بازار طلا همچنان در دور رکود| دلیل کاهش ۷۰ دلاری قیمت اونس جهانی طلا
«بازار» گزارش می دهد

بازار طلا همچنان در دور رکود| دلیل کاهش ۷۰ دلاری قیمت اونس جهانی طلا

با وجود کاهش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی و نوسانات قیمت دلار و ارزهای خارجی در بازارهای داخلی به علت کاهش قابل توجه تقاضا، دادوستد طلا همچنان رکود خود را در بازارهای داخلی حفظ کرده است.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در چند هفته اخیر به علت نبود تقاضا در بازار برای خرید طلا، بازار طلا همچنان بدون مشتری است به طوری که در هفته جاری نسبت به هفته گذشته نیز خرید و فروش طلا در بازار بسیار اندک بوده است.

در پایان روز پنجشنبه (۴ آذر ماه) و همزمان با کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت این فلز گرانبها به ۱۷۹۶ دلار در هر اونس رسید، قیمت سکه امامی طرح قدیم در تهران به بیش از ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید نیز به ۱۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران در آخرین روز معاملات هفته جاری به یک میلیون و ۲۴۷ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در این روز، دلار به رقم ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان، یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۳۲۰ تومان، پوند ۳۸ هزار و ۷۹۱ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۸۴۲ تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.

کاهش ۷۰ دلاری قیمت اونس جهانی طلا
در تحلیل بازار سکه و طلا در هفته جاری نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار بازار گفت: قیمت طلا در بازارهای جهانی تا سه شنبه هفته جاری به علت تقویت ارزش دلار ۷۰ دلار کاهش یافت و در ادامه با کمی افزایش به ۱۷۹۶ دلار در هر اونس رسید.

«محمد کشتی آرای» افزود: قیمت طلا در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملات نسبت به اول هفته جاری در مجموع ۵۰ دلار کاهش یافت، زیرا در اول هفته هر اونس طلا در بازار جهانی ۱۸۴۰ دلار بود، اما در پایان هفته جاری به ۱۷۹۶ دلار کاهش یافت.

تقویت ارزش دلار قیمت طلا را کاهش داد 
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: در هفته جاری تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی باعث کاهش قیمت طلا شد، زیرا هر وقت ارزش دلار کاهش یابد قیمت طلا افزایش و هر وقت ارزش دلار تقویت شود، قیمت اونس جهانی طلا و سایر ارزها در بازارهای جهانی کاهش می یابد.

کشتی آرای بیان کرد: با افزایش قیمت دلار در بازار و کاهش قیمت اونس جهانی قیمت سکه امامی در آخرین روز معاملات هفته جاری با ۳۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید نیز با ۱۸۰ هزار تومان افزایش نسبت به هفته گذشته به ۱۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآورشد: نیم سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش هفتگی به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ربع سکه با ۱۲۰ هزار تومان افزایش هفتگی امروز به قیمت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

هر مثقال طلای آب شده در بازار به ۵  میلیون و ۴۱۳ هزار تومان
به گفته کشتی آرای، در پایان آخرین روز معاملات قیمت هر مثقال طلای آب شده در بازار به ۵  میلیون و ۴۱۳ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت یک میلیون و ۲۴۷ هزار تومان دادوستد شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص سوال خبرنگار بازار مبنی بر پیش بینی وضعیت دادوستد طلا در هفته آینده اظهارداشت: به نظر می رسد دادوستد طلا در هفته آینده نیز در رکود خواهد بود زیرا در بازار تقاضای خرید بسیار کمتر شده است.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به میزان حباب سکه در بازار گفت: در آخرین روز معاملات هفته جاری حباب سکه از ۲۲۰ هزار تومان با افزایش ۶۰ هزار تومانی هفتگی، به ۲۸۰ هزار تومان رسید.

پیش بینی وضعیت طلا در بازارهای جهانی در هفته آینده
کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت‌های آتی طلای دسامبر (آذر - دی) در معاملات روز گذشته در پایین‌ترین سطح خود در سه هفته گذشته باقی مانده است، اگرچه روند صعودی همچنان از مزیت فنی اندکی برخوردار است اما در طول هفته جاری این مزیت به شدت کمرنگ شده است.

از طرفی روند صعودی دو ماه گذشته طلا در نمودارهای میله‌ای روزانه متوقف شده و هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی۱۸۵۰.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۶.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۷.۴۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۵۸.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA می گوید: بعید است اونس طلا بهبود معناداری در بالای مرز ۱۸۰۰ دلار پیدا کند مگر این که بازده اوراق خزانه ۳۰ ساله آمریکا بخشی از رشد هفته جاری را از دست بدهد که در این صورت وی پیش بینی کرد سقف قیمت کوتاه مدت اونس طلا ۱۸۱۰ دلار خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران  و شرکتهای انگلیسی در کنار فشار هزینه بی سابقه، بیشترین رشد سفارش را در ماه جاری داشته اند و این احتمال افزایش نرخ های بهره انگلیس در دسامبر را تقویت کرد در حالی که افزایش نرخ های بهره هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و جذابیت آن را برای سرمایه گذاری کمتر می کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۲۳ دلار و ۵۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۷ درصد افزایش، ۹۷۵ دلار و ۴۰ سنت بود. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۱.۱ درصد افزایش یافت و ۱۸۸۸ دلار و ۶۳ سنت معامله شد.

روند نزولی معاملات نقره نیز در دو ماه اخیر متوقف شده است و هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۵.۴۹ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته  یعنی ۲۴.۳۴ دلار در هر اونس بود در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۲۳.۲۸ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha