۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
استفاده از تسهیلات بنیاد برکت برای احیای قنوات در استان همدان
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

استفاده از تسهیلات بنیاد برکت برای احیای قنوات در استان همدان

همدان - لاهوتیان، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهادکشاورزی استان همدان از استفاده تسهیلات بنیاد برکت برای احیای قنوات در استان همدان خبر داد.

امیر لاهوتیان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان همدان دارای دو هزار و ۴۷۷ رشته قنات ثبت شده در سامانه ملی قنوات کشور و دارای رتبه پنجم ثبت قنوات در سامانه ملی است ضمن اینکه شهرستان‌های استان همدان از نظر تعداد قنوات درصدهای متفاوتی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: ملایر با ۶۲۱ رشته قنات ۲۵ درصد قنات‌های استان را در خود جای داده و شهرستان‌های درگزین و رزن و اسدآباد و نهاوند با تعداد رشته قنوات کمتر در مجموع حدود پنج درصد قنوات استان همدان را در خود جای داده اند.

وی گفت: شهرستان همدان با حدود ۲۶۰ رشته قنات ۱۰ درصد قنات‌های استان و شهرستان‌های تویسرکان، کبودرآهنگ و بهار نیز حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد قنات‌های استان را به خود اختصاص داده‌اند.

لاهوتیان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته عملیات مرمت و نوسازی و بهسازی قنوات استان همدان با استفاده از اعتبارات مختلفی انجام شده به طوری که عمده‌ترین اعتباراتی که در سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی آن در استان انجام شد استفاده از اعتبارات سیل سال ۱۳۹۸ بود که در سال ۱۳۹۹ تخصیص یافت، گفت: عملیات اجرایی برای بازسازی و احیای قنوات با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان در ۱۰ شهرستان استان همدان اتفاق افتاد که در کنار اعتبارات ملی به بازسازی و نوسازی قنوات کمک کرد.

سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان برای عملیات بازسازی و نوسازی قنوات استان همدان هزینه شد

وی گفت: حدود ۱۰ میلیارد نیز اعتبارات ملی داشتیم که در مجموع با استفاده از اعتبارات استانی و سایر منابع بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان در سال گذشته برای عملیات بازسازی و نوسازی قنوات درسطح استان همدان هزینه شد.

لاهوتیان بابیان اینکه دو هزار و ۴۷۷ رشته قنات در استان همدان موجود است که در این بین انجام کار برای ۱۵۰ رشته قنات در سالجاری پیش‌بینی شده است، گفت: با استفاده از حدود سه میلیارد تومان از اعتبارات بنیاد برکت، تسهیلات بخش خشکسالی و اعتبارات بلاعوض خشکسالی در قالب سه میلیارد تومان تسهیلات و ۲۴ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض خشکسالی که در حال تخصیص و واریز نقدی اعتبارات هستیم می‌توانیم عملیات احیا و مرمت را در تعداد دیگری از قنوات استان داشته باشیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهادکشاورزی استان همدان گفت: علاوه بر این موارد نزدیک به سه میلیارد تومان اعتبارات استانی داریم که با کمک فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی توانستیم نزدیک به سه میلیارد تومان از مصوبات کمیته برنامه‌ریزی استان به بحث قنوات اختصاص دهیم ضمن اینکه اعتبار ۱۸ میلیارد تومانی هم از ردیف‌های ملی در حال پیگیری است که اعتبارات مصوب در مجموع بالغ بر ۵۱ میلیارد تومان است که تا این لحظه حدود ۲۲ و نیم میلیارد تومان از آن تخصیص یافته است.

لاهوتیان ادامه داد: اگر این تخصیص‌های اعتباری اتفاق بیفتد به طور میانگین بالغ بر پنج برابر اعتبارات چند سال گذشته استان همدان به بخش قنوات اختصاص پیدا خواهد کرد که از نظر جهش وضعیت بسیار مطلوبی خواهد بود.

تمامی اعتبارات یاد شده هم که اختصاص یابد برای احیا، مرمت و بازسازی بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ رشته قنات در سالجاری جوابگو نیست

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهادکشاورزی استان همدان گفت: البته با توجه به اینکه پنجمین استان قنات‌خیز کشور هستیم تمامی اعتبارات یاد شده هم که اختصاص یابد برای احیا، مرمت و بازسازی بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ رشته قنات در سالجاری جوابگو نیست.

وی گفت: طی ۱۰ سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ رشته قنات احیا و مرمت شده‌است از این رو اگر اعتبار تامین شود؛ میزان بازسازی در سالجاری با چند سال گذشته برابری خواهد کرد.

لاهوتیان ادامه داد: با توجه به کاهش نزولات جوی سال گذشته و افت منابع آب زیرزمینی هر آنچه که در بحث بازسازی و نوسازی قنوات انجام شود به رسیدن به منابع آبی پایدار در روستاها کمک می‌کند و با این اتفاق از آسیب به کشت و زراعت بهره‌برداران جلوگیری می شود ضمن اینکه در کنار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از قنات‌ها هم بهره برده می‌شود.

اگر بتوانیم یارانه‌های سامانه‌های نوین آبیاری و یارانه‌های احیا و مرمت بخش قنوات را به سمت و سوی افزایش بهره‌وری و کارایی مصرف آب در باغات استان ببریم می‌توانیم در بخش باغات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: مشکل ما در استفاده بهینه از آب‌های سطحی و زیرزمینی در باغات سطح استان است و اگر بتوانیم یارانه‌های سامانه‌های نوین آبیاری و یارانه‌های احیا و مرمت بخش قنوات را به سمت و سوی افزایش بهره‌وری و کارایی مصرف آب در باغات استان ببریم می‌توانیم در بخش باغات نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه سه تعهد در برنامه اقتصاد مقاومتی داریم که شامل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، تکمیل کانال‌های آبرسانی و احیا و مرمت قنوات است، گفت: تا پایان آبان ۱۴۰۰ از ۳۰ کیلومتر تعهدی که برای ما در بحث اقتصاد مقاومتی و در احیا و مرمت و لایروبی قنوات تعیین شده ۱۸ کیلومتر محقق شده است.

لاهوتیان گفت: از سه هار و ۴۰۰ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری که برای سال ۱۴۰۰ تعهد کرده ایم دو هزار و ۲۰۰ هکتار اجراشده و در حال اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهادکشاورزی استان همدان گفت: در بحث عملیات بازسازی و انتقال آب با استفاده از کانال‌های آبیاری محدودیت بیشتری وجود دارد چون اعتبارات آن مختص به استان است و فقط می‌توانیم کانال‌هایی را ادامه کار دهیم که به شکل نیمه‌کاره بوده و موافقت‌نامه داشته باشد و پروژه جدیدی در کانال‌های آب‌رسانی نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: بیشتر اعتبارات این محل به سمت تسویه بدهی پیمانکاران و پروژه‌های نیمه‌کاره که تکمیل شود سمت و سو پیدا می کند هر چند تعهدات استان حدود ۵۰ درصد انجام شده و اگر تخصیص‌های استانی انجام شود مابقی را هم می‌توانیم در تعهد سند اقتصاد مقاومتی استان همدان انجام دهیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ارسلان IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      1 0
      خیلی جا چاه های حفر شده عمیق باعث شده که قنات ها خشک بشه امور آب و وزارت نیرو هم کاری نداره