۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
سود غیر قانونی طلا فروشان از فروش طلای دست دوم| قیمت باید با نرخ روز باشد
«بازار» از ترفند فروشندگان طلا در معاملات گزارش می دهد

سود غیر قانونی طلا فروشان از فروش طلای دست دوم| قیمت باید با نرخ روز باشد

با وجودی که طلای کهنه و دست دوم هیچ گونه اجرتی ندارند اما خیلی از فروشندگان با فروش آن ۱۰ درصد از خریدار سود می گیرند که این کارغیرقانونی است زیرا این نوع طلاها فقط باید به نرخ روز فروخته شود.

بازار، گروه بانک و بیمه: خریداران طلا معمولا در زمان کاهش قیمت این کالا و یا در مواقعی که طلا بر مدار رشد قرار می گیرد برای حفظ ارزش سرمایه و یا کسب سود اقدام به خرید طلا می کنند. آنها نه برای زینت بلکه برای سرمایه گذاری، معمولا طلایی را خریداری می کنند که در خانه نگه دارند و در زمان گرانی آن را بفروشند. حال از آنجایی که خرید طلای نو سود، ارزش افزوده مالیات و ... دارد، بنابراین خریداران برای سودآوری، طلایی را انتخاب می کنند که معمولا شکسته، کهنه و یا دست دوم است تا بابت آن هزینه کمتری بپردازند اما خیلی از فروشندگان طلا با سوء استفاده از ناآگاهی مردم، طلاهای کهنه را با ۱۰ درصد سود به خریداران می فروشند و بر سر آنها هم منت می گذارند درحالی که این کار غیر قانونی است و فروشنده طلای کهنه یا دست دوم فقط باید به قیمت روز طلا را به خریدار بفروشد و هیچ سودی را بابت این معامله از مشتری دریافت نکند.

در فروش طلای کهنه و دست دوم فروشنده نباید هیچ نوع اجرتی را از خریدار دریافت کند و فقط باید به قیمت روز و بدون سود آن را بفروشند؛ این در حالی است که آنها سود ۱۰ درصدی را از خریدار می گیرند

فروش طلای آب شده باید با درصدی سود انجام شود اما طلای کهنه نه
بررسی «بازار» ازچگونگی نحوه فروش طلا مطابق با ضوابط و مقررات اتحادیه، حاکی از آن است که فروش طلا معمولا به چند شکل صورت می گیرد، اول اینکه چنانچه خریدار خواهان مصنوعات طلا (طلای نو) باشد، فروشنده علاوه بر لحاظ قیمت روز طلای اتحادیه، اجرت و ارزش افزوده مشخص و معین را در فروش محاسبه و آن را با فاکتور به خریدار می فروشد.

موضوع دیگر فروش طلای آب شده است که فلز طلا قبلا توسط طلا فروش به اشکال نامنظم و یا معمولا بصورت قالبی در اوزان مختلف ذوب و خریداران با هدف سرمایه گذاری آن را می خرند که البته فروش این نوع طلا باید با کد واحد صنفی، میزان وزن همچنین فاکتور خرید همراه باشد. با این وجود فروشنده با درصدی بالاتر از قیمت روز آن را به خریدار می فروشد که این چند درصد قانونی است.

نوع سوم فروش طلا، همان فروش طلای کهنه و دست دوم است که فروشنده نباید هیچ نوع اجرتی را از خریدار دریافت کند و فقط باید به قیمت روز و بدون سود آن را بفروشند.

خرید طلا این روزها به نسبت ماه گذشته کم شده است، دلیل آن این است که خریداران طلا، نمی خواهند طلای نو که قیمت بالایی دارد را خریداری کنند در چنین شرایطی با خرید طلای آب شده و کهنه درصدد کسب سود از سرمایه گذاری های خود هستند

در زمان نوسان قیمت طلا بازار خرید طلای کهنه ارزان گرم می شود
در این باره آیت محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» با بیان اینکه زمانی که طلا با نوسان قیمت دربازار مواجه می شود، معمولا تقاضا برای خرید مصنوعات طلا کم و خریداران به سمت خرید طلای آب شده یا خرید سکه روی می آورند گفت: مدتی است که طلا و سکه در بازار با افت وخیز قیمت همراه شده است، این نوسان قیمت ناشی از تغییر نرخ ارز در بازار داخلی و بی ثباتی قیمت آن همچنین نوسانی که در نرخ انس جهانی وجود دارد بوده است که تاثیر خود را بر روی بازار به جای می گذارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم بازار ارز، سکه و طلا به آرامش برسد تا خریداران بدون هیجان و با خاطری آسود اقدام به خرید مصنوعات طلا اقدام کنند افزود: خرید طلا این روزها به نسبت ماه گذشته کم شده است، دلیل آن این است که خریداران طلا، نمی خواهند طلای نو که قیمت بالایی دارد را خریداری کنند در چنین شرایطی با خرید طلای آب شده و کهنه درصدد کسب سود از سرمایه گذاری های خود هستند چرا که خرید طلای آب شده اجرت چندانی ندارد از طرفی نیز طلای کهنه بدون اجرات است اما خیلی از طلا فروشان با آنکه می دانند طلای کهنه اجرت ندارد با فروش طلای کهنه و دست دوم از خریداران سود می گیرند که این کار غیر قانونی است.

اتحادیه طلا و جواهر تهران درصدد است تا با هماهنگی وزارت صمت به طور کلی داد و ستد طلای کهنه را در معاملات حذف کند زیرا اخذ سود ۱۰ درصدی از خریدارن طلای کهنه و دست دوم که توسط برخی واحدهای طلا فروشی صورت می گیرد اشتباه است و خیلی از خریداران متوجه آن نمی شوند

اتحادیه طلا در صدد حذف معاملات طلای کهنه و دست دوم
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: طلایی که واحدهای طلا فروشی از فروشنده می خرند و آن را برای طلای آب شده ذوب می کنند، فروش این نوع طلا معمولا باید با چند درصد سود همراه شود چرا که همان طلا قبل از ذوب دارای جرم و یا رسوباتی است که ذوب کننده طلا آن ناخاصی را می گیرد و وزن آن درصدی کاهشی می شود در چنین شرایطی است که فروش طلای آب شده باید با سود چند درصدی انجام شود.

این فعال بازار طلا در ادامه افزود: اتحادیه طلا و جواهر تهران درصدد است تا با هماهنگی وزارت صمت به طور کلی داد و ستد طلای کهنه را در معاملات حذف کند زیرا اخذ سود ۱۰ درصدی از خریداران طلای کهنه و دست دوم که توسط برخی واحدهای طلا فروشی صورت می گیرد اشتباه است و خیلی از خریداران متوجه آن نمی شوند، این در حالی است که فروشنده طلای کهنه باید آن را بدون اجرت و به قیمت روز به خریدار بفروشد و اخذ سود ۱۰ درصدی از خریدار غیر قانونی است.

بنا به این گزارش، اکنون خیلی ها به دلیل قیمت بالای طلا نو سعی می کنند طلای به اصطلاح کهنه و دست دوم بدون اجرت را بگیرند، اما طلای بدون اجرت و کهنه همانطوری که از نامش پیداست ولی فروشندگان این نوع طلا آن را با ۱۰ درصد سود به خریدار می فروشند. این کار نه تنها باعث کاهش فروش مصنوعات طلا کم می شود بلکه با اخذ سود ۱۰ درصدی از خریداران به سودهای قابل توجهی دست می یابند.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha