۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
جدی نگرفتن صنعت گردشگری در هگمتانه| وقتی اولویت‌ها رنگ می‌بازد
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

جدی نگرفتن صنعت گردشگری در هگمتانه| وقتی اولویت‌ها رنگ می‌بازد

همدان- در حالی مسئولان استان همدان بارها توجه به حوزه گردشگری را اولویت شکل گیری توسعه پایدار درمنطقه عنوان کرده اند که همچنان این صنعت درآمدزا و اشتغال زا در حاشیه بوده و خبری از برنامه های جدی نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری همدان در حالی روزهای فصل پاییز را گذراند که در این فصل مناسب برگزاری رویدادهای گردشگری پاییزه، جشنواره های متعدد و غیره باز هم دستانش خالی ماند در حالی که خبری از برنامه ریزی برای سفرهای هوشمند، فم تورهای مناسب و گردشگری زمستانه هم نیست.

روزهای آذرماه به نیمه رسیده و برنامه ریزی هایی از جنس گردشگری همچنان مغفول مانده تا گردشگری همدان زیر سایه کرونا در ۲۰ ماهه اخیر وضعیت قابل تعریفی نداشته باشد؛ اما به راستی صنعت گردشگری در همدان جایگاهی دارد؟

نگاه کلان مدیران استان به این صنعت سفید که می تواند علاوه بر نگاه داشت تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم کمک کننده باشد، اشتغال زایی و درآمدزایی را نیز به همراه داشته باشد، چیست؟

بیش از دو سال است که در همدان نه تنها اتفاق خاصی برای گردشگری نیفتاده بلکه بسیاری از متخصصین و فعالین حرفه ای حوزه گردشگری همدان نیز از این حوزه رخت بسته و وارد شغل و حرفه های دیگری شده اند

مسئولین استان همدان نام «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» را بر آن گذاشتند تا مثلاً بگویند ما هم برای گردشگری و فرهنگ این خطه ارزش قائل هستیم اما عملاً بیش از دو سال است که در همدان نه تنها اتفاق خاصی برای گردشگری نیفتاده بلکه بسیاری از متخصصین و فعالین حرفه ای حوزه گردشگری همدان نیز از این حوزه رخت بسته و وارد شغل و حرفه های دیگری شده اند!

آیا به راستی توانسته ایم همدان را به سمتی سوق دهیم که از داشته های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و غیره خود بتواند در مسیر جذب گردشگران استفاده کند و آیا با برنامه ریزی ها در مسیر رونق انواع گردشگری که پتانسیل های آن در استان وجود دارد، قدمی برداشته ایم؟

در این زمینه پای صحبت های مریم خندان  و بهنام نادری؛ دو تن از فعالین و راهنمایان گردشگری در استان همدان نشستیم که این روزها سکوت گردشگری را بسیار احساس می کنند؛ متن گفتگوی آن ها را در ادامه می خوانید:

جدی نگرفتن صنعت گردشگری در هگمتانه| وقتی اولویت‌ها رنگ می‌بازد

مریم خندان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه متاسفانه در پارک های همدان، کمپی برای مسافرانی که توان ندارند در هتل اسکان پیدا کنند، نداریم عنوان کرد: این کمپ ها می تواند محلی برای  نصب چادر و همراه با گرمابه و غیره باشد و به نوعی سفر ارزان را در همدان محقق سازد.

طرح و ایده های جذب توریست در همدان سرسری گرفته می شود
این راهنمای گردشگری با بیان اینکه ما ادعا داریم شهر گردشگری هستیم اما جای این موضوع به شدت در همدان خالی است، اظهار کرد: متاسفانه طرح و ایده های جذب توریست در همدان سرسری گرفته می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این روزها جمع آوری زباله و بوی نامطبوع فاضلاب را در گنجنامه داریم، مطرح کرد: از سوی دیگر طرح جاده برگشت گنجنامه، تخریب شدید باغات همدان را در پی خواهد داشت.

خندان نورپردازی ها و جایگاه المان ها در همدان را نامناسب دانست و مطرح کرد: در کنار این موضوع حتی باید گفت که در المان سازی در بالا و پایین شهر تفاوت دارد و از سویی، سیستم فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی عامل بی نظمی در همدان شده است.

وی با اشاره به اینکه همدان نیازمند مسیر دوچرخه سواری است، از وضعیت پیاده راه های همدان نیز گلایه کرد و گفت: نتوانسته ایم این پیاده راه ها را برای همه اقشار ساخته و محیط آن ها را شاد کنیم و گردشگری را به این پیاده راه ها سوق دهیم.

خندان در تشریح این موضوع مطرح کرد:  هنرمندان تئاتر و موسیقی و جشنواره غذا و کتابخوانی در پیاده راه ها جایشان خالی است.

همدان شهر اطلسی  و برند در این زمینه بود اما الان کاشت درخت کاج را تنها در این شهر شاهد هستیم

این راهنمای گردشگری در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه همدان شهر اطلسی  و برند در این زمینه بود اما الان کاشت درخت کاج را تنها در این شهر شاهد هستیم، خواستار برگشت نام و برند شهر اطلسی ها به همدان و ورود شهرداری همدان به این موضوع شد.

جدی نگرفتن صنعت گردشگری در هگمتانه| وقتی اولویت‌ها رنگ می‌بازد

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه باید ایستگاه های اتوبوس را برای گردشگری جذاب کنیم، گفت: متاسفانه در همدان پیاده راه سازی ها صورت گرفت اما به جاده و مسیرهای جایگزین در این عرصه توجهی نشد و شاهدیم که این روزها نه تنها بی نظمی بلکه اغتشاش در سطح شهر همدان وجود دارد، شهری که باید گردشگرپذیر باشد و محیط آن بتواند در جذب گردشگران ما را یاری دهد!

توسعه گردشگری همدان در حد حرف است
بهنام نادری نی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه گردشگری در همدان در حد حرف است و فقط با جملات بازی می شود، مطرح کرد: متاسفانه برای گردشگری همدان فکر و ایده مشخصی وجود ندارد و مسئولین ما تنها به آمار و ارقام و بیان اینکه در همدان یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی وجود دارد، بسنده کرده اند!

این فعال گردشگری با تاکید بر اینکه آیا توانسته ایم بخشی از آثار تاریخی همدان را به مخزن منتقل کنیم؟ آیا زیرساختی برای نگهداری از آن ها اندیشیده شده است یا خیر؟ عنوان کرد: مسئولین استانی به این سئوالات پاسخی بدهند! متاسفانه ما باور مشخصی در این عرصه نداریم!

وی با گلایه مندی گفت: چرا کمیسیون گردشگری را در شورای شهرمان نداریم!؟ اگرچه در دوران گذشته هم که این کمیسیون وجود داشت وضعیت چندان گل و بلبل نبود و دستاورد آن تنها برای ما خواهرخواندگی با بم بود و در نهایت، اسم خیابان کنار تپه هگمتانه را تغییر دادند و نام آن را بم گذاشتند!

کرونا برای مدیران حوزه گردشگری ما بهترین بهانه شد تا از این موقعیت سوء استفاده کنند

نادری با تصریح بر اینکه متاسفانه چندان عملکرد شاخصی در معاونت گردشگری شهرداری همدان هم ندیده ایم، اظهار کرد: کرونا برای مدیران حوزه گردشگری ما بهترین بهانه شد تا از این موقعیت سوء استفاده کنند.

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه در ایام کرونا پروازهای کرمانشاه افزایش پیدا کرد، استان اصفهان نیز تمرکزش را روی بحث گردشگری سلامت گذاشت اما در همدان اتفاق خاصی نیفتاد، اظهار کرد: متاسفانه،  کم کاری مدیران با کرونا پوشش داده شد! الان که وضعیت شیوع ویروس کرونا در همدان به سمت دیگری رفته و جز استان های قرمز و نارنجی نیستیم، چرا قدمی برای گردشگری همدان برداشته نمی شود؟

جدی نگرفتن صنعت گردشگری در هگمتانه| وقتی اولویت‌ها رنگ می‌بازد

نادری در ادامه این گفتگو با بیان اینکه ۱۴۰ راهنمای گردشگری داریم، اظهار کرد: این روزها می شد برای این افراد، دوره های تخصصی مناسب برگزار کرد.

وی با بیان اینکه پیاده راه های همدان تورهای بازارگردی در رینگ مرکزی می خواهد، مطرح کرد: متاسفانه نه تنها در فضای مجازی تولید محتوای مناسبی برای گردشگری همدان صورت نگرفته است، بلکه تنها در حد یک حرف در زمینه گردشگری پیش رفته ایم!

اگر بازرس یونسکو برای بررسی این مسیر بیاید، خانه های تاریخی همدان کجا است و قرار است چه اتفاقی برای پرونده ثبت جهانی همدان بیفتد؟

این فعال گردشگری در پایان تصریح کرد: پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان»ارسال شده است، همه خانه های تاریخی همدان در این مسیر، دیده شده اند اما با تخریب بسیاری از آن ها در این مدت روبرو بوده ایم؛ حال اگر بازرس یونسکو برای بررسی این مسیر بیاید، خانه های تاریخی همدان کجا است و قرار است چه اتفاقی برای پرونده ثبت جهانی همدان بیفتد؟

در حالی که استان همدان دارای قابلیت های بسیاری در بحث گردشگری است اما این صنعت درآمدزا و اشتغال زا در «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» جدی گرفته نمی شود و هم چنان بی برنامه است.

استانی که نام آن بر پایه گردشگری و شعارهای نمایندگان مجلس آن همواره آغشته به این موضوع بوده است، این روزها نه تنها ماه ها بلکه قریب به دو سال است که زیرسایه کرونا رفته است؛ نه خبری از برنامه ریزی برای انواع گردشگری در آن دیده می شود؛ نه نامش در فهرست شهرهای خلاق گردشگری رمقی دارد، نه خبری از بازگشایی مجدد غارعلیصدر آن که برند گردشگری استان است، به گوش می رسد.

برنامه ریزی های گردشگری پاییزه و زمستانه هم که هیچ! فرودگاهمان هم که در تعطیلی و سکوت باقی رفته! پس چه جای بحث که بخواهیم صنعت گردشگری را محور توسعه همدان و ریل گذاری ها را مناسب با رونق این صنعت درآمدزا و اشتغالزا بدانیم؟ به راستی، حال که فعالین گردشگری بارها خواستار ملاقات و برگزاری نشستی صمیمی با استاندار جدید همدان هستند، آیا همین عدم تحقق هم می تواند به سبب این موضوع باشد که صنعت گردشگری در «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین»  جدی نگرفته نمی شود و اولویت مسئولین ارشد استان نیست؟

کد خبر: ۱۱۹٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha