مواجه هستند.

شبکه و فروشگاه های تعاون روستایی در آذربایجان غربی فعال و احیا شوند
مدیر تعاون روستایی آذربایجان غربی دیگر سخنران این همایش نیز با تاکید بر احیای شبکه و فروشگاه های تعاون روستایی در استان گفت: در سالهای گذشته ۴۵۰ فروشگاه مصرف داشتیم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام کالاها از طریق شبکه تعاون روستایی توزیع می شد اما امروز این فروشگاه ها به ۷۰ مورد رسیده است.

در سالهای گذشته ۴۵۰ فروشگاه مصرف داشتیم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام کالاها از طریق شبکه تعاون روستایی توزیع می شد اما امروز این فروشگاه ها به ۷۰ مورد رسیده است

شهریار حیدری با بیان اینکه در استان بلکه در کشور به فور کالاهای اساسی داریم، گفت: مشکل اصلی این بخش نظارت و توزیع است باید این حلقه مفقوده را پر کنیم که شرکت های تعاون روستایی بهترین گزینه در این بخش هستند.

وی اشاره به فعالیت ۲۸۳ تشکل تعاون روستایی در استان افزود: این تشکل ها به صورت شبکه مویرگی تمام استان را پوشش می دهند با احیای شبکه های تعاون روستایی می توانیم مشکل توزیع را به راحتی حل کنیم.

حیدری از توزیع ۸۰ هزار تن آرد در سطح روستاها، ۳۰ هزار تن کود در استان طی ماه های اخیر خبر داد و گفت: این حجم از توزیع نشان دهنده ظرفیت بالای تعاون روستایی است بخش کشاورزی باید از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد.

به اذعان همه مسئولان کالاهای اساسی در کشور و استان به اندازه کافی وجود دارد آنچه موجب دغدغه مردم برای تامین کالاهای اساسی است ضعف در شبکه توزیع و نظارت است امید می رود با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی این ضعف در استان برطرف شده و مردم در تامین کالاهای اساسی خود با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha