۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
سقف با قالب وافل چرا آنقدر محبوب شد؟

سقف با قالب وافل چرا آنقدر محبوب شد؟

امروزه سقف با قالب وافل در میان مهندسان بسیار زیادی و همچنین کارفرمایان، مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش بازار، امروزه سقف با قالب وافل در میان مهندسان بسیار زیادی و همچنین کارفرمایان، مورد توجه قرار گرفته است. چرا که سیستم سقف وافل به گونه ای طراحی شده که تمامی خصوصیات یک سقف را به عنوان یک عضو مهم در سازه در بر خواهد داشت. از جمله مهمترین آنها اجرای سقف وافل در دهانه های بلند و بالای ۱۰ متر است که بدون نیاز به تیرهای میانی و آویز به راحتی قابل اجرا می باشد. این ویژگی باعث شده تا علاوه بر حذف ستون های اضافی در سازه در طراحی معماری و پارکینگ دستمان بازتر باشد. از این رو می توان به جرات گفت سقف وافل نسبت به دیگر سقف های رایج ساختمانی علاوه بر استحکام سازه باعث کاهش هزینه های ناشی از ساخت می شود. در این مطلب به صورت کاملاً تخصصی این سقف را بررسی می نماییم.  
 

معرفی قالب وافل


 
سقف وافل به چه سقفی می گویند؟

در واقع سقف با قالب وافل نوعی دال مجوف می باشد که در قسمت های غیر سازه ای آن قالب وافل به جای بتن غیر سازه ای قرار می گیرد. قالب سقف وافل از نوع غیر ماندگار است و پس از مرحله بتن ریزی و خشک شدن بتن توسط مجری سقف وافل از بتن بیرون کشیده می شود و نمای اکسپوز حفره ای را برجای می گذارد. این حفره ها چندین ویژگی دارد که مهمتر از همه اجرای راحت تاسیسات ساختمانی می باشد.  
اجرای سقف با قالب وافل چندین مرحله ساده دارد که به راحتی یک مرحله پس از مرحله دیگر انجام می شود. (البته به شرط آنکه یک مجری و یا یک تیم پیمانکاری با تجربه بالای سر پروژه باشد. ) اولین مرحله طراحی سقف و نحوه قالب چینی سقف می باشد. دومین مرحله به تجهیز کردن کارگاه و شاسی کشی برای چینش قالب های وافل اختصاص می یابد. پس از چینش قالب های سقف نوبت به بتن ریزی می شود. سپس همانطور که به آن اشاره کردیم در مرحله چهارم نوبت به قالب برداری می رسد. حال که متوجه شدیم سقف با قالب سقف وافل چیست و چگونه اجرا می شود. بهتر است برویم سر اصل مطلب و دلایلی که باعث محبوبیت این سیستم سازه ای در میان مهندسان و مجریان شده است را بررسی کنیم.  

قالب های وافل و محبوبیت زیاد ان ها


 
مهمترین دلایلی که سقف وافل محبوب شده است

یکی از مهمترین دلایل اجرای سیستم وافل در سازه ها علاوه بر مقاومت و استحکام بالای سقف، صرفه جویی در هزینه های سازه می باشد. چرا که با اجرای این نوع سقف و عدم نیاز به بلوک های سیمانی یا یونولیتی هزینه های ناشی از خرید و حمل بلوک ها و همچنین هزینه های جوشکاری و حمل و نقل تیرچه نیز از هزینه های کلی پروژه کاسته می گردد.  
خصوصیت بعدی که باعث شده سقف با قالب وافل را محبوب سازد. امنیت آن در برابر حادثه غیر قابل پیشبینی آتش سوزی می باشد. سقف هایی که قالب های غیر ماندگار دارند به دلیل نداشتن مواد پلاستیکی در برابر آتش مقاوم تر هستند و زودتر آتش مهار خواهد شد. همچنین در این صورت از تولید گازهای سمی که موجب خفگی می شود دیگر خبری نخواهد بود.  
از دیگر دلایل محبوبیت سقف با قالب وافل ویژگی های دیگر آن از قبیل سرعت در زمان اجرای سقف، امنیت و ایمنی کارگران در حین اجرا، خرید و فروش مقرون به صرفه قالب وافل، استفاده از قالب های وافل در چندین پروژه به دلیل غیر ماندگار بودن قالب ها در سقف، اجرای تیرچه ها به صورت درجا، نمای اکسپوز زیبا ویژه نورپردازی و دیزاین های داخلی، جاگیر نبودن قالب های وافل بعد از خرید در محیط ساختمان، حمل و نقل آسان قالب های سقف وافل می باشد.  

همچنین با روی کار آمدن قالب وافل قفل دار بر محبوبیت این سقف افزوده شده است. قالب قفل دار وافل این امکان را به مجریان سقف وافل می دهند تا در هنگام قالب چینی از زیر قالب ها را به هم قفل کرده و در نهایت تمامی قالب ها به هم متصل شوند. این ویژگی باعث شده تا در هنگام بتن ریزی یا راه رفتن کارگران و مهندسان بر روی سقف، قالب های وافل دچار واژگونی و شکستگی نشوند. در ادامه نکات کلیدی که در خرید و فروش و اجاره قالب وافل مهم می باشد را تشریح می نماییم.  

اجاره قالب وافل


 
خرید قالب سقف وافل

خرید قالب وافل بعد از یک طراحی بهینه صورت می گیرد. نکته ی مهم اینجاست که اگر قالب ها را از شرکت های تولید کننده مانند زاگرس بنا خریداری نمایید می توان گفت با قیمت مقرون به صرفه ای آنها را تهیه کرده اید. معمولاً شرکت های تولیدکننده بدون واسطه قالب ها را در اختیار مصرف کنندگان می گذارند که این موجب صرفه جویی در هزینه های نهایی ساختمان می گردد.  
البته باید توجه داشته باشید که نوع طراحی سقف شما چگونه است. اگر سقف شما به صورت دو طرفه باشد باید قالب های وافل که به صورت مربعی است را تهیه نمایید. قالب های وافل برای سقف یک طرفه مونتاژی هستند و تابوتی شکل می باشد. خالی از لطف نیست که بدانید سقف با قالب وافل دو طرفه دهانه های بزرگتری را پوشش می دهد. به جرات می توان گفت حداکثر دهانه قابل اجرا سقف وافل دو طرفه تا ۱۶ متر را پاسخگو است. اما در مقابل حداکثر دهانه قابل اجرا برای سقف یک طرفه وافل چیزی در حدود ۸ متر می باشد.


فروش قالب وافل 

فروش قالب سقف وافل توسط مجریان به شرکت امکان پذیر می باشد. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم. قالب های وافل به دلیل غیر ماندگار بودن سقف را می توان بارها و بارها استفاده نمود اما برخی از کارفرمایان تنها برای یک سازه از قالب ها استفاده می نمایند. حال بعد از اتمام کار تکلیف قالب های سالم و استفاده شده چه می شود!؟ به سادگی می توان این قالب ها را به همان شرکتی که خریدم، بفروشیم. البته باید در هنگام خرید آن شرکت این تضمین را به ما بدهد که بعد از استفاده قالب ها را بازخرید نماید. در این راستا شرکت زاگرس بنا این تضمین را به ما می دهد تا پس از خرید و استفاده قالب ها را از ما با قیمتی مناسب بخرد.  


اجاره قالب سقف وافل 

یکی دیگر از دلایلی که باعث محبوبیت سقف وافل در اجرا می باشد امکان اجاره قالب وافل است. شما عزیزان می توانید با توجه به طراحی سقف با قالب وافل، تعداد قالب هایی که مورد نیازتان است را اجاره نمایید. نکته ی مهم این است در هنگام اجاره قالب وافل باید توجه کنید تا قالب های مرغوب و مستحکمی را دریافت می کنید. چراکه اگر قالب های وافل دچار ترک خوردگی باشند اصلا توصیه نمی شوند و ممکن است در طول انجام پروژه با مشکلات بسیار جدی و غیر قابل جبرانی مواجه شوید. پیشنهاد اهل تجربه این است که این قالب ها را از شرکت های معتبر و تولیدکننده تهیه کنید و هرگز به سراغ واسطه ها و دلالان در این زمینه نروید تا با بهترین خدمات پروژه خود را به اتمام برسانید.  


 
خلاصه مطلب 

اگه بخواهیم به صورت خلاصه وار دلایل محبوبیت سقف وافل در میان مهندسان و کارفرمایان بیان کنیم می توانیم به کاهش بتن مصرفی، کاهش هزینه های ناشی از حمل و نقل، حذف هزینه های ناشی از جوش کاری تیرچه ها در محل پروژه، اجرای راحتتر داکت ها و نقشه های تاسیساتی، نمای مناسب، حذف سقف کاذب در برخی از سالن ها مانند سالن های آمفی تائتر و استخرها و لابی ها، کوتاهتر شدن زمان پروژه و همچنین بالا بردن سطح امنیت کارگران در هنگام اجرای سقف با قالب وافل اشاره کرد. شرکت مهندسی زاگرس بنا یکی از تولیدکنندگان قالب های وافل است که به صورت مستقیم و با قیمت مناسب، قالب هایی استاندارد و با کیفیت را عرضه می کند. همچنین این شرکت به همراه یک تیم مجرب و حرفه ای آماده اجرای از صفر تا صد پروژه های شما در سراسر کشور می باشد.  

کد خبر: ۱۱۹٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha