۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
بازنگری اجرای طرح آبرسانی از تالوار به همدان| فاز اول ۱۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار می خواهد
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای همدان اعلام کرد:

بازنگری اجرای طرح آبرسانی از تالوار به همدان| فاز اول ۱۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار می خواهد

همدان - ۴۵ روز از آخرین تصمیمات اخذ شده توسط وزیر نیرو برای اجرای برنامه زمان‌بندی ضربتی آبرسانی از سد تالوار به همدان می گذرد و همچنان اجرای طرح آبرسانی به همدان در فاز اول درحال بازنگری است.

بازار؛ گروه استان ها: اواخر مهرماه امسال به دلیل وضعیت بسیار نگران کننده کم آبی در همدان جلسه شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان با حضور وزیر نیرو برگزار و در این جلسه با اشاره به وضعیت خشکسالی همدان که در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، تصمیماتی گرفته شد.

طبق آنچه عنوان شد وزارت نیرو به نحوی برنامه ریزی کرده که با استفاده مناسب و دقیق از منابع مشکلی متوجه شهرها و روستاهای کشور نباشد.

در همین نشست برای عبور همدان از بحران کم آبی تصمیم برآن گرفته شد تا در پروژه انتقال آب از سد تالوار تسریع و به همین منظور از سه ایستگاه پمپاژ در مسیر انتقال آب از این مسیر؛ دو مخزن به صورت پیش ساخته تهیه شود.

مقرر شد برای رفع نیاز ۹۰ کیلومتر خط انتقال برق با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورهای سیار این مشکل مرتفع شود تا برنامه زمان‌بندی ضربتی آبرسانی از سد تالوار در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر شود

همچنین مقرر شد برای رفع نیاز ۹۰ کیلومتر خط انتقال برق با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورهای سیار این مشکل مرتفع شود تا برنامه زمان‌بندی ضربتی آبرسانی از سد تالوار در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر شود.

حال پس از گذشت ۴۵ روز از برگزاری این نشست پیگیر وضعیت اجرای طرح شدیم و سرعت عمل در انجام امور را بررسی کردیم که در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان از بازنگری اجرای طرح آبرسانی به همدان در فاز اول طبق مصوبات سفر وزیر نیرو به همدان خبر داد.

بازنگری اجرای طرح آبرسانی از تالوار به همدان| فاز اول ۱۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار می خواهد

منصور ستوده به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای طرح آبرسانی به همدان و وضعیت منابع آبی همدان پرداخت و عنوان کرد: مطابق مصوبات صورت گرفته احجام طرح شامل خط انتقال فولادی به طول ۱۴۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرایی، جاده دسترسی به طول ۱۴۰ کیلومتر ، سه ایستگاه پمپاژ، سازه پیش تصفیه در محل ایستگاه شماره یک، هفت باب مخزن بتنی ذخیره و تعدیل فشار به حجم ۱۵۰ هزار متر مکعب و تصفیه خانه آب شرب با دبی سه هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه به تصویب رسیده است.

ستوده با اشاره به اینکه پس از سفر وزیر نیرو به استان همدان در مهرماه و حجم تخصیص ابلاغی جدید با برگزاری جلسات متعدد و مکاتبات صورت گرفته با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مشاور و پیمانکار اقدامات مهمی در راستای کارهای نرم افزاری و بازنگری طرح آبرسانی به همدان انجام شد، عنوان کرد: این روند در پیش گرفته شد تا در فاز اول یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب به شهر همدان را از سد تالوار تامین کنیم.

یکی از مولفه های اصلی این طرح، خط انتقال لوله فولادی به طول ۱۴۰ کیلومتر است که از این میزان تاکنون ۱۲۲ کیلومتر آن انجام شده و ۱۸ کیلومتر آن باقی مانده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه دبی طراحی مشاور برای تامین آب در شرایط اضطراری و فاز اول معادل یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه است، عنوان کرد: یکی از مولفه های اصلی این طرح، خط انتقال لوله فولادی به طول ۱۴۰ کیلومتر است که از این میزان تاکنون ۱۲۲ کیلومتر آن انجام شده و ۱۸ کیلومتر آن باقی مانده است.

ستوده عنوان کرد: در طرح اضطراری فاز اول با دبی طراحی یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه قرار شد حفاری و لوله گذاری در ۱۰ کیلومتر باقیمانده ابتدای مسیر (از سمت سد تالوار) انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه ظرفیت فاز اول (مدول اول تصفیه خانه ) این طرح باید بر اساس یک هزار و ۸۰۰ لیتر در ثانیه پیش رود، اضافه کرد: قرار شد تا لوله های فولادی با قطر یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر در این زمینه کار شود.

خرید ورق ها و ساخت لوله ها به پیمانکار ابلاغ شده و در دست پیگیری است و حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای خرید این لوله ها و اجرای آن نیاز است

وی با اشاره به اینکه این موضوع به پیمانکار ابلاغ شده است، گفت: در نهایت، خرید ورق ها و ساخت لوله ها به پیمانکار ابلاغ شده و در دست پیگیری است و حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای خرید این لوله ها و اجرای آن نیاز است.

بازنگری اجرای طرح آبرسانی از تالوار به همدان| فاز اول ۱۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار می خواهد

ستوده با بیان اینکه در حال حاضر نیز پیمانکار ماشین آلات سنگین جهت حفاری خط لوله را وارد کارگاه جدید در محل سد تالوار کرده است، اظهار کرد: سه ایستگاه پمپاژ در طرح آبرسانی به همدان با ارتفاع پمپاژ حدود ۵۷۰ متر نیز مورد بازنگری قرار گرفته که مقرر شد تا دو ایستگاه آن که هنوز مخازن آن ها ساخته نشده است، تغییراتی داشته باشند.

قرار شد در فاز اول دو مخزن بتنی دوهزار و ۵۰۰ مترمکعبی به جای مخازن ۱۰ هزار متر مکعبی برای ایستگاه های شماره یک و دو ساخته شود و تغییراتی در پمپ های آن ها صورت گیرد ضمن اینکه مخزن ۱۰ هزار متر مکعب بتنی ایستگاه شماره سه قبلاً ساخته شده و قرار شد ابنیه آن نیز با ظرفیت کامل تکمیل شود

وی در تشریح این موضوع گفت: قرار شد در فاز اول دو مخزن بتنی دوهزار و ۵۰۰ مترمکعبی به جای مخازن ۱۰ هزار متر مکعبی برای ایستگاه های شماره یک و دو ساخته شود و تغییراتی در پمپ های آن ها صورت گیرد ضمن اینکه مخزن ۱۰ هزار متر مکعب بتنی ایستگاه شماره سه قبلاً ساخته شده و قرار شد ابنیه آن نیز با ظرفیت کامل تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اینکه به منظور حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی مقرر شد تا پمپ های ایرانی جایگزین پمپ های خارجی شود، مطرح کرد: برق رسانی به ایستگاه های پمپاژ و تاسیسات پیش ته نشینی در محل سد تالوار از پست برق بیجار نیز مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت و در این راستا مشاور برق رسانی برای تهیه اسناد مناقصه و برآورد هزینه های لازم انتخاب شده است.

وی با اشاره به بحث تصفیه خانه همدان به اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و افزود: تصفیه خانه همدان دارای دو مدول است که هر کدام یک هزار و ۸۵۶ لیتر در ثانیه آب را تصفیه خواهند کرد که در بازنگری های صورت گرفته مقرر شد تا در فاز اول، یک مدول حدود ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه توسط پیمانکار تکمیل شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو پیمانکار در بخش فیلتراسیون و کلاریفایر تصفیه خانه در حال فعالیت هستند و پیمانکار سوم نیز از طرف قرارگاه برای تکمیل ساختمانهای بهره برداری و اداری تصفیه خانه انتخاب شده است.

مشخصات بازنگری اجزاء طرح به قرارگاه خاتم الانبیا ابلاغ شده است
ستوده با بیان اینکه در حال حاضر تمام مشخصات بازنگری اجزاء طرح به قرارگاه خاتم الانبیا ابلاغ شده است، گفت: مجدداً از آب سد تالوار نمونه برداری شد تا نتایج کیفی آن مورد بررسی قرار گیرد تا اگر نیاز به پیش تصفیه دارد، این اقدام را به انجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان اضافه کرد: برآورد اعتباری مورد نیاز برای اجرای فاز اول این طرح حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که وزارت نیرو جهت جذب آن از منابع مختلف از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور در حال پیگیری است.

طرح اضطراری آبرسانی به همدان از طریق خط آبرسانی تالوار به پیمانکاری موسسه بعثت قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت مهندسی مهاب قدس اجرایی می شود من اینکه طول کل خط انتقال آب از سد تالوار ۱۴۰ کیلومتر و طول خط اضطراری ۷۰ کیلومتر است.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha