۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
برنامه دولت؛ ایجاد صندوق مدیریت عوارض صادراتی
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد

برنامه دولت؛ ایجاد صندوق مدیریت عوارض صادراتی

پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برنامه وزارت صمت این است که صندوق مدیریت عوارض صادراتی ایجاد شود؛ زیرا باید درآمد ناشی از آن صرف زنجیره سازی شود.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان پاک در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صادراتی در اتاق تهران افزود: اینکه عوارض از صنایع بالادستی گرفته شده و خرج بودجه جاری دولت شود، کار غلطی است که در این باره وزیر صمت در حال جنگ با اعضای دیگر دولت است.

وی اضافه کرد: وزیر صمت به دنبال این است که درآمد حاصل از عوارض صادراتی به سمت توسعه زیرساخت‌ها هدایت شود و در بودجه دولت گنجانده نشود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در دو ماه گذشته مشکلات مختلفی از سوی صادرکنندگان مطرح شده و این در حالی است که بخش عمده زمانی ما در کنار برنامه ریزی و تدوین راه، به این گذشت که مشکلات همه تشکل‌ها و صادرکنندگان را دریافت کنیم.

پیمان پاک افزود: در حال حاضر همه مسائل و مشکلات شفاف و مشخص است، اما راه حل‌های عملیاتی نیز باید از دو جنس مصداقی و کلان باید در نظر گرفته شود؛ البته حل مشکلات مصداقی کار سختی است؛ اما باید به عقب برگردیم و حتی قوانین را تغییر کنیم.

وی کرد: چالش‌های به وجود آمده برای صادرات از جمله برگشت ارز سوار بر تصمیمات غلط شده است، اما برای برنامه‌های آتی، تمایل داریم که راهکارهای عملیاتی تبدیل به جنس طرح شود تا بتوان آن را عملیاتی کرد و صرفا ایده خام و کلان ارایه نداد.

وی گفت: در مورد تعرفه‌های دوجانبه و ایجاد کانال‌های مالی و بانکی کار در حال پیشرفت است و با بانک مرکزی نیز این رایزنی‌های صورت گرفته است. از سوی دیگر، معتقدیم که وضع محدودیت صرفا سبب کمبود منابع ارزی شده است؛ اگرچه بین بانک مرکزی و وزارت صمت، در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد.

پیمان پاک با بیان اینکه نخستین گام ما این است که از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و تعاون بتوان استفاده کرد؛ گفت: البته در برنامه نقشه راه توسعه تجارت، رویدادهای تجاری را برنامه ریزی خواهیم کرد که این فراتر از نمایشگاه‌ها و غرفه فروشی است.

وی با بیان اینکه در حوزه سامانه جامع تجارت اصلاحاتی در حال انجام است، گفت: موضوع ممنوعیت صادراتی کامل غلط است و تجارت باید آزاد باشد، یعنی باید کالا وارد و صادر کرد؛ بنابراین هر کشوری که در فضای تجاری درست حرکت می‌کند، یک فضای رقابتی را ترسیم کرده و هیچ محدودیتی برای تجارت ندارد.

پیمان پاک سوریه را مهمترین بستر برای کشت فراسرزمینی دانست و گفت: پاکستان نیز برای تهاتر اعلام آمادگی کرده که این صرفا مواد نفتی در مقابل واردات برنج نیست؛ بلکه قرار است که از این کشور در حوزه واردات مواد معدنی از جمله سنگ آهن استفاده کرد.

وی افزود: سوریه اواخر سال شمسی به اتحادیه عرب برخواهد گشت که این سه ماه فرصت تاریخی است تا ما خط کشتیرانی راه اندازی کرده و بتوان در حوزه صنایع کوچک و متوسط از فرصت آن بهره گرفت.

پیمان پاک با بیان اینکه فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه به اتاق بازرگانی واگذار شده و ما فقط سیاستگذار هستیم، گفت: آماده هستیم نخستین کمیسیون مشترک را میان ایران و اتریش با فعالان اقتصادی برگزار کنیم و ما فقط سیاستگذار باشیم.

وی افزود: قیمت پایه‌های صادراتی در حال حل شدن است و بنا داریم موارد باقی‌مانده آن را حل و فصل کنیم.

پیمان پاک از احتمال افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز قبول کرده که برای صادرات، ۵۰۰ میلیون دلار افزایش سرمایه صندوق را در سال آینده عملیاتی کنیم.

وی افزود: اعتبارات صندوق ضمانت صادرات ایران را جایگزین ال سی خواهیم کرد.

پیمان پاک گفت: در حوزه سقف و سابقه ما و وزیر صمت مخالف هستیم که سقفی وجود داشته باشد؛ بنابراین تلاش ما این است که این روند را اصلاح کنیم.

وی در خصوص تمدید کارت بازرگانی فرش دستباف ایران گفت: این موضوع مصداقی به حوزه فرش برمی گردد که رویکرد باید اصلاح شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از رتبه بندی صادرکنندگان خبر داد و گفت: صادرکننده نماها باید حذف شوند؛ پس باید در سامانه جامع تجارت اصلاحاتی صورت گیرد که در این باره از شرکت‌های مطرح اعتبارسنجی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: توسعه بازار، لجستیک، گمرکات و تعرفه‌ها و مسائل مالی و بانکی است که روی این ۴ حوزه در حال انجام است؛ به نحوی که یک تاجر و بازرگان ۵۰ برابر رایزنان بازرگانی توانمندی دارد؛ اما ظرفیت محدود است و باید به دنبال چالش‌ها و الزامات موجود برود.
 
پیمان پاک گفت: در حال حاضر ۷ خط کشتیرانی را در حوزه دریای خزر راه اندازی کرده ایم و اینجا است که تعاملات لازم باید صورت گیرد تا بتوان تجارت را روان کرد؛ این در حالی است که کانال‌های مالی در برخی از کشورها راه اندازی شده و آماده گشایش ال سی هستند؛ ضمن اینکه باید مشتری هم به دنبال سوزاندن کانال نباشند.
وی افزود: باید ساز و کاری تعریف کرد که مجموعه متقاضی دریافت تسهیلات از کانال مالی استفاده کند و بانکی که در کشور ثالث ریسک را پذیرفته که وارد کار شده است، باید تقاضا برای خدماتش داشته باشد؛ بنابراین لازم است که سازمان توسعه تجارت ایران بتوان این فرآیند را به بهترین شکل استفاده کرد.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha