۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
کوچ نقدینگی سهامداران بدلیل بی اعتمادی به بازار

کوچ نقدینگی سهامداران بدلیل بی اعتمادی به بازار

جاویدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بدلیل زیان‌های که طی یکسال اخیر سهامداران در بازار داشتند به بازار بی اعتماد و باعث خروج نقدینگی از بازار شدند.

به گزارش بازار، رسول جاویدی با بیان اینکه دو رکن بازار مالی، بازار سرمایه و پول است افزود: بطوریکه این دو بازار در حالت عادی در تعادل به سر می‌برند، اما در صورتیکه رویدادهای اقتصادی باعث شود این تعادل از بین برود سبب کوچ سرمایه از یک بازار به بازار دیگر می‌شود.

وی ادامه داد: امروزه با بهاء دادن به بازار بدهی، تامین نقدینگی در این بازار صورت می‌گیرد، در صورتیکه در بازار سرمایه اینگونه حمایتی وجود ندارد.

جاویدی تاکید کرد: باید به این نکته اشاره کرد وقتی اوراق بدهی منتشر می‌کنیم یعنی بار مالی ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه نقدینگی تامین می‌شود باید هزینه آن هم پرداخت شود نه اینکه بدهی آن بر دوش آیندگان قرار گیرد.

وی گفت: اگر با دید بلند مدت به بازار نگاه کنیم بازار از کمبود نقدینگی و اعتماد از دست رفته، رنج می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: سهامداران، نسبت به قیمت گذاری دستوری ترس و نگرانی دارند و این موضوع بارها در بازار بیان شده است.

جاویدی افزود؛ نزدیک بودن ارائه لایحه بودجه به مجلس، یکی دیگر از ابهاماتی است که سهامداران با آن روبرو هستند، زیرا سهامداران باید ببینند در لایجه بودجه، ارز چه نرخی پیش بینی شده است. علاوه بر آن باید تاثیر سایر فاکتورهای اقتصادی را در سایر بازارهای مهم بررسی کرد بطور مثال در بحث مالیاتی باید دید قوانین به چه صورتی خواهد بود آیا دوباره با افزایش مالیات، بازارها در رکود خواهند رفت؟

وی اضافه کرد: نرخ خوراک پتروشیمی، تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات خودرو، از جمله ابهامات و نگرانی هایست که سهامداران با آن مواجه هستند و باعث شده تا سرمایه گذاران نتوانند تصمیم مناسبی برای سرمایه گذاری بگیرند.

جاویدی گفت: افرادی که مردم را دعوت به بورس کردند در ریزش‌ها از سهامداران حمایت نکردند به همین دلیل است که اکنون شاهد کاهش نقدینگی در بازار هستیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهرام IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      5 1
      هرج مرج بازار سرمایه سهامداران خرد را منفعل کرده که اگر اقبال به بورس بر نگردد دستجمعی با زیان بالا فرار را به قرار ترجیح دهند
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 0
      همانگونه که ریاست جمهور تعدادی بیسواد را وزیر کرده برایشان فرقی نمیکند که تمامی پول از این بازار خارج شود با این روند خروج پول حقوقی شروع شده ودیگر در سازمان بورس را باید کاهگل گرفت
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      برای ایجاد اعتماد باید سازمان بورس اقدامی فوری بانجام برساند ویکی از انها پرداخت وام درقبال سهام است اگر از نظر سازمان بورس ویا بانکها این سهام ارزش ۵۰ درصدی هم ندارند بنابراین هیچ اعتمادی نخواهد بود
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      ۳۸۰میلیون توی بورس داشتم شده بود ۶۰تومان امروز فروختمشون چون کلا بورس الفاتحه