مسئولیت اجتماعی صرفاً کار خیریه‌ای نیست
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران:

مسئولیت اجتماعی صرفاً کار خیریه‌ای نیست

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران تأکید کرد توسعه پایدار از مسیر توجه بنگاه‌های اقتصادی به مسئولیت اجتماعی می‌گذرد؛ البته مسئولیت اجتماعی صرفا کار خیریه نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با دستور کار «نقش تولید و کسب‌وکار مسئولانه در دستیابی به توسعه ملی» برگزار و بر رشد دیدگاه فعالان بخش خصوصی در حوزه مسئولیت اجتماعی به عنوان عامل هم‌افزایی صنعت، دولت و جامعه تأکید شد.

محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، گفت: اگرچه عده‌ای فکر می‌کنند مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها همان اقدام بشردوستانه یا نیکوکارانه و خیریه است، اما مسئولیت اجتماعی در تعریف گسترده‌تری از امور خیریه‌ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت توجه شرکت‌ها و بنگاه‌ها به حوزه مسئولیت اجتماعی در شرایط فعلی افزود: مسئولیت اجتماعی اقداماتی است که شرکت‌ها در سطحی فراتر از مقررات و برای ایجاد توازن بین نیازهای ذینفعان و سودآوری انجام می‌دهند. حوزه مسئولیت اجتماعی رسالتی است برای فعالان اقتصادی که باید با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز به تولید مسئولانه توجه کنند.

اولیایی در ادامه با تأکید به ضرورت توجه مدیران بنگاه در استفاده درست و بهینه از تکنولوژی‌ها گفت: توجه به شرایط و بحران‌های حال حاضر کشور مانند وضعیت آب در اصفهان، آب‌وهوا در شهرهای بزرگی چون تهران و دیگر شهرها؛ بخشی از ضرورت توجه مسئولیت اجتماعی بنگاهی است؛ که مغفول مانده است!

وی بیان کرد: ما باید از خودمان شروع کنیم، باید به فعالان اقتصادی بخش خصوصی از جمله هیات نمایندگان اتاق ایران آموزش داده شود که مسئولیت اجتماعی صرفاً کار خیریه نیست.

رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران تأکید کرد: اصل ایجاد توسعه پایدار مبتنی بر این نکته است که بنگاه‌ها به تولید مسئولانه محصولات خود توجه کنند. چرا که بی‌توجهی به این حوزه، تبعاتی برای جامعه محلی و در نتیجه جامعه ملی و بین‌المللی به دنبال خواهد داشت که منجر به آسیب‌های جدی می‌گردد به عنوان مثال گرمایش نیم درجه‌ای زمین که فریاد جامعه بین‌المللی را به همراه داشته از آن جمله است.

وی در ادامه گفت: متأسفانه در این موضوع دچار خلط مبحث شده‌ایم و هروقت از مسئولیت اجتماعی سخن گفته می‌شود این تصور وجود دارد که منظور رسیدگی به امور بی‌خانمان‌هاست؛ هرچند این حوزه جزو وظایف ذاتی حوزه مسئولیت اجتماعی است اما همه آن نیست.

در ادامه این جلسه سهیلا محبی نایب‌رئیس کمیسیون گزارشی از اقدامات اتاق فارس ارائه کرد و گفت: اتاق فارس در زمینه آزادسازی زندانیان سهم مهمی ایفا کرده است و در این راستا از برگزاری فرش قرمزی با حضور امیر جدیدی بازیگر نقش اول فیلم قهرمان خبر داد.

در این نشست حسین نجف‌آبادی پور رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق کرمان عنوان کرد: رویکرد ترویج و ترغیب در مناطق مختلف کشور نمی‌تواند یکسان باشد چرا که بسترهای فرهنگی و ضرورت‌ها و نیازهای مناطق مختلف کشور متفاوت است. متأسفانه شاهد هستیم بنگاه‌های اقتصادی در انجام درست مسئولیت اجتماعی خود عملکرد صحیحی ندارند و کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق کرمان سعی در اصلاح این رویه دارد و ضرورت این اصلاح با ایجاد فرهنگ‌سازی است.

علی‌اصغر خامنوی، رئیس هیات مدیره انجمن خیریه نیکوکاری ابرار هم در این نشست گفت: امروزه شاهد افزایش تعداد کثیری از انجمن‌های خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح جامعه هستیم که امیدوارم هر یک فعالیت‌های مؤثری در انجام امور خیریه انجام دهند.

در ادامه جلسه رضا درمان، مدیرعامل شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه در خصوص تعدد انجمن‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران می‌تواند به‌عنوان پایگاهی برای تجمیع انجمن‌ها و نهادهای همسو باشد تا با استفاده از یک همسویی منجر به کار تیمی  فاخر و اثربخشی در سطح ملی شود.

وی همچنین پیشنهادی مبنی بر تعریف یک مدل خاص با توجه به کثرت سازمان‌های مردم‌نهاد و  اضافه کردن یک شاخه با محوریت مسئولیت اجتماعی به نشان امین الضرب مطرح کرد.

هدف از تشکیل کمیته ملی استاندارد مسئولیت اجتماعی چیست؟
رضوی کارشناس حوزه تدوین استاندارد مسئولیت اجتماعی در این جلسه گفت: کمیته‌ای در سازمان استاندارد به نام کمیته ملی استاندارد مسئولیت اجتماعی تشکیل شده که هدف از تشکیل آن به رسمیت شناختن برخی استانداردها مثل ایزو ۲۶۰۰۰ است که در نهایت این استاندارد تصویب شد. استاندارد مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی همان استاندارد ۲۶۰۰۰ بین‌المللی است که بر اساس شرایط کشور بومی‌سازی شده است.

در این جلسه جمشیدی مدیرمسئول رسانه مسئولیت اجتماعی با تأکید بر ترویج و اطلاع‌رسانی مفاهیم مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه آن را امری ضروری دانست و تأکید کرد: رسانه باید در کنار کمیسیون و کمکی در راستای ترویج و اطلاع‌رسانی فعالیت حوزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در سطح جامعه باشد.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha