۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
خالی بودن ۴۰ درصد ظرفیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت
رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت مطرح کرد

خالی بودن ۴۰ درصد ظرفیت سازندگان تجهیزات صنعت نفت

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از خالی ماندن ۴۰ درصد ظرفیت ساخت این انجمن خبر داد.

به گزارش بازار، مجید محمدپور در نشستی خبری با بیان اینکه ۸۵ درصد از تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود افزود: از بخش دولتی انتظار داریم همان رفتاری که با فروشنده خارجی می‌شود با سازندگان داخلی نیز انجام شود، امروز با وجود کرونا و تحریم‌ها، هزینه‌های زیادی به سازندگان تجهیزات صنعت نفت تحمیل شد، با این حال ناامید نیستیم و تمام‌قد ایستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه تنها یک درصد ظرفیت تولید تجهیزات صنعت نفت به صادرات اختصاص دارد گفت: ونزوئلا، ترکمنستان، قطر، عراق و سوریه به عنوان بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده‌اند.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه نداشتن استاندارد ای. پی. ‌ای جلوی صادرات را گرفته گفت: قرار بود انجمن نفت ایران گواهینامه کیفیت را صادر کند، اما این اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص نقش انجمن در سند برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین گفت: باید آمادگی‌هایی در بخش صنعت ایجاد شود، در بسیاری از تجهیزات ما توانسته‌ایم تجهیزات مشابه چینی را از نظر قیمتی شکست دهیم و در این توافق‌نامه می‌توانیم دست بالا را داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با بیان اینکه مسئله دیگر ما، پرداخت مطالبات است که انتظار می‌رود از سوی کارفرمایان دولتی پرداخت‌ها صورت گیرد، اظهار کرد: انتظار داریم در مناقصات همان رفتاری را که با شرکت‌های خارجی دارند با ما نیز داشته باشند. دغدغه بعدی ما نیز این است که در مناطق آزاد اجازه داده نشود که بدون طی مسیر ثبت سفارش، تجهیزات وارد شود.

محمدپور با بیان اینکه سیاست ساخت ۱۰ گروه کالا ساخت داخل در صنعت نفت ادامه دارد، گفت: ۱۰ قلم کالایی دیگر نیز تعریف شده و اکنون کاتالیست‌ها، توربین و کمپرسور در کشور در قالب ۱۰ گروه کالایی ساخته شده است.

وی درباره مشکلات موجود در این صنعت، گفت: ۶۵ درصد از هزینه تمام شده ساخت هر تجهیز مواد اولیه بوده که ۸۰ درصد آن باید از خارج از کشور تامین شود که تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز است.

محمدپور با اشاره به مهاجرت نیروهای انسانی متخصص گفت: نه تنها سازندگان تجهیزات نفت بلکه جامعه صنعتی در حال شکست است و به دلیل جذابیتی که در کشور ترکیه ایجاد شده است بسیاری از صنعتگران در حال مهاجرت هستند.

به گفته وی طی دو سال گذشته به لحاظ عمق ساخت داخل، پیشرفت‌هایی حاصل شده و به تکنولوژی رسیدیم به طوری طراحی، مهندسی و مونتاژ را داشتیم. طی این مدت ۱۵ درصد عمق ساخت افزایش یافته و به ۶۰ درصد رسیده‌ایم و پیش بینی می‌شود که تا انتهای سال به ۷۵ درصد برسیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha