۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
ارزآوری از مسیر ریلی و ترانزیت| لزوم توجه به زیرساخت حمل و نقل گلستان
بازار گزارش می‌دهد؛

ارزآوری از مسیر ریلی و ترانزیت| لزوم توجه به زیرساخت حمل و نقل گلستان

گرگان- محصولات غذایی و شیمیایی گلستان به ۳۰ کشور دنیا صادر می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان نبود زیرساخت حمل و نقل و تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری باعث شده تا این حجم صادرات، تمام توان استان نباشد.

الهام رئوفی فر؛ بازار: تاکید مقام معظم رهبری بر تولید و حمایت از این بخش، گویای اهمیت و تاثیرگذاری حوزه تولید در رونق اشتغال و اقتصاد است. جدای از تولید، صادارت غیر نفتی یکی دیگر از مولفه‌هایی است که توسعه آن در شرایطی که صادارت نفت با تحریم‌های ظالمانه مواجه شده، منجر به تحول چشمگیری در بخش اقتصاد منطقه و کشور خواهد شد.

هرچند که گلستان که در جدول استان‌های صنعتی رتبه قابل توجهی ندارد اما در بخش صادرات تولیدات داخلی، توانسته حرفی برای گفتن داشته باشد تاجایی که به گفته رئیس سازمان صمت استان، در حال حاضر محصولات تولیدی گلستان به ۳۱ کشور صادر می‌شود.

گلستان که در جدول استان‌های صنعتی رتبه قابل توجهی ندارد اما در بخش صادرات تولیدات داخلی، توانسته حرفی برای گفتن داشته باشد

اقدامی که بیانگر پتانسیل و توانمندی صنایع استان است با این حال به اعتقاد برخی کارشناسان چنین ظرفیتی در استان به واسطه بی‌توجهی مسئولان به زیرساخت ها، اجازه رشد و بالندگی بیشتر به سرمایه گذاران و اقتصاد این منطقه نداده است. با اینحال استان در بخش‌های متنوعی مانند محصولات شیمیایی و غذایی صادارت به کشورهای آسایی و اروپای شرقی انجام می‌دهد.

ظرفیت های صادراتی
رئیس سازمان صمت گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه واحدهای تولیدی این استان محصولات شیمیایی مانند پلی استایرن، روغن موتور، انواع رنگ‌های ساختمانی، سیمان، محصولات فلزی نظیر لوله آهنی را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند، گفت:  مواد غذایی نظیر پنیر، لبنیات، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، خوراک آبزیان از دیگر تولیدات استان است که به ۳۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

حسین طلوعیان با بیان این نکته که در هفت ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته، صادارت رشد خوبی داشته اضافه می‌کند: این صادرات به لحاظ وزنی۱۶۴ درصد و ارزش ریالی تا ۶۲ درصد افزایش داشته است.

طلوعیان توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را مشروط بر رونق بازار صاداراتی استان می‌داند و می‌گوید: با توسعه زیرساخت ریلی، صادارات سهل الوصول‌تر می‌شود.

وی توجه به ظرفیت‌هایی مانند منطقه آزاد اینچه برون را بستری برای جذب سرمایه گذار اعلام می‌کند و می‌افزاید: توجه به زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی هم موجب رغبت سرمایه گذار برای حضور در منطقه می‌شود.

مشکلات صادرکنندگان
رئیس سازمان صمت انتقال ارز را از دیگر مشکل صادرکنندگان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: پس از اینکه کشور زیر فشار تحریم‌ها قرار گرفت، مشکلات سیستم بانکی چند برابر شده، تاجاییکه امکان انتقال ارز از کشور مقصد به کشور مبدا با پیچیدگی زیادی همراه است لیکن مادامی که مراوات بانکی ضعیف بوده و امکان دریافت ارز حاصل از صادرات به کشور وجود ندارد، بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در استان ندارد.

واحدهای تولیدی این استان محصولات شیمیایی مانند پلی استایرن، روغن موتور، انواع رنگ‌های ساختمانی، سیمان، محصولات فلزی نظیر لوله آهنی را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند

رئیس سازمان صمت گلستان معتقد است که نبود زیرساخت مناسب حمل و نقل و مشکلات سیستم بانکی دست تولیدکنندگان برای صادرات را بسته، فعالان اقتصادی استان نبود رایزن فعال ایرانی در کشورهای هدف صادارت را به عنوان یک مشکل جدی دیگر در این بخش می‌دانند.

ساز و کار بین المللی را بپذیریم
براساس اظهارات این تولیدکنندگان برای افزایش صادرات، باید باید دیدبان اقتصادی در کشورهای هدف افزایش یابد تا به این ترتیب فضای اقتصادی هر کشور و نیازهای آن رصد شود، موضوعی که رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم بر آن صحه می‌گذارد علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار رد عضویت دولت در FATF را از دیگر مشکلات صادارت معرفی می‌کند و می‌افزاید: وقتی می‌خواهیم یک فعل اقتصادی را در سطح ملی عرضه کنیم باید ساز و کار بین المللی را بپذیریم.

چوپانی با بیان اینکه امروز کشورهای دنیا یک ساز و کار مالی به عنوان FATF را پذیرفتند، وقتی ما عضویت در FATF نمی‌پذیریم بر این اساس از خیلی سازو کارهای مالی برای تبادلات بانکی محروم می‌شویم، ابراز کرد:  در چنین شرایطی ما از قواعد بازی اقتصاد جهانی خارج هستیم لیکن تبعات چنین شرایطی حواله کردن پول از صرافی با کسر ۲۰ درصد و فروش کالا هم با ۲۰ درصد زیر قیمت واقعی است؛ اگر اصلاح در تفکر مدیران انجام نشود، سیاست‌هایی مانند رشد هشت درصدی اقتصاد کشور که دولت برای سال آینده اعلام کرده هم میسر نخواهد بود.

امروز کشورهای دنیا یک ساز و کار مالی به عنوان FATF را پذیرفتند، وقتی ما عضویت در FATF نمی‌پذیریم بر این اساس از خیلی سازو کارهای مالی برای تبادلات بانکی محروم می‌شویم

وی عقب ماندن ایران از سرعت تکنولوژی جهانی را یکی دیگر از موانع صادارت می‌داند و می‌گوید: درحالیکه ما در کشور از تکنولوژی نسل دو استفاده می‌کنیم، تکنولوژی دنیا نسل پنج است. طبیعی است که ما با این تکنولوژی نسل دو نمی‌توانیم کالای با کیفیت که ارزش افزوده قابل رقابت با همسایگان داشته باشد، تولید کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان معتقد است: اگر قرار است از اتکای به نفت خارج شده و بر اقتصاد تولیدات داخلی تکبه بزنیم، نیازاست تا ۱۰ سال آینده نفت را صادر کنیم و درآمد حاصل از آن را تبدیل به تکنولوژی کنیم زیرا برای واردات صنایع جدید حداقل هزار میلیارد دلار سرمایه نیاز است که در حال حاضر تامین آن میسر نیست.

اقدامات زیرساختی نیاز است
اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم اقداماتی مانند احداث زیرساختهای اساسی در گمرک ریلی اینچه برون، تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری در بندر خشک را از ملزومات توسعه صادرات می‌داند و می‌گوید: استرداد به موقع ارزش افزوده واحدهای تولیدی و تعیین تکلیف استان در خصوص منطقه ویژه اقتصادی استان از عواملی است که توسعه استان را متحول می‌کند.

ابراهیم کریمی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن یادآوری این نکته که افق آینده صادرات استان و افزایش سرمایه‌گذاری وابسته به رفع این موانع است، می‌افزاید: جذب سرمایه گذار خارجی، تعیین تکلیف ارتباط ریلی با منطقه و اعتمادسازی برای کشورهایی مانند چین، ترکیه، قزاقستان و ترکمنستان در جذب سرمایه از موارد حائز اهمیت در توسعه صادارت است.

صرف نظر از اینکه برخی مشکلات مطرح شده در صادرات کشوری است، نمی‌توان در بخش استانی درباره آن اظهار نظر کرد اما مباحثی مانند توسعه زیرساخت منطقه اقتصادی اترک و منطقه آزاد اینچه برون و توجه به کاستی‌هایی در حوزه زیرساخت ریلی و ترانتزیتی می‌تواند در ایجاد انگیزه سرمایه گذار و رونق اقتصاد منطقه تاثیرگذار باشد. بر این اساس انتظار می‌رود تا مسئولان در این بخش از تمام توان و ظرفیت خود استفاده کنند.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha