عدم رونق صادرات غیر نفتی با افزایش چند برابری ارز| مشکلات صدور کارت‌های بازرگانی
در نشست تشکل های صنفی بخش خصوصی مطرح شد

عدم رونق صادرات غیر نفتی با افزایش چند برابری ارز| مشکلات صدور کارت‌های بازرگانی

لاهوتی، رئیس هیات مدیره‌ کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با وجود پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان عوارض صادراتی، تاکنون ۱۷ میلیارد تومان آن در حوزه صادراتی هزینه شده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: به منظور تسهیل صادرات غیر نفتی و رفع مشکلات و چالش های فرآوری صادرات کالاهای ایرانی در بخش های مختلف اقتصادی، کشاورزی، فنی و مهندسی و صنعتی با حضور مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و روسای تشکل های صنفی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان توسعه تجارت در جریان مشکلات صادرکنندگان ایرانی قرار گرفت و مقرر شد تا رفع مشکلات موجود برگزاری این نشست ها با بخش خصوصی همچنان ادامه پیدا کند.

«محمد لاهوتی» در نشست نمایندگان تشکل های بخش خصوصی با رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: قرار بود که تمام عوارض دریافتی از محل صادرات در حوزه مربوطه هزینه شود اما تاکنون این مهم انجام نشده است.

در این نشست بسیاری از صادرکنندگان ایرانی خواستار رفع مشکلات رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات، ضمانت نامه های بانکی ها، اجرای مشوق های صادراتی، تسهیل در صدور کارت های بازرگانی، تسهیل واردات مواد اولیه از گمرکات، توجه جدی به مسایل و مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی شدند

در این نشست بسیاری از صادرکنندگان ایرانی خواستار رفع مشکلات رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات، ضمانت نامه های بانکی ها، اجرای مشوق های صادراتی، تسهیل در صدور کارت های بازرگانی، تسهیل واردات مواد اولیه از گمرکات، توجه جدی به مسایل و مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی شدند.

همچنین در این نشست روسای انجمن های صنفی، اتحادیه ها و تشکل های بر صادرات مواد معدنی، محصولات کشاورزی، رفع مشکلات ثبت سفارش، رفع بروکراسی اداری در زمان صادرات تاکید و تدوین نقشه راه توسعه صادرات غیرنفتی، حذف برخی عوارض صادراتی و تسهیل در بازپرداخت مبلغ ارزش افزوده به صادرکنندگان را برای توسعه صادرات غیرنفتی ایران را ضروری اعلام کردند.

رئیس هیات مدیره‌ کنفدراسیون صادرات ایران در این نشست تاکید کرد: هرچند که برای رفع مشکلات رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان ۱.۵ ماه گذشته دستورالعمل آن صادر شده، ولی تاکنون آیین نامه اجرایی آن آماده نشده تا مشکلات بنگاههای کوچک صادراتی در کشور در این زمینه حل و فصل شود.

لاهوتی از عدم هزینه کرد عوارض صادراتی در صنعت مربوطه انتقاد کرد و یادآور شد: قرار بود این عوارض برای توسعه صادرات در صنعت مربوطه هزینه شود، ولی تاکنون این اتفاق نیافتاده در حالی دریافت این عوارض به نام صنعت بوده اما به گام دولت شده است.

اعلام یک شبه ممنوعیت صادرات کالایی ایران به بازارهای صادراتی به اعتبار صادرکنندگان ایرانی لطمه می زند، لذا ضروری است حداقل ۳ ماه قبل ممنوعیت صادرات یک کالا اعلام شود تا تکلیف صادرکنندگان نیز با طرف های خارجی خود مشخص شود

رئیس هیات مدیره‌ کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: اعلام یک شبه ممنوعیت صادرات کالایی ایران به بازارهای صادراتی به اعتبار صادرکنندگان ایرانی لطمه می زند، لذا ضروری است حداقل ۳ ماه قبل ممنوعیت صادرات یک کالا اعلام شود تا تکلیف صادرکنندگان نیز با طرف های خارجی خود مشخص شود.

وی اظهار داشت: در حالی که با افزایش چند برابری قیمت ارزهای خارجی همه فکر می کردند که صادرات غیر نفتی رونق خواهد گرفت اما مشکلات و صدور دستورالعمل های یک شبه باعث شده که میزان صادرات کالاهای ایرانی کاهش یابد.

«علی اکبر خدایی» دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در این نشست اظهار داشت: هم اکنون صادرات آبزیان ایران به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است اما اگر زیرساخت های مورد نیاز در حوزه آبزی پروری تکمیل شود صادرات ایران در این بخش پس از ۴ سال به بیش از یک میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وی خواستار کاهش تعرفه ۱۲ درصد صادرات آبزیان به اروپا شد و گفت: در حالی بسیاری از کشور های جهان تعرفه صادرات آبزیان خود را به اروپا صفر و تا ۴ درصد تعیین کرده اند تعرفه ۱۲ درصدی ایران در این زمینه بسیار زیاد است و درصد این تعرفه باید کاهش یابد.

از ۱۲۴ هزار تن صادرات آبزیان به کشورهای هدف میزان صادرات ایران به اروپا یک هزار تن است در حالی که قبلا میزان صادرات آبزیان کشور به اروپا حدود ۱۵ درصد آبزیان صادراتی ایران بوده است

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بیان کرد: از ۱۲۴ هزار تن صادرات آبزیان به کشورهای هدف میزان صادرات ایران به اروپا یک هزار تن است در حالی که قبلا میزان صادرات آبزیان کشور به اروپا حدود ۱۵ درصد آبزیان صادراتی ایران بوده است.

احمد کریمی رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران در این نشست بر تسهیل صدور کارت‌های بازرگانی و یا تمدید آنها تاکید کرد و گفت: از اول مهرماه سال جاری صدور کارت بازرگانی با مشکلات زیادی مواجه شده است به طوری که ۵۰ درصد اعضای این اتحادیه در تهران نتوانستند کارت بازرگانی خود را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: برای افزایش صادرات غیر نفتی در کشور و توسعه صادرات فرش ایرانی باید فرآیند صدور کارت بازرگانی بیش از پیش تسهیل شود در حالی که مشکلات صدور این کارت سبب شده عده ای از دریافت کارت بازرگانی منصرف شوند.

قرار بود سال گذشته یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی به صادرکنندگان ایرانی پرداخت شود ولی معلوم نشد این منابع مالی به چه کسانی پرداخت شده است

«محمدرضا فرشچیان» عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این نشست بر پرداخت مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان ایرانی تاکید کرد و گفت: قرار بود سال گذشته یک هزار میلیارد تومان مشوق های صادراتی به صادرکنندگان ایرانی پرداخت شود ولی معلوم نشد این منابع مالی به چه کسانی پرداخت شده است.

وی خواستار نظامند شدن مشوق های صادراتی در سازمان توسعه تجارت شد و گفت: سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور نیازمند ایجاد یک معاونت صادراتی در این سازمان است تا همه مشکلات ساختاری ساز صادرات غیرنفتی ایران به بازارهای هدف در این معاونت متمرکز شود.

«عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز بیان کرد: رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به یکی از مشکلات صادرکنندگان غیرنفتی ایرانی تبدیل شده است و دولت باید برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان اهتمام بیشتری داشته باشد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: باز پرداخت مالیات ارزش افزوده کالاهای صادراتی تاکنون به صادرکنندگان انجام نشده است در حالی که هم اکنون بیش از ۷ سال است که این مالیات از صادرکنندگان اخذ می شود.

برای کاهش قیمت ها باید تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع لوازم خانگی در کشور کاهش یابد و مشکلات صادرکنندگان و در خصوص نحوه انتقال وجوه  آنها با حساب باز کردن در کشورهای هدف مورد توجه قرار گیرد

هاشمی، خواستار تسهیل تامین مواد اولیه صنعت لوازم خانگی شد و گفت: برای کاهش قیمت ها باید تعرفه واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع لوازم خانگی در کشور کاهش یابد و مشکلات صادرکنندگان و در خصوص نحوه انتقال وجوه  آنها با حساب باز کردن در کشورهای هدف مورد توجه قرار گیرد.

«افشین کلاهی» رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در این نشست یادآور شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر صادرات شرکت‌های دانش بنیان روال خوبی گرفته، چون دولت از صادرات این شرکت ها حمایت خوبی داشته است.

 وی اظهار داشت: علیرغم اینکه توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته در بخش هایی نیاز به اصلاح امور داریم که باید در این زمینه اقدامات مورد نیاز انجام شود.

«سعید عسکری زاده» دبیر انجمن سنگ ایران نیز در این نشست یادآور شد: بزرگترین مشکل ما در حوزه معدنی کشور بلا تکلیفی در ثبات رویکردها ‌است و اگر ما در این زمینه به ثبات برسیم صادرات بخش معدن ایران و فرآورده های معدنی به عنوان جایگزین نفت از جایگاه ممتازی برخوردار خواهد شد.

متاسفانه در ۳ سال گذشته صدور بخشنامه های زیادی در این زمینه محدودیت های بزرگی ایجاد کرده است در حالی که بخش معدن می تواند به عنوان جایگزین پایدار صنعت نفت، درآمدهای زیادی را نصیب کشور کند

وی گفت: متاسفانه در ۳ سال گذشته صدور بخشنامه های زیادی در این زمینه محدودیت های بزرگی ایجاد کرده است در حالی که بخش معدن می تواند به عنوان جایگزین پایدار صنعت نفت، درآمدهای زیادی را نصیب کشور کند.

در پایان این نشست «علیرضا پیمان پاک» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خواستار تداوم این نشست تا با صادرکنندگان بخش خصوصی شد و گفت: رفع مشکلات در گرو همکاری تمام صادرکنندگان، اتحادیه ها،  انجمن ها و تشکل های صنفی است و انتظار داریم تشکل ها و انجمن های در رفع مشکلاتی که امروز مطرح شد ما را یاری کنند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: خوشبختانه در این نشست ۴۰ تا ۵۰ مورد از مشکلات صادرکنندگان ایرانی مطرح شد و مشارکت این تشکل های صنفی و حمایت دولت از بخش خصوصی بسیاری از چالش ها و مشکلات صادرات غیر نفتی ایران قابل حل و فصل است.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha