۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
کابوس زمستانی مشترکان تجاری و تولیدی در مازندران| کارت زرد گازی
بازار گزارش می‌دهد؛

کابوس زمستانی مشترکان تجاری و تولیدی در مازندران| کارت زرد گازی

ساری- فصل سرما در راه است و با هشدار دستگاه های خدمات رسان به مشترکان غیرخانگی برای دوگانه سوزشدن و جلوگیری از قطع گاز، کابوس زمستانه صنایع و واحدهای تولیدی در مازندران کلید خورد.

بازار؛ گروه استان‌ها: فصل سرما در پیش است و دستگاه‌های خدمات رسان قراردادهای یکسویه خود با بخش خصوصی و صنعتی را پیش می کشند و بر دوگانه سازی و جایگزینی سوخت را اهرم فشار قرار داده اند.

در حالی که بخش خصوصی و صنعتی اعتقاد دارد طبق قانون باید خسارت ناشی از قطع بی رویه و مکرر برق و گاز به واحدهای تولیدی جبران شود، اما دستگاه خدمات رسان از اساس، صورت مسئله را پاک می‌کند.به باور دستگاه‌های خدمات رسان در قراردادهای فی مابین با بخش خصوصی و مشترکان غیرخانگی آمده است که باید برای فصل‌های پرمصرف انرژی تدابیری بیندیشند و چاره سازی کنند.

شالیکوبی ها قادر به جایگزینی سوخت نیستند
ابراهیمی مدیر یک کارخانه شالیکوبی در سیمرغ با اشاره به صدور نامه‌ای مبنی بر دوگانه سوز شدن سوخت و جایگزینی آن در فصل سرما گفت: جایگزینی سوخت برای شالیکوبی ها مقدور نیست و برای این کار باید کل سیستم خشک کن را تعطیل کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه پنج سال از راه اندازی شالیکوبی می‌گذرد و طی این سال‌ها از گاز طبیعی برخوردار هستیم، گفت: در گذشته برای شالیکوبی ها از گازوئیل استفاده می‌کردند و مشعل‌های خشک کن گازوئیلی بود ولی اکنون اکثریت شالیکوبی ها دارای مشعل گازی هستند.

کابوس زمستانی مشترکان تجاری و تولیدی در مازندران| کارت زرد گازی

وی ادامه داد: تبدیل مشعل از گازی به گازوئیلی هزینه‌های سنگینی به شالیکوبی ها تحمیل می‌کند و علاوه براینکه ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد تا این جایگزینی صورت گیرد.

ابراهیمی یادآور شد: در شرایط کنونی اقتصادی، تبدیل و جایگزینی سوخت شالیکوبی ها توجیه اقتصادی ندارد و نهایت باید به شالیکوبی های بگویند در مواقع بحرانی و سرد، خشک کن‌ها را روشن نکنند نه اینکه درخواست جایگزینی سوخت داشته باشند و یا گاز آنان قطع شود.

مشترک دیگری با بیان اینکه کمبود نیرو و کارشناس گاز برای بازدیدهای میدانی از ساختمان‌ها وجود دارد و مردم برای دریافت کنتور گاز مشکل دارند، خواستار پیگیری مسئولان برای حل مشکلات شد.

علی اکبری با اظهار اینکه ساختمان در مرحله پایان کار برای سکونت آماده می‌شود اما تأخیر در بازدید سبب می‌شود تا نتوانیم زودتر سکونت داشته باشیم.

قبض‌های پلکانی گاز رستوران‌ها
اسدی مالک یک رستوران نیز با بیان اینکه قبض گاز این واحد به صورت تجاری و آزاد و گاه پلکانی محسوب می‌شود، گفت: تقاضا داریم مجوز واحد به صورت گردشگری قلمداد شود تا بتوانیم مزایای آن در حوزه قبض بهای انرژی بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه مصرف گاز در رستوران‌ها بالا است، گفت: قبض گاز تصاعدی حساب می‌شود و از مسئولان تقاضا داریم این مسئله را پیگیری کنند.

قبض بالای گاز و برق حرف و دغدغه مشترک صاحبان تولیدی و صنعتی در مازندران است، این بخش در بهار و تابستان و حتی زمستان با مشکل کمبود و قطع برق و گاز روبرو هستند و این مسئله خسارت‌هایی را بر بخش تولید وارد کرده است.

صنایع به قراردادهای گازی توجه کنند
در عین حال مقدم بیگلریان سرپرست شرکت گاز مازندران با بیان اینکه نوع مصارف گاز متعدد است، گفت: صنایع کوچک در حوزه کسب و خدمات مدنظر هستند و این بخش باید به قراردادهای ضمن عقد که هنگام دریافت اشتراک بسته شده، توجه کنند زیرا از آنان خواسته شده تا برای چهار ماه از سال سوخت جایگزین پیش بینی کنند.

وی گفت: طی جلسه شهریورماه در قالب کارگروه انرژی مقرر شد مشترکان غیرخانگی نسبت به دوگانه سوز کردن سوخت اقدام کنند و باید آمادگی برای فصل سرما وجود داشته باشد.

کابوس زمستانی مشترکان تجاری و تولیدی در مازندران| کارت زرد گازی

وی با اظهار اینکه در فصل سرما خط قرمز ما بخش خانگی و مراکز حیاتی است و بقیه بخش‌ها باید آمادگی لازم را برای جایگزینی سوخت داشته باشند خواستار همکاری صنایع و واحدهای تجاری شد.

بیگلریان با بیان اینکه در تمامی شهرها پیمانکار آماده برای نصب شبکه و بازدید از ساختمان‌ها داریم، گفت: مشکلی در این حوزه نداریم و مشترکان می‌توانند کمبودها و مشکلات را به شرکت گاز گزارش کنند.

سرپرست شرکت گاز مازندران درباره نصب کنتور نیز گفت: اگر در شهری نیز به دلیل مناقصه در این زمینه مشکل مواجه شویم از پیمانکاران شهرهای مجاور برای حل مشکلات مردم استفاده می‌کنیم و در انبارها به اندازه کافی کنتور و رگلاتور وجود دارد و نگرانی نداریم.

وی دست کاری کنتور را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: در صورت مشاهده، جریمه‌هایی به عنوان خسارت اعمال می‌شود.

افزایش مصرف انرژی گاز و برق و قطع مکرر و بی برنامه آن از دغدغه‌های دستگاه‌های خدمات رسان و صنایع و بخش خصوصی به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد اتخاذ راهکارهای اساسی برای پیشگیری از خسارت به فعالان صنعتی و اقتصادی باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha