۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
افزایش بهره اوراق قرضه بورس را زمین گیر کرد| بازار سرمایه نگران لایحه بودجه ۱۴۰۱
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش بهره اوراق قرضه بورس را زمین گیر کرد| بازار سرمایه نگران لایحه بودجه ۱۴۰۱

دارابی کارشناس بورس گفت: با توجه به این که نرخ سود اوراق قرضه بالاست این موضوع موجب می شود تا سرمایه ها از بازار بورس خارج شود و از طرفی این موضوع بر افزایش نرخ بهره بانکی نیز تاثیر گذار است.

بازار؛ گروه بورس: کارشناس بورس در گفتگو با بازار اظهار کرد: ششم آذر ماه سال جاری شاخص کل بازاربورس منفی بود و با توجه به این که روز جمعه قیمت های کامودتی ها کاهش پیدا کرد بر شاخص بورس های جهانی نیز تا حدی تاثیرگذار بود. در داخل کشور بازار سرمایه هم نگران مصوبات لایحه بودجه سال آینده است و به همین دلیل شرایط بازار، شرایط خوبی نیست و شاخص دو درصد افت کرد.

همایون دارابی درباره نقش عرضه اوراق بر گروه های بانکی، بیمه ای و سرمایه گذاری بیان کرد: با توجه به این که نرخ سود اوراق قرضه بالاست این موضوع موجب می شود تا سرمایه ها از بازار بورس خارج شود و از طرفی این موضوع بر افزایش نرخ بهره بانکی نیز تاثیر گذار است.

وی در ارتباط با این که کدام گروه های بورسی پتانسیل روند صعودی شدن دارند، گفت: در این خصوص باید گزارش شرکتها را دید اما  بنظر می رسد، گروه های صادراتی ممکن است روند صعودی را داشته باشند.

این کارشناس بورس در ارتباط با تاثیر تسعیر نرخ ارز در بازار سرمایه و معاملات بانکی عنوان کرد: در حال حاضر با نظام چند نرخی مواجه هستیم و اگر این نظام چند نرخی حذف شود، برای کل صنایع بهتر است یعنی باید یک نرخ مشخص را  در بازاری مانند بورس و ارز مشخص کنیم و اجازه دهیم نرخ بازار برای  تسهیل ارز استفاده شود و به دلیل این که اکنون نرخ های متفاوتی از جمله نیما، سنا و بازار آزاد وجود دارد، این مساله باعث به وجود آمدن فساد، رانت وعدم شفافیت نظام بودجه ریزی می شود بنابراین باید یک نرخ شفافی داشته باشیم تا در بازارکشف شده باشد.

دارابی گفت: همچنان گروه های صادراتی بیشترین اثر را از تغییرتسعیر ارز خواهند برد. اگر نرخ درست تعیین شود تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

وی در ارتباط با بعد انتظارات تورمی روی نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار سرمایه افزود: درحال حاضر بازار روی نرخ نیمایی معامله می شود یعنی شرکت های بورسی  با نرخ نیمایی کار می کنند که آن هم تغییری نکرده است  و اگر نرخ نیمایی تغییر کند می توان در باره آن بحث و تبادل نظر کرد.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha