۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
صد دانه یاقوت، بی رنگ و رو در فصل هزار رنگ| کم آبی امان انار کاران را گرفت
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

صد دانه یاقوت، بی رنگ و رو در فصل هزار رنگ| کم آبی امان انار کاران را گرفت

بیرجند- دل کشاورزان خراسان جنوبی مانند یاقوت‌های سرخ خون بار شده، هر چند دیگر برای انار دل سرخی هم نمانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: داستان صد دانه یاقوت امروز شیرین نیست. دل خشکیده آسمان، زمین بی رمق، سوز و سرمای هوا و … دست به دست هم داده‌اند تا دیگر انار آن یاقوت سرخ کویر شیرین و آبدار نباشد.

فصل هزار رنگ به نیمه رسیده و بار و بنه درختان بر روی زمین نشسته است. روزهای برداشت انار هم رو به خزانی نهاده و کم شدن حاصل بر اثر سرما و گرما، بی آبی و … سردی را بر دل هزاران بهره بردار انار کار خراسان جنوبی گذاشته است.

گزارش‌ها حاکی است در فصل برداشت یاقوت‌های سرخ دسترنج کشاورزان آن طور که باید و شاید باشد به بار ننشسته و این بار هم به رسم گذشته باز هم کشاورزان هستند که کمترین عایدی را از این محصول بهشتی داشته‌اند.

از کمبود بارندگی و بلایای طبیعی مانند سوز و سرما گرفته تا هجوم آفات گرانی بیش از حد کود و …، همه و همه امان را از انار کاران گرفته و محصولات باغ‌هایشان را به نیمه رسانده است.

در کنار خشکسالی و بی آبی سرما و گرمای استخوان سوز هم دسترنج کشاورزان و بهره برداران انار کار را به یغما برده و جورچین مشکلات کشاورزان و باغداران منطقه با سرمازدگی باغات انار کامل شده است. دست دلالان هم انگار کوتاه شدنی نیست.

قصه پر غصه انار کاران
پاییز رنگارنگ و روزهای برداشت یاقوت سرخ به اوج خود رسیده است. در برخی شهرستان‌های انار خیز هم فصل برداشت به پایان رسیده و محصولات روانه بازار شده‌اند.

انگار امسال چندان اوضاع انار کاران خوب نیست. دانه‌های یاقوت فام انار دیگر سرخی گذشته را ندارند و کم آبی و خشکسالی دل انار کاران را خون و سرخی را از انار گرفته است.

انار کار فردوسی که سال گذشته در مقایسه با امسال شرایط بهتری داشته است در گفتگو با خبرنگار بازار دانه دانه مشکلات انار کاران را بر می‌شمارد و می‌گوید: سال گذشته محصولاتمان پربارتر و کیفیت بهتری داشت.

احمد قیصری ادامه می‌دهد: کاهش حقابه و کمبود بارندگی‌ها، ماندگاری خشکسالی، گرمای سوزان تابستان، سرمای ناگهانی هوا، بادهای شدید و … دست انار کاران فردوسی را در پوست گردو گذاشته است.

صد دانه یاقوت، بی رنگ و رو در فصل هزار رنگ| کم آبی امان انار کاران را گرفت

به گفته وی انارهای دانه سرخ شیرین و آبدار به میزان کمی تولید شده و در بازار عرضه شده‌اند.

وی می‌گوید: محصول با کیفیت با بهای پایین خریداری شد و محصولات بی کیفیت تر که بیشتر انارهای دانه سفید و کم آبی هستند روی دست انار کاران مانده است.

به گفته قیصری به سبب کم آبی اناری که هر ۶ تا ۸ روز باید آبیاری شود هر ۱۲ روز آبیاری شده و این کم آبی سبب شده تا انارها کم آب باشد و قیمت تمام شده محصول برداشت شده بسیار بالاتر از قیمتی است که محصولات را می‌خرند.

او می‌افزاید: هزینه کارگر، کود و … چند برابر شده است و قیمت انار به سبب مشکلات موجود بسیار اندک است.

به اظهار وی خرید انار از کشاورزان توسط واسطه و دلال و … به نرخ‌های سه هزار، ۶ تا ۱۱ هزار تومان است و محصول با کیفیت و مناسب اگر باشد کیلویی ۱۲ هزار تومان خریداری می‌شود.

انارهای خشکیده و دانه سفید
دیگر انار کار فردوسی هم با اشاره به کاهش چشمگیر تولیداتش در مقایسه با سال‌های گذشته در گفتگو با بازار اظهار می‌کند: در حال حاضر کم آبی و خشکسالی گریبان گیر کشاورزان شده است و گرما و سرما، آفت کرم گلوگاه که سمی برای درمانش نیست گلوی انار کاران را می‌فشارد.

علی بخشی با بیان اینکه بسیاری از باغ‌ها خشکیده و برخی در چند سال گذشته درختان خود را به سبب آفات و … قطع کرده‌اند، ادامه می‌دهد: گرمای بی سابقه، کم آبی، سوز و سرمای یکباره در ادامه پس از به بار نشستن درختان، اندک محصول را نابود کرد.

به گفته بخشی در سال ۸۶ بسیاری از انار کارانی فردوسی تیشه به ریشه درختان انارشان از ناچاری زدند و درختان انار را برش دادند و بعد از چند سال که دوباره درختانش به بار دهی رسید طی سال ۹۲ و ۹۳ سرمازدگی نصیب درختانشان شد و بسیاری از دسترنجشان نابود شد.

وی می‌افزاید: امسال هم بی آبی و گرما و سرما در کنار آفات مختلف دست به دست هم داده‌اند تا محصول انار کم کیفیت و به شدت کاهش یابد.

وی با بیان اینکه انار کاری که سال گذشته ۳۵ میلیون تومان انار برداشت کرده امسال محصولش به ۱۰ میلیون هم نرسید، گفت: قیمت انار بسیار پایین است و بیشتر انارها امسال دانه سفید شده‌اند.

او در ادامه با بیان اینکه به سبب صرف جویی در مصرف آب و کاهش حقابه بسیاری از کشاورزان با سیاست‌های کاهش مصرف که در نتیجه کاهش تولید را در برداشته همراه شده‌اند اما حمایت‌ها بسیار اندک است. جبران خسارتی هم در کار نیست و این وضعیت کشاورزان و انار کاران را ناامید کرده است.

صد دانه یاقوت، بی رنگ و رو در فصل هزار رنگ| کم آبی امان انار کاران را گرفت

نابرابری قیمت خرید و قیمت تولید
انار کار سرایانی هم از اوضاع نامطلوب این محصول در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید و می‌افزاید: انارهای خوب و با کیفیت اندک بوده و به فروش رسیده‌اند اما بهای این انار با قیمت تولید برابری نداشت و قیمت تمام شده محصول بسیار بالاتر بود.

محمد موسوی با بیان اینکه بیشتر انارها به سبب خشکی دانه سفید هستند و انار کاران باغ‌ها را رها کرده‌اند، می گوید: سرما زدگی هم امان را گرفته و انارهای خشک روی دست کشاورزان مانده‌اند.

گرانی‌های متعدد در کنار کاهش قیمت محصول و خسارت‌های وارد شده انار کاران را دلسرد کرده در این راستا جبران خسارت نشده و بیمه محصولات هم با گرانی مواجه شده است

او می‌افزاید: برخی تشکل‌ها امسال اقدام به خرید کرده‌اند و از قرار هر کیلو انار مرغوب را ۱۱ و ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند و سایر ارقام انار نرخی پایینی بین ۴ تا ۸ هزار تومان دارند.

وی با بیان اینکه گرانی‌های متعدد در کنار کاهش قیمت محصول و خسارت‌های وارد شده انار کاران را دلسرد کرده است، می‌افزاید: جبران خسارت نشده و بیمه محصولات هم با گرانی مواجه شده است.

تعاون روستایی ورود نکرد
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازارمی گوید: امسال انار مرغوب کم است و بیشتر انارهای موجود در بازار دانه سفید هستند.

به گفته ضیائیان احمدی تشکل‌های تعاون روستایی امسال چندان خریدی نداشته و خرید مستقل هم انجام نداده‌اند.

او می‌افزاید: انار مرغوب بازار خوبی دارد و از این رو نیاز به مداخله تعاون روستایی نبود.

صد دانه یاقوت، بی رنگ و رو در فصل هزار رنگ| کم آبی امان انار کاران را گرفت

کاهش تولیدات
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شیشه گپ، شهسوار، بجستانی، پوست سیاه، ملس، شیرین، یزدی، محلی و باغی از ارقام انار تولیدی در خراسان جنوبی هستند، بیان داشت: سطح زیر کشت انار در خراسان جنوبی چهار هزار و ۳۷۰ هکتار است و پیش بینی برداشت ۴۸ هزار تن محصول از سطح این باغات خبر داریم.

به گفته عبدالرضا رضایی در سال گذشته از این میزان سطح زیر کشت حدود ۵۴ هزار تن انار برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۶۰۰ خانوار بهره بردار انار در خراسان جنوبی داریم، از کاهش ۴ درصدی تولیدات این محصول در مقایسه با سال گذشته خبر می‌دهد.

بی آبی و خشکسالی دو عامل کاهش محصول
مدیر امور باغبانی خراسان جنوبی در زمینه چرایی کاهش میزان برداشت انار طی امسال در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: یکی از مهمترین علل کاهش تولید انار در خراسان جنوبی خشکسالی و کمبود آب است و بعد از آن افزایش دما و وزش باد موجب کاهش تولید این محصول در استان شده است.

در گذشته انار خراسان‌جنوبی را حتی به کشورهای ژاپن و کره جنوبی صادر می‌کردیم که به علت عارضه دانه سفیدی در صادرات آن وقفه‌ای افتاد

رضایی با اشاره به اینکه فصل برداشت انار تا نیمه‌های آذرماه ادامه دارد، بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان فردوس با دو هزار و ۱۰۰ هکتار است.

با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۴۹ هزار و ۶۸۶ تن انار از باغات خراسان‌جنوبی برداشت شده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری حدود ۵۱ هزار تن انار از باغات خراسان‌جنوبی برداشت شود.

رضایی می‌افزاید: در گذشته انار خراسان‌جنوبی را حتی به کشورهای ژاپن و کره جنوبی صادر می‌کردیم که به علت عارضه دانه سفیدی در صادرات آن وقفه‌ای افتاد.

به گفته وی رفع دانه سفیدی نیازمند هرس اصولی، تأمین آب کافی و برخی دیگر از توصیه‌های کارشناسی است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات باغداران خراسان‌جنوبی تفاوت قیمت خریداری شده انار از سر باغ توسط دلال و قیمت عرضه شده در مغازه به مشتری است، اظهار می‌کند: هر چند گاه دولت قیمت مصوبی برای انار اعلام می‌کند ولی متأسفانه این قیمت با هزینه‌های تمام شده تولید هماهنگی ندارد.

صد دانه یاقوت، بی رنگ و رو در فصل هزار رنگ| کم آبی امان انار کاران را گرفت

سرمازدگی و توفان عامل خسارت به انار فردوس
مدیر جهاد کشاورزی فردوس در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: از سطح باغات زیر کشت انار امسال پیش بینی برداشت بیش از ۲۵ هزار تن می‌شود.

موسی سلیمانی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بر اثر سرمای شدید درختان انار کف بر شدند و پس از آن هر ساله روند تولید محصول با ترمیم درختان افزایش می‌یابد از پیش بینی برداشت ۲۰ تن انار از هر هکتار سطح زیر کشت این محصول خبر می‌دهد و می‌افزاید: اما به سبب سرمازدگی فروردین و طوفان مرداد امسال با کاهش ۴۰ درصدی محصول مواجه شده‌ایم و پیش بینی برداشت ۲۵ هزار تن انار داریم.

وی بیشترین رقم انار تولیدی این شهرستان را شیشه که اعلام می‌کند و می‌افزاید: این نوع انار به سبب ماندگاری و کیفیت بالا، مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی مانند روسیه است.

۹ هزار بهره بردار انار کار این روزها در گرداب مشکلات قرار دارند و خروج از بحران نیازمند حمایت بیشتر از این قشر تولید کننده است. برای افزایش تولید در روزهای کم بارانی در کنار جبران خسارت‌ها نیاز به اجرای روش‌های نوین آبیاری و آموزش اصولی کشاورزان است.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha