تشکیل کمیته مشترک به حل مشکلات تجارت و ترانزیت مرزی ایران و ترکمنستان کمک می‌کند
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تشکیل کمیته مشترک به حل مشکلات تجارت و ترانزیت مرزی ایران و ترکمنستان کمک می‌کند

رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق ترکمنستان برای حل مشکلات حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور پیشنهاد تأسیس کمیته مشترک تجارت و ترانزیت مرزی توسط دو اتاق را مطرح کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در جریان سفر هیات اتاق ایران به عشق‌آباد ترکمنستان که با هدف شرکت در چهارمین مجمع تجاری اکو انجام شده است، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران ملاقاتی با دولتگلدی رجب‌اف رئیس اتاق ترکمنستان داشت.

دولتگلدی رجب‌اف، رئیس اتاق ترکمنستان در این دیدار با اظهار خوشحالی از حضور رئیس اتاق ایران و هیات همراه در ترکمنستان اظهار کرد: باید از ظرفیت اجلاس سران برای توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری در میان کشورهای عضو حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.

او با بیان اینکه کمیته‌های تخصصی در خصوص تجارت، بانکداری و حمل‌ونقل جلسات خود را برگزار و به توافقاتی رسیده‌اند ادامه داد: جای امیدواری است که موافقت‌نامه‌هایی که در چهارچوب این کمیته‌ها امضا شده‌اند هرچه زودتر اجرائی شوند تا مشکلات فعالان اقتصادی، تجارت و سرمایه‌گذاری در منطقه رفع یا کاهش یابد.

رجب‌اف تأکید کرد: اتاق ترکمنستان تلاش لازم را برای اجرایی شدن موافقت‌نامه میان دو اتاق انجام خواهد داد و برای این امر نیاز به نقشه راه است. امیدوارم که با همکاری دو طرف در آینده نزدیک شاهد توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تجارت، حمل‌ونقل، بانکداری، ترانزیت و موضوعات مرزی باشیم.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران نیز در این نشست با اظهار خوشوقتی از حضور در ترکمنستان و دیدار با رئیس اتاق این کشور گفت: کشور ترکمنستان به‌عنوان شاهراه تجاری آسیای میانه و قفقاز به سایر بازارهای منطقه‌ای جایگاه مهمی دارد. ما انتظار داریم روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان که در سال‌های گذشته روندی کاهشی را تجربه کرده است مجدداً رشد پیدا کرده و بتوانیم از ظرفیت‌های توسعه روابط دوجانبه بهره‌برداری کنیم.

شافعی با اشاره به اهمیت صنایع فرآوری و تبدیلی در ایران، از آمادگی برای توسعه و انتقال فن‌آوری این حوزه به ترکمنستان خبر داده و تأکید کرد: این امر به‌ویژه با کمک استان‌های مرزی و استان گلستان با توجه به هم‌جواری و هم‌زبانی با طرف ترکمنی میسر خواهد بود.

رئیس اتاق ایران با اعلام آمادگی برای تدوین نقشه راه عملیاتی کردن موافقت‌نامه دوجانبه اتاق‌های ایران و ترکمنستان بیان کرد: برای این کار لازم است کارگروهی متشکل از اعضای دو اتاق تشکیل شود. اتاق ترکمنستان می‌تواند نمایندگان خود را برای عضویت در این کارگروه تعیین و معرفی کند و بعد از آنکه اتاق ایران نیز نمایندگان خود را معرفی کرد تدوین دستور کار و اجرائی شدن این موافقت‌نامه آغاز خواهد شد.

شافعی با اشاره به قدمت اتاق بازرگانی کشور ترکمنستان و تمایل اتاق ایران برای همکاری‌های بیشتر گفت: امیدوارم با توجه به تشکیل اتاق مشترک ایران و ترکمنستان در ایران، اتاق ترکمنستان نیز زمینه تأسیس اتاق مشترک متناظر را در کشور خود فراهم کند. در این صورت این دو اتاق مشترک به‌صورت قرینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را توسعه خواهند داد. پس از تشکیل اتاق متناظر می‌توانیم کمیته‌ها و کارگروه‌هایی را با حضور فعالان اقتصادی بخش‌های مختلف تشکیل دهیم تا اتاق مشترک بتواند از ظرفیت همکاری‌های دوجانبه حداکثر بهره‌مندی را داشته باشد.

او با توجه به معضلاتی که در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت بین دو کشور وجود دارد پیشنهاد تأسیس کمیته مشترک تجارت و ترانزیت مرزی از سوی اتاق ایران و اتاق ترکمنستان مطرح کرده و ادامه داد: در قالب این کمیته در مدت‌زمان شش‌ماهه می‌توان نشست‌هایی را با حضور متخصصین امر از دو طرف برگزار و تلاش کرد در راستای حل‌وفصل این مشکلات گامهای عملی و مؤثر برداشته شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد این سفر آغازگر دوره جدیدی از همکاری‌های اقتصادی، تجاری با طرف ترکمنی باشد.

رئیس اتاق ترکمنستان هم با استقبال از پیشنهادهای مطرح‌شده از جانب اتاق ایران گفت: ما آمادگی هرگونه همکاری در راستای توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را داریم.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha