۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
تجارت ۹.۲ میلیارد دلاری ایران با اکو| رشد ۶۰ درصدی صادرات به کشورهای اکو
سخنگوی گمرک خبر داد

تجارت ۹.۲ میلیارد دلاری ایران با اکو| رشد ۶۰ درصدی صادرات به کشورهای اکو

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: در هفت ماه نخست امسال ۲۰.۳ میلیون تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار بین ایران و ۹ کشور عضو اکو تبادل شد.

به گزارش بازار، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در آستانه اجلاس اکو در عشق آباد اظهار داشت: در هفت ماه نخست امسال ۲۰میلیون و ۳۲۷هزار و ۸۳۹تن کالا به ارزش ۹میلیارد و ۲۳۳میلیون و ۵۳۶ هزار و ۷۹۲دلار بین ایران و ۹کشور دیگر سازمان همکاری های اقتصادی اکو تبادل شد که ۱۷میلیون و ۴۴۰هزار و ۶۱۷تن به ارزش ۶میلیارد و ۳۰ میلیون و ۵۴۴هزار و هفت دلار آن سهم صادرات و دو میلیون و ۸۸۷هزار و ۲۲۲تن به ارزش سه میلیارد و ۳۰۲میلیون و ۹۹۲هزار و ۷۸۵دلار نیز سهم واردات از این کشورها بوده است.

وی افزود : تجارت ایران با اکو نسبت به هفت ماهه نخست سال ۹۹از لحاظ وزن ۴۳درصد و از لحاظ ارزش ۴۸.۵درصد افزایش یافته و نسبت به هفت ماه نخست سال ۹۸ یعنی قبل از فراگیری کرونا و محدودیت های ناشی از آن، ازلحاظ وزنی ۲درصد کاهش و از لحاظ ارزش بیش از ۶درصد رشد داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات ایران به اکو گفت: صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای عضو" اکو" در هفت ماهه سال ۱۴۰۰نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸درصد در وزن و ۶۰درصد در ارزش رشد داشته و نسبت به همین مدت در سال ۹۸از لحاظ وزنی یک و نیم درصد و از لحاظ ارزش ۱۴ونیم درصد بیشتر شده است.

لطیفی افزود: ۵۶درصد صادرات کشورمان به "اکو" به ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷میلیون و ۲۷۸هزار و ۲۵۰ دلار بوده است و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۵میلیون و ۵۰۱هزار و ۹۵۵دلار بیش از ۱۸ونیم  درصد، پاکستان با ۶۵۵میلیون و ۱۵۴هزار و ۹۳۰دلار بیش از ۱۰.۸درصد از سهم صادرات کشورمان به" اکو" را به خود اختصاص دادند.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به سایر کشورهای عضو" اکو" توضیح داد: بعد از ترکیه، افغانستان و پاکستان، آذربایجان با ۲۷۲میلیون و ۹۵۸هزار و ۳۷۲دلار، ازبکستان با ۲۴۳میلیون و ۷۲۲هزار و ۵۴۵دلار، ترکمنستان با ۱۷۴میلیون و ۱۶۳هزار و ۸۹دلار، قزاقستان با ۹۵میلیون و ۲۰۹هزار و ۷۶۵دلار، قرقیزستان با ۴۱میلیون و ۷۴۵هزار و ۹۹۸دلار و تاجیکستان با ۲۴میلیون و ۸۰۹هزار و ۱۰۳دلار قرار دارند.

لطیفی در خصوص واردات از کشورهای عضو اکو نیز  گفت: در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱درصد ارزش واردات کشورمان از کشورهای اکو افزایش پیدا کرده اما نسبت به هفت ماه ۱۳۹۸کاهش ۶درصدی داشته است.

وی افزود: ترکیه با فروش دو میلیون و ۴۹۹هزار و ۷۲۱تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۶۱میلیون و ۳۵۲هزار و ۶۷۱دلار در رتبه نخست تامین کالا برای کشورمان در اعضای این سازمان است که ۸۵.۵درصد وزن و ۸۹درصد ارزش واردات از" اکو" به این کشور در هفت ماه نخست امسال اختصاص یافته است.

وی افزود : پس از ترکیه، پاکستان با ۱۶۹میلیون و ۶۰۲هزار و ۸۵۰دلار، ازبکستان  با ۷۱میلیون و ۸۱۷هزار و ۸۲۷دلار، قزاقستان ۳۴میلیون و ۵۳۳هزار و ۹۴۶دلار، آذربایجان با ۲۷میلیون و ۴۲هزار و ۸۷۱دلار، ترکمنستان با ۲۲میلیون و ۸۳هزار و ۹۴۷دلار، افغانستان با ۹میلیون و ۳۵۴هزار و ۵۰۰دلار، تاجیکستان با پنج میلیون و ۵۹۷هزار و ۱۹۷دلار و نهایتا قرقیزستان با یک میلیون و ۶۰۶هزار و ۹۷۶دلار قرار دارند.

لطیفی در خصوص تراز تجاری کشورمان با اعضای سازمان همکاری های اقتصادی اکو گفت: تراز تجاری کشور در هفت ماهه نخست امسال و مدت مشابه آن در سال قبل و ماقبل بااعضای اکو مثبت بوده به گونه ای که در هفت ماهه امسال مثبت دومیلیارد و ۸۲۷میلیون و ۵۵۱هزار و ۲۲۲دلار، مدت مشابه سال قبل، مثبت یک میلیارد و ۳۳۰میلیون و ۲۶۲هزار و ۴۶۷دلار و در هفت ماهه سال ۱۳۹۸ نیز مثبت یک میلیارد و ۸۵۶میلیون و ۴۴۸هزار و ۵۱۸ دلار بوده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha