۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
قوانین پرداخت حق بیمه اشتغال را از بین می برد| تولید کنندگان پوشاک کرج زیر فشار بی حمایتی
گفتگوی بازار با رئیس اتحادیه خیاطان کرج؛

قوانین پرداخت حق بیمه اشتغال را از بین می برد| تولید کنندگان پوشاک کرج زیر فشار بی حمایتی

کرج- رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک کرج با اشاره به قوانین جدید بیمه برای کارگاه ها گفت: عدم توان پرداخت حق بیمه توسط کارفرماها در نتیجه قوانین، اشتغال را از بین برده است.

شیما عبداله خانی؛ بازار: خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک در کرج نقش مهمی در تولید پوشاک کشور دارند و به گفته رئیس اتحادیه تولید کنندگان پوشاک کرج، البرز به عنوان قطب تولید پوشاک کشور شناخته می‌شود و پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه دارد اما عدم حمایت از تولیدکنندگان پوشاک باعث مشکلات فراوانی برای آن‌ها شده است. به گونه‌ای که تولید کنندگان در مدت ۲۱ ماه شیوع کرونا نه تنها از تسهیلات و حمایت کافی برخوردار نشدند بلکه افزایش هزینه تامین مواد اولیه، مشکلات بیمه نیروها با تغییر قوانین و نبود نیروی کار حرفه‌ای با توجه به ناتوانی تولیدی‌ها در پرداخت دستمزد بالا و بسیاری مشکلات دیگر دامن این قشر را گرفته‌است به گونه ای که برخی از تولیدکنندگان پوشاک به تغییر شغل یا تعطیلی واحد خود روی آورده‌اند.

با «علی لطفی» رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک کرج که خود نیز از تولید کننده های البرز است در این باره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

*چند سال است که در زمینه تولید پوشاک فعالیت می‌کنید؟
خیاط و تولیدکننده مانتو هستم وحدود ۳۸ سال است که در زمینه تولید پوشاک و مانتو فعالیت می‌کنم. در حال حاضر یک کارگاره تولیدی با ۱۰ نفر نیروی کار دارم.

*وضعیت تولید پوشاک در حال حاضر چگونه است؟
چند سال پیش تولید خیلی بهتر بود ولی ورود بی رویه پوشاک قاچاق باعث شد تعدادی از همکاران تعطیل کنند یا تغییر شغل بدهند. اکنون که قاچاق پوشاک کنترل شده نسبتا تولید بهتر شده است.

*عمده مشکلات صنف تولیدکنندگان پوشاک چیست؟
 مشکلاتی در زمینه بیمه،دارایی، شهرداری، عرضه تولیدات، مشکلات مالی، خرید پارچه و کمبود نیروی انسانی از مشکلات تولید کنندگان پوشاک است. هیچ ارگانی از تولید کننده‌ها حمایت نمی‌کند. اگر تولیدکننده‌ها حمایت شوند می توانیم حتی در آسیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

*روند فعالیت شما بعد از شیوع کرونا چه تغییری داشته و آیا توانستید از تسهیلات استفاده کنید؟
در این دو سال نه تنها از اداره دارایی و شهرداری هیچ کمکی به ما صورت نگرفت بلکه نسبت به سال‌های قبل درصدی افزایش پیدا کرد. درمورد وام کرونا نیز بسیاری از همکاران در سامانه کارا ثبت نام کردند ولی موفق به دریافت وام کرونا نشدند. شاید فقط ۳۰ یا ۴۰ واحد فقط توانستند وام دریافت کنند. به دلیل فشارهای مالی بسیاری از تولید کننده های ما به اتحادیه آمده و مجوز خود را باطل کردند و تعدادی هم تغییر شغل دادند.

*چند واحد صنفی تولید کننده پوشاک در کرج داریم و چه تعداد از آن ها مجوز دارند؟
حدود ۸۷۰ واحد دارای جواز و حدود ۱۲۰ واحد بدون جواز در این صنف در کرج مشغول فعالیت هستند. در مورد واحدهای بدون مجوز اخطارهای لازم ابلاغ می شود و اگر برای دریافت مجوز مراجعه نکنند از طریق اتاق اصناف و نیروی انتظامی نسبت به پلمب واحد اقدام می‌شود.

*برای تامین مواد اولیه آیا چالش و مشکلی دارید؟
در گذشته وقتی برای تامین مواد اولیه به بازار و کارخانه ها مراجعه می‌کردیم در مورد نحوه پرداخت مساعدت می‌شد و چند ماه برای تسویه حساب فرصت داده می‌شد. در واقع می‌توانستیم با چک کار کنیم و تا موعد چک فرصت داشتیم تا هزینه را پرداخت کنیم. اکنون مواداولیه کم است و مجبوریم به صورت نقدی به تسویه مبلغ بپردازیم و حتی در صورت نبود پارچه هزینه را دریافت و هر زمان موجود شد ارسال می‌کنند.

این مشکلات علاوه بر تورم و افزایش قیمت‌ها باعث شده که خرید مواد اولیه مان کمتر شود و تولید کننده‌ها با توجه به کمتر شدن تولید به تعدیل نیرو بپردازند.

قوانین پرداخت حق بیمه اشتغال را از بین می برد| تولید کنندگان پوشاک کرج زیر فشار بی حمایتی

*میزان تقاضا و استقبال مردم در حوزه پوشاک چه تغییری کرده است؟
قطعا" در این شرایط مردم سعی می‌کنند، اول نیاز های اولیه خود را تامین کنند و با توجه به تورم و گرانی، خرید پوشاک در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است.

*چطور بر قیمت‌های عرضه تولیدکنندگان نظارت می‌کنید؟
در این زمینه درصدهای خاصی وجود دارد. اگر کسی گران فروشی می کند، همشهریان می توانند با سازمان بازرسی صنعت، معدن، تجارت یا بازرسی اصناف تماس بگیرند. همچنین ناظران اتحادیه به صورت میدانی به نظارت می پردازند.

* به بیمه به عنوان یکی از مشکلات صنف خود اشاره کردید، در این باره توضیح بیشتری دهید.
 با وجود مشکلات بیمه‌ای و قوانین جدید برای بیمه کارکنان در کارگاه‌های تولیدی و تک‌دوزی‌ها، اشتغالزایی عملا از بین رفته است. اکنون تنها بیمه پنج نفر از کارکنان را می‌توانیم با ۱۰ درصد حق کارفرما پرداخت کنیم و بیمه بالای پنج نفر از قانون حذف شده است و باید ۳۰ درصد حق کارفرما پرداخت می‌شود. بنابراین مشکلات ما در این زمینه بیشتر شده است.

سال گذشته نیز تامین اجتماعی تغییراتی در این بخشنامه ایجاد کرده و فقط کارگاه‌هایی که در گذشته تاسیس شده اند می‌توانند با ۱۰ درصد حق کارفرما به پرداخت حق بیمه کارکنان بپردازند و کارگاه‌های جدیدالتاسیس نمی‌توانند از این تخفیف بهره‌مند شوند. این موضوع انگیزه تولیدکنندگان را از بین برده است.

*پیشنهاد و راهکار شما برای برطرف شدن مشکل عرضه اجناس و بازار یابی چیست؟
کرج اکنون در زمینه تولید پوشاک ظرفیت‌های بسیاری دارد و قطب تولید پوشاک کشور است، بنابراین باید جاهایی را در اختیار داشته باشیم که بتوانیم تولیدات خود را به صورت مستقیم به صورت عمده و تک فروشی عرضه کنیم. به این صورت تولید کنندگان مُزددوز به تولید مستقل می‌پردازند که به صورت مستقیم در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد یا افرادی که می‌خواهند محصولات را به صورت تک فروشی با قیمت مناسب تهیه کنند می‌توانند بامراجعه به این محل به خرید محصولات خود بپردازند و بسیاری از مشکلات موجود خیاطان کرج با وجود این مکان حل می‌شود.

*تا چه حد با واحدهای صنفی در زمینه ثبت برند و نام تجاری تعامل وجود دارد؟
در اتحادیه و اتاق اصناف در این زمینه جلساتی برگزار کرده ایم و از اعضا هم برای این موضوع دعوت شده است. تعدادی نیز برند های خود را ثبت کرده اند و با برند خودشان کار می کنند ولی وقتی همکاری برندی را ثبت می کند از لحاظ مالیات و دارایی با هزینه های بیشتری مواجه می‌شود. بنابراین از طرفی به دلیل خلاء موجود در زمینه برندینگ در ایران مردم بیشتر به سمت محصولات با برند خارجی تمایل دارند.

*به وجود مشکلاتی در زمینه نیروی انسانی اشاره کردید در این زمینه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
با توجه به اینکه تولید کنندگان کالاهای خود را با سود کم عرضه می‌کنند و از لحاظ مالی و دریافت وام کم بهره هم حمایت نمی‌شوند توان پرداخت حقوق مناسب به نیروی انسانی چرخکار و خیاط را ندارند. این موضوع باعث شده اکثر تولیدکنندگان از لحاظ نیروی انسانی با مشکل مواجه باشند. این مسائل با یکدیگر دست به دست هم داده و باعث شده افراد تمایلی به کار نداشته باشند و موضوع درآمد نیز در این زمینه موثر است.

سازمان فنی و حرفه ای و ارگان های مختلف می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. اگر همین روند پیش برود تا پنج سال آینده نیروهای خیاط نایاب می‌شوند. اکنون تولیدات بهتر شده و همکاران به دنبال گسترش تولیدات هستند ولی مشکل نیروی انسانی دارند. اگر ارگان‌های زیربط کمک کنند و بتوانیم دستمزد بهتری به نیروها بدهیم این مشکلات می‌توانند بر طرف شوند اما تا زمانی که مشکلات بیمه، دارایی و شهرداری حل نشده است این موضوع ممکن نیست.

*با توجه به شعار مانع‌زدایی از تولید به عنوان یک تولیدکننده چه توقعی دارید؟
درخواست دارم بیشتر به مشکلات تولید کنندگان از جمله پوشاک رسیدگی کنند تا تغیر رسته و شغل ندهند و به تعطیلی کارگاه ها خود روی نیاورند تا مشکلات دیگری در پی آن برای تولید داخل ایجاد نشود.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha