۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
گلایه کشاورزان از تفاوت قیمت مزرعه تا بازار| راه‌اندازی بازارچه محلی نیاز است
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

گلایه کشاورزان از تفاوت قیمت مزرعه تا بازار| راه‌اندازی بازارچه محلی نیاز است

بجنورد- افزایش چند برابری قیمت میوه از مزرعه تا بازار، موضوعی است که سال‌ها از سوی مردم و کشاورزان مطرح‌ شده و درباره آن معترض‌ هستند چرا که درآمد دلالان را بیشتر از زارعان کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها، خراسان شمالی با برخورداری از اقلیم و آب‌وهوای مناسب، تنوع زیادی در محصولات کشاورزی و باغی دارد، این استان با بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار هکتار عرصه باغی و زراعی دارد و بر اساس آمارهای موجود ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان هم باغ است که سالانه بیش از ۳۱۵ هزار تن انواع محصول تولید می‌شود که این میزان تولید نیازمند مکان بزرگ برای عرضه محصولات باغی و کشاورزی است.

اما متأسفانه قیمت محصولات میوه و تره‌بار، در نقاط مختلف مرکز استان، تفاوت چشمگیری دارد که ایجاد بازارچه محلی می‌تواند بهترین مکان برای حمایت از تولید و کاهش هزینه‌های زندگی شهروندان باشد چیزی که در شهرهای مختلف کشور با آن توجه کافی می‌شود. برخی اعلام می‌کنند که بخشی از این افزایش قیمت‌ها به دلیل سرمازدگی و بخشی به دلیل افزایش قیمت کرایه‌های حمل‌ونقل و اجاره مغازه و... است.

ضرورت ایجاد بازارچه محلی
یکی از شهروندان خراسان شمالی در گفتگو با بازار؛ در خصوص وضعیت قیمت میوه در بازار می‌گوید: اگر یک چرخی در بازار و محلات سطح شهر بزنید شاهد قیمت‌های مختلف میوه‌های عرضه‌شده خواهید بود هر محله‌ای به یک قیمت میوه می‌فروشد وقتی این سؤال را از فروشنده‌ی میوه می‌پرسیم که علت این اختلاف در قیمت میوه با دو مغازه آن‌طرف‌تر چیست گاهی با پرخاشگری پاسخ مشتری را می‌دهند.

پیمان رحیمی بابیان اینکه قیمت میوه‌ها به دست واسطه‌ها و دلال‌ها، از تولیدکننده تا مصرف‌کننده افزایش می‌یابد می‌افزاید:  میوه‌فروشان در مغازه با بیش از سود مجاز آن را می‌فروشند با این شرایط اقتصادی چرا باید قیمت میوه‌هایی که در داخل کشور تولید می‌شود این‌چنین گران باشد؟ آیا از کشاورز این‌قدر گران می‌خرند؟

گلایه کشاورزان از تفاوت قیمت مزرعه تا <a class=بازار | راه‌اندازی بازارچه محلی نیاز است " height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/27/4/84239.jpg" width="600" />

ایجاد بازارچه های محلی
این شهروند بر ضرورت ایجاد بازارچه‌های محلی میوه در سطح استان تأکید می‌کند و می‌گوید: متأسفانه در شهر بجنورد بازارچه محلی که میوه را مستقیم عرضه کند وجود ندارد سال‌های گذشته یک بازارچه محلی در بجنورد در نزدیکی میدان میوه و تره‌بار ساخته‌شده و آماده بهره‌برداری بوده ولی متأسفانه چند سال است که به همین وضعیت رهاشده و اکنون محلی برای استقرار کارتون خواب‌ها و معتادان شده است.

رحیمی با طرح این پرسش که چرا مسئولان اعتبارات و پول‌های بیت‌المال را حیف‌ومیل می‌کنند یک اعتباری از دولت برای پروژه‌ای اختصاص می‌دهند اما به دست افرادی می‌رسد که نمی‌توانند از آن به‌خوبی استفاده کنند؟، تاکید می کند:  انار در سطح شهر کیلویی ۳۰ هزار تومان است که سه دانه انار یک کیلو می‌شود که قطعاً برای یک خانواده پنج‌تا شش نفر این میزان انار کم است و باید برای یک وعده حداقل دو کیلو میوه خریداری شود.

چرا مسئولان اعتبارات و پول‌های بیت‌المال را حیف‌ومیل می‌کنند یک اعتباری از دولت برای پروژه‌ای اختصاص می‌دهند اما به دست افرادی می‌رسد که نمی‌توانند از آن به‌خوبی استفاده کنند؟

وی ادامه می‌دهد: خودتان حساب کنید اگر ما روزی ۶۰ هزار تومان میوه بخریم در ماه باید یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به میوه پول بدهیم؛ کالاهای اساسی دیگر منزل هم بماند مگر حقوق یک کارگر و یک کارمند چقدر است؟

کشاورزان سختی می کشند درآمد برای دلالان است
یکی از کشاورزان خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ می‌گوید: ما کشاورزان در سرما و گرمابه همه سختی‌ها چند سال انتظار می‌کشیم تا نهالی را که کاشته‌ایم به ثمر برسد و محصول آن را برداشت کنیم تا شاید بتوانیم هزینه زندگی خود و خانواده را تأمین کنیم ولی متأسفانه چیزی عاید ما نمی‌شود و دستمان خالی می‌ماند.

موسی جهانی می‌افزاید: سرمایه من همین چند هکتار زمین است که طی سال برای کارگر، جعبه، سم، کود، هزینه حمل‌ونقل و... ۴۰ تا ۵۰ میلیون حداقل هزینه می‌کنم ولی سود این هزینه‌ها به جیب من نمی‌رود و سال گذشته به دلیل اینکه هزینه‌ها از درآمد بیشتر بود به‌ناچار چند درختی که محصول آن قیمت پایین‌تری داشت را قطع کردم تا شاید هزینه‌ها کمی کاهش یابد.

وی اظهار می‌دارد: اگر در سطح شهرها یک محلی مانند بازارچه وجود داشته باشد تا خود کشاورز محصولاتش را عرضه کند و دست دلال‌ها کوتاه شود، هم ما باقیمتی منصفانه محصول خود را می‌فروشیم و هم محصول به قیمت چند برابری به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

گلایه کشاورزان از تفاوت قیمت مزرعه تا بازار | راه‌اندازی بازارچه محلی نیاز است

عدم نظارت دستگاه ها
این کشاورز با اشاره به عدم نظارت دستگاه‌ها بر بازار؛ ادامه می‌دهد: وقتی ما کشاورزان می‌بینیم که محصولی که ما چند سال برای آن‌ها زحمت می‌کشیم را باقیمت پایین می‌خرند و مغازه‌داری که کوچک‌ترین زحمتی برای آن محصول نکشیده و آن را باقیمت دو یا سه برابر می‌فروشد بسیار آزرده می‌شویم. 

گریوانی یکی از غرفه داران میدان بار  بجنورد اما به خبرنگار بازار، می گوید: در روزهای بارندگی و تعطیلات محصولی در استان و خارج از استان جمع‌آوری نمی‌شود به همین دلیل در این روزهای خاص میوه کم و گران می‌شود لذا در بازارچه و میدان بارها نظارت وجود دارد ولی به دلیل عدم نظارت در محله‌ها، قیمت‌های محصولات متفاوت و بالا است.

وی در خصوص میزان توان مردم در خرید میوه اظهار می‌دارد: بسیاری از مردم توان خرید میوه را با این قیمت‌های بالا ندارند و اکثر میوه‌ها در جعبه‌های کوچک چیده شده تا شاید میزان آن کمتر باشد تا مردم توان خرید داشته باشند.

عدم‌حمایت از سرمایه‌گذار
یکی از سرمایه‌گذاران مرکز استان خراسان شمالی نیز که به گفته خود سال ۱۳۹۲ بزرگ‌ترین بازارچه میوه شمال شرق کشور را در بجنورد راه‌اندازی کرده بود می‌گوید: هشت سال پیش با سرمایه شخصی‌ام با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار این بازارچه را با مساحت بیش از هشت هزار متر تأسیس کردم که بزرگ‌ترین میدان بار شمال شرق کشور (روز بازار امام رضا (ع)) بود.

بسیاری از مردم توان خرید میوه را با این قیمت‌های بالا ندارند

معظمی با بیان اینکه این بازارچه را با همه‌ی انشعابات راه‌اندازی کردم و چون اعتقاد به کار بزرگ داشتم در این بازارچه برای ۲۵۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کردم ولی متأسفانه با سنگ‌اندازی برخی از افراد از این کار کنار رفتم، بیان کرد:  بازارچه محلی بهترین مکان برای حمایت از تولید و کاهش هزینه‌های زندگی شهروندان است چیزی که در شهرهای مختلف کشور به آن توجه کافی می‌شود اما با توجه به اینکه در اقصا نقاط استان محصولات مختلفی داریم بازارچه محلی نیز می‌تواند تنظیم‌کننده بازار باشد و هم ارائه‌دهنده محصولات ارگانیک به مصرف‌کنندگان.

راه‌اندازی بازارچه
جمشید عین بیگی  رئیس شورای شهر بجنورد نیز در خصوص راه‌اندازی بازارچه میوه و تره‌بار بابیان اینکه بجنورد ظرفیت برخورداری از پنج روز بازار را دارد،می‌گوید: در حال حاضر خدمات شهری بجنورد، در حال آماده‌سازی دو بازارچه، یکی در میدان بار و دیگر دور میدان تختی، این شهر هستند لذا چهارراه میدان بار با حدود ۳۰ غرفه تا حداکثر یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و مرکز عرضه میدان تختی هم با غرفه‌های سازه‌ای فلزی، پس‌ازآن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه می‌دهد: پیرو مصوبه اخیر این شورا درباره راه‌اندازی بازارچه‌های محلی در مناطق و محلات شهر بجنورد، ۲۰ درصد غرفه‌ی این بازارچه در اختیار مددجویان بهزیستی و کمیته امداد قرار خواهد گرفت تا محصولات خود را بدون واسطه عرضه کنند.

گلایه کشاورزان از تفاوت قیمت مزرعه تا بازار | راه‌اندازی بازارچه محلی نیاز است

هزینه‌ها قیمت میوه را افزایش می‌دهد
اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز استان خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار ضمن بیان اینکه در بازار مرکز استان میوه فراوان است ولی قیمت‌ها بالاست ولی در ارتباطی که با میدان‌ها استان‌های دیگر داریم به نسبت قیمت میوه در اینجا کمی پایین تره است ولی مردم این استان درآمد پایینی دارند که قدرت خرید ندارند، می گوید: 
قیمت نارنگی در میدان بار مرکز استان هفت هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان، پرتقال هشت هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال جنوب ۲۵ هزار تومان، انار ۱۰ تا هفت هزار تومان، موز ۱۰ تا ۲۶ هزار تومان است.

امید فیروزه‌ای دلیل افزایش میوه در میدان‌ها میوه و تره‌بار را افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عنوان می‌کند و می‌افزاید: هزینه‌ها موجب می‌شود که قیمت‌ها نیز بالا رود، اکنون میوه‌فروشان سطح شهر مجاز هستند به دلیل اجاره مغازه، کارگر، کرایه حمل‌ونقل و... میوه را تا ۳۰ درصد نسبت به میدان بار افزایش دهند.

دلیل افزایش میوه در میدان‌ها میوه و تره‌بار افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل است

وی در خصوص راه‌اندازی بازارچه محلی میوه و تره‌بار در سطح شهر می‌گوید: طی جلساتی که با اتاق اصناف، شورای شهر بجنورد و شهرداری داشتیم بناشده چهار نقطه از شهر را بازارچه محلی ایجاد کنیم همچنین برای شب اول زمستان نیز باید بگوییم که در شب یلدا مشکلی در بازار میوه نخواهیم داشت و میوه‌ها بخصوص هندوانه به میزان لازم تقاضا شده و وارد استان خواهد شد.

در نهایت باید گفت ضرورت ایجاد بازارچه هایی که بتواند دست های دلالان را از بازار کشاورزی استان خراسان شمالی کم کند یکی از ضرورت های این استان است استانی که با داشتن ظرفیت های عظیم تولیدی همچنان از جمله گران ترین استان های کشور محسوب می شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha