۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
پروفیل سبک یا سنگین: کدام یک انتخاب مناسب‌تری است؟

پروفیل سبک یا سنگین: کدام یک انتخاب مناسب‌تری است؟

پروفیل را می‌توان پرکاربردترین مقطع فولادی در صنایع کوچک و بزرگ دانست. این محصول را می‌توان به دو دسته‌ سبک و سنگین تقسیم کرد.

به گزارش بازار، پروفیل را می‌توان پرکاربردترین مقطع فولادی در صنایع کوچک و بزرگ دانست. این محصول را می‌توان به دو دسته‌ سبک و سنگین تقسیم کرد. تفاوت‌های پروفیل سبک و سنگین عمدتاً در فرآیند تولید آن‌ها است که باعث شده کاربردهای پروفیل سبک و سنگین بسیار با یک‌دیگر فرق داشته باشد. به طور کلی پروفیل به معنای ثابت بودن یک مقطع خاص در طولی ثابت است که می‌تواند در اشکال مختلفی ساخته و ارائه شود. متفاوت بودن این مقطع می‌تواند مشخص کننده نوع محصول باشد، برای مثال میلگرد، نبشی و یا ناودانی را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد.

در این مقاله بیشتر سعی داریم دسته‌ بندی پروفیل‌های سبک و سنگین را مورد بررسی قرار دهیم و کاربردهای و خصوصیات هر یک را به تفکیک بیان کنیم.

پروفیل سبک چه ویژگی‌هایی دارد؟

مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت این نمونه از پروفیل، ورق روغنی است که با ضخامت‌های خاصی برای این منظور به کار می‌رود. با استفاده از استانداردهای DIN۲۳۹۴ و EN۱۰۲۱۹-۲ و در طی فرآیند نورد سرد، پروفیل‌های سبک ساخته می‌شوند.

این محصول را با نام پروفیل مبلی نیز می‌شناسند که به واسطه روش تولید و مواد به کار رفته در ساخت آن، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

قابلیت آبکاری

بسیار ظریف و دقیق

قابلیت شکل‌پذیری بالا

جوش‌پذیری بالا

خاصیت آبکاری

تنوع وزنی بالا

کیفیت بالا در ساخت سطح

کارخانه ‌های تولید کننده پروفیل سبک

بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این زمینه، کارخانه‌های نورد و پروفیل ساوه، صبا، خاور صنعت هما، توسعه فولاد ساب قزوین هستند که عمده تولیدات پروفیل را برای تأمین نیاز داخلی، فراهم می‌کنند و بخشی از این محصولات برای صادرات به کشورهای خارجی، تولید می‌شوند.

در این تصویر نمایی از پروفیل سبک را مشاهده می کنید.

بررسی خصوصیات پروفیل سنگین

این محصول در دو دسته‌بندی ساختمانی و صنعتی تولید می‌شود که با توجه به ویژگی‌های هر یک، کاربردهای متفاوتی نیز دارند. به طور کلی پروفیل سنگین با روش نورد گرم و با استفاده از ورق سیاه تولید می‌شود. از نظر ظاهری، این محصول در دو شکل مربع و مستطیل و در ابعاد متفاوتی ساخته می‌شود.

با توجه به خصوصیات متمایز کننده‌ای که این نوع از پروفیل دارد، کاربردهای زیادی در صنایع بزرگ و کوچک ساختمانی و صنعتی خواهد داشت. برخی از این ویژگی‌ها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

قابلیت خمش و پیچش بالا

خاصیت جوش‌پذیری مناسب

قیمت به صرفه

سختی سطح بالا

در این تصویر نمایی از پروفیل سنگین را مشاهده می کنید.

کارخانه ‌های تولید کننده پروفیل سنگین

برای تأمین نیاز داخلی و حتی صادرات در این حوزه شرکت‌های مختلفی به تولید این محصول مشغول هستند که می‌توان از کارخانه‌های کیان پرشیا، ساوه، فولاد هیربد، علویجه و یاران، نام برد که بیش‌ترین سهم این بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

کاربردهای پروفیل سنگین و سبک

پیش‌تر ویژگی‌های هر یک از انواع پروفیل را مورد بررسی قرار دادیم. این خصوصیات که به واسطه روش تولید و مواد اولیه به کار رفته در آن‌ها مشخص می‌شوند، باعث شده تا کاربری‌های خاصی نیز برای آن‌ها تعریف شود.

پروفیل‌های سنگین به دلیل قابلیت تحمل وزن بالا، در صنایع سنگین قابل استفاده خواهند بود. برخی از کاربردهای عمده این نوع به شرح زیر هستند :

راه‌سازی

استفاده در شاسی ماشین‌آلات سنگین

ساخت دستگاه‌های صنعتی

خودروسازی

سخت درب و پنجره

پروفیل‌های سبک به دلیل وزن پایین‌تر و قابلیت شکل‌پذیری بالا، در صنایع کوچک‌تر و برای مصارفی که نیاز به دقت بالا در ساخت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان موارد زیر را برای کاربردهای این محصول نام برد:

ساخت لوازم خانگی

مبل‌سازی

صنایع کشاورزی

استفاده در برخی قسمت‌های خودرو

اسلحه‌سازی

تفاوت‌ های پروفیل سبک و سنگین

به طور کلی این مقطع فولادی را می‌توان تقریبا در همه صنایع کوچک و بزرگ مشاهده کرد که در موقعیت‌های مختلفی به کار می‌روند. نوع سبک و سنگین این محصول تفاوت‌های زیادی دارند که کاربری آن‌ها نیز با توجه به همین موضوع مشخص می‌شود.

مهم‌ترین مشخصه که باعث تمایز این دو نوع پروفیل از یک‌دیگر می‌شود، مواد اولیه مورد استفاده در فرآیند ساخت آن‌ها است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم در ساخت نوع سبک این محصول از ورق‌های روغنی که ضخامتی کم‌تر از ۱.۵ میلی‌متر دارند استفاده می‌شود و برای پروفیل‌های سنگین، ورق‌های سیاه با ضخامت بالاتر از یک و نیم میلی‌تر را به کار می‌برند.

با توجه به این‌که پروفیل سبک تحمل وزن و فشار پایین‌تری دارد، از آن در مواردی که نیاز به دقت بالا یا شکل‌پذیری در ساخت است، استفاده می‌شود. نوع سنگین این مقطع فولادی می‌تواند فشارهای بالا را پشتیبانی کند و با توجه به این موضوع در صنایع سنگین به کار می‌رود.

آخرین تفاوت این دو در بهای تمام شده آن‌ها است. پروفیل سبک در هر متر قیمت پروفیل (https://ahanportal.com/profile/) تمام شده بالاتری خواهد داشت، اما با توجه به این‌که در ساخت نوع سنگین آن، از ورق‌های ضخیم‌تر استفاده می‌شود، در نهایت بهای بالاتری به واسطه بیشتر شدن وزن، خواهد داشت.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه،  قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز،  قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول ۲۰*۲۰، ۳۰*۳۰، ۴۰*۴۰ تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند. "

فاکتورهای تأثیر گذار بر قیمت پروفیل‌ های سبک و سنگین

پرکاربرد بودن این مقطع فولادی باعث شده تا میزان تقاضا برای آن زیاد باشد، این موضوع در کنار برخی عوامل دیگر باعث می‌شوند که بازار خرید و فروش این محصول همواره جهش و رکودهای زیادی را شاهد باشد. برخی از این فاکتورها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

ضخامت ورق مورد استفاده

با توجه به این‌که در ساخت هر یک از دو نوع این محصول از ضخامت‌های خاصی استفاده می‌شود، قیمت تمام شده آن‌ها نیز با توجه به این موضوع متغیر خواهد بود. هر چه ورق نازک‌تر و با ضخامت کمتری مورد به کار گرفته شود، بهای محصول نهایی بالاتر خواهد رفت.

با توجه به این مسئله می‌توان متوجه شد که پروفیل‌های سبک به نسبت نوع سنگین، قیمت بالاتری خواهند داشت.

وزن محصول نهایی

این فاکتور با توجه به متراژ خریداری شده و هم‌چنین ضخامت ورق، متفاوت خواهد بود و هر چه وزن بالاتر باشد، طبیعتاً قیمت تمام شده نیاز افزایش خواهد داشت. با این‌که ضخامت‌های کم‌تر بهای بیشتری دارند، اما پروفیل‌های سنگین به دلیل بالاتر بودن وزن در هر متر، با قیمت بالاتری معامله می‌شوند.

تغییرات قیمت مواد اولیه

با توجه به نوسانات بازار ارز و میزان عرضه و تقاضا، بهای مواد اولیه مورد استفاده در این زمینه، همواره متغیر خواهد بود و این امر در قیمت پروفیل () به طور مستقیم تأثیر خواهد داشت. عامل دیگری که در این حوزه موثر خواهد بود، تصمیمات دولتی در حوزه صنایع فولاد است که بر بهای ارز و هم‌چنین قیمت مواد اولیه مورد استفاده تأثیر خواهد داشت.

سخن پایانی

در این یاداشت سعی کردیم تا تفاوت‌های پروفیل سبک و سنگین را مورد بررسی قرار دهیم و کاربردهای هر یک را با توجه به خصوصیات آن‌ها بیان کنیم. باید توجه داشت در مرحله نیاز سنجی پروژه، میزان استفاده و نوع کاربرد را برای این محصول مشخص کنید. این موضوع کمک می‌کند تا بنا به نیاز پروژه بتوانید انتخاب مناسبی برای تهیه مواد اولیه داشته باشید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، قیمت پروفیل سبک و سنگین همواره متغیر است و برای تهیه این محصولات نیاز است تا از منابع قابل اعتماد که پوشش کاملی در این حوزه دارند، استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید با مراجعه به سایت آهن پرتال، به مجموعه از فروشندگان معتبر و قیمت‌ آهن دسترسی پیدا کنید.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha