۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
یارانه مردم در جیب فرصت طلبان| مرغ منجمد به سفره خانواده‌ها نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

یارانه مردم در جیب فرصت طلبان| مرغ منجمد به سفره خانواده‌ها نرسید

گرگان- سازمان صمت گلستان از توزیع ۲۰۰ تن مرغ منجمد خبر می‌دهد اما سازمان جهاد کشاورزی می‌گوید ۱۰۰ تن برای توزیع به بازار فرستاده، درحالی که به گفته اتحادیه مرغ فروشان فقط ۳۰ تن به بازار عرضه شده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: افزایش افسار گسیخته قیمت گوشت قرمز ظرف دو سال گذشته باعث شد تا مردم برای تامین نیازخود به خرید گوشت سفید بود، روی بیاورند. با اینحال رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مرغ در ماه‌های اخیر باعث شد تا این محصول هم در سفره مردم کمرنگ شود. اما در چنین شرایطی واردات مرغ منجمد یکی از سیاست‌هایی است که دولت برای کاهش التهاب بازار انجام می‌دهد.

موضوعی که در زمان افزایش قیمت بازار، در استان گلستان که یکی از تولیدکنندگان مرغ در کشور است نیز اجرا شد. آبان ماه امسال بود که خبر توزیع ۲۰۰ تن مرغ منجمد از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در سایت این سازمان و رسانه‌های استان منتشر شد.

مردم گلایه دارند 
در متن این خبر حسین طلوعیان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان، هدف از توزیع مرغ منجمد را کنترل قیمت بازار دانست و اضافه کرد که توزیع مرغ منجمد، مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این خبر از سوی رئیس سازمان صمت استان درحالی منتشر شده که برخی شهروندان از نبود مرغ منجمد در بازار گلایه دارند.

واردات مرغ منجمد یکی از سیاست‌هایی است که دولت برای کاهش التهاب بازار انجام می‌دهد

طه کریمی که ساکن محله ملل شهرستان گرگان است ضمن انتقاد از افزایش قیمت بی‌رویه کالاهای پروتئینی، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: تنها محصول پروتئینی که امکان تهیه آن در سفره خانواده مهیا بود مرغ گرم بود که حالا توان اقتصادی قشر متوسط به تهیه آن نمی‌رسد.

او با بیان این نکته که برای تهیه مرغ منجمد به مرغ فروشی‌های شهر مراجعه و آن را نیافته است، ادامه می‌دهد: گویی ساز و کاری برای اطلاع‌رسانی به شهروندان برای تهیه این کالا وجود ندارد چراکه فروشگاه‌های پروتئینی از دریافت مرغ منجمد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

یارانه مردم در جیب فرصت طلبان | مرغ منجمد به سفره خانواده‌ها نرسید

از صمت بپرسید!
سما ایمانی یکی از دیگر شهروندان ساکن علی آباد است که از نبود مرغ منجمد در بازار گلایه دارد و به خبرنگار بازار می گوید: ۲۰۰ تن مرغ منجمدی که توزیع آن در بازار اعلام شده کجاست که نه من و سایر خانواده‌ها از خرید آن محروم هستیم همچنین تهیه مرغ گرم به واسطه قیمت بالا از توان خانواده خارج است و از مسئولان می خواهیم تا در توزیع مرغ منجمد به واسطه صرفه اقتصادی قیمت آن نظارت درستی داشته باشند تا این کالا دردسترس تمام اقشار جامعه قرار بگیرد و اگر محدودیتی در این کالا وجود دارد، برای توزیع کافی آن اقدام لازم انجام شود.

گویی ساز و کاری برای اطلاع‌رسانی به شهروندان برای تهیه این کالا وجود ندارد

هرچند شهروندان گلستانی نسبت به کمبود مرغ منجمد گلایه دارند، اما معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از تهیه و تامین ۱۰۰ تن مرغ منجمد برای توزیع در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: توزیع و نظارت بر فروش مرغ منجمد بر عهده سازمان صمت استان است.

رحمت اله سمیعی با بیان این نکته که ۱۰۰ تن مرغ منجمد برای اتحادیه کارگری و اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده، ادامه می‌دهد: این توزیع۱۰۰ تن باقیمانده هم پس از هماهنگی با اداراتی مانند کمیته امداد و بهزیستی، توزیع خواهد شد همچنین باید گفت ۱۰۰ تن اول دو هفته پیش پس هماهنگی از طریق سازمان صمت توزیع شد که چگونگی توزیع را سازمان صمت می‌داند و جهاد کشاورزی تنها تامین، خرید و نگهداری را برعهده دارد.

کمبود نداریم!
برای اطلاع از روند توزیع مرغ منجمد به سراغ سازمان صمت استان رفتیم که علی رغم هماهنگی خبرنگار بازار با روابط عمومی سازمان صمت گلستان و تماس‌های مکرر خبرنگار بارئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این مسئول حاضر به گفتگو با خبرگزاری بازارنشد. اما رئیس اتحادیه صنفی مرغ فروشان گرگان از دریافت و توزیع ۳۰ تن مرغ منجمد در گرگان خبر می‌دهد و می‌گوید: این حجم از مرغ منجمد در فروشگاه‌های پروتئینی و مرغ فروشی ها، توزیع شد.

علی احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این مطلب که قرار شده تا۱۵ روز آینده مرغ منجمد توزیع شود، می‌افزاید:مصرف روزانه مرغ شهروندان گرگانی ۴۰ تن است همچنین باید تاکید کرد که کمبودی در بخش مرغ وجود ندارد اما در بخش تخم مرغ با کمبودهایی مواجه هستیم که امیدواریم سیاست‌های دولت در چنین شرایطی، این کمبودها را به چالش و معضل تبدیل نکند.

یارانه مردم در جیب فرصت طلبان | مرغ منجمد به سفره خانواده‌ها نرسید

وقتی آمارها همخوانی ندارد 
بر اساس اظهارات شهروندان کمبود یا نبود مرغ منجمد در بازار، با آنچه از سوی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران مبنی بر مقدار کافی مرغ منجمد در بازار اعلام شده هم خوانی ندارد، به گفته اسماعیل قادری فر کالاهای اساسی به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود اما تنها نقص در شبکه توزیع است زیرا دلال بازی‌ها اجازه نمی‌دهد این کالاها با قیمت مصوب به دست مردم برسد.

موضوعی که قائم مقام زنجیره تولید گوشت مرغ پیگیر از آن به عنوان معضل یاد می‌کند و می‌افزاید: همیشه برخی هستند که از این اتفاقات سود می‌برند. شروین اردلان در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه می‌دهد: دلیل اینکه می‌گوییم ارز چهار و ۲۰۰ را حذف کنید همین سودجویی برخی افراد از فرصت‌های بحرانی است همچنین ارز دولتی نفعی برای تولیدکننده ندارد و فقط ضرر این ارز عاید تولید کننده و مصرف کننده می‌شود، و سود آن برای دلالان، رانت خواران و شرکت‌هایی است که از این طرح سود می‌برند.

دلیل اینکه می‌گوییم ارز چهار و ۲۰۰ را حذف کنید همین سودجویی برخی افراد از فرصت‌های بحرانی است

اردلان خواستار نظارت جدی دولت در بخش توزیع مرغ منجد می‌شود و می‌گوید: در چنین شرایطی بسیاری از رستوران دارها و کارخانجات سوسیس و کالباس از چنین محصولی که یارانه دولتی شامل آن شده، به جای مصرف کننده واقعی سود می‌برند. محصولات رستوران و سایر بخش‌هایی که از مرغ منجمد استفاده می‌کنند نه با محاسبه قیمت مرغ یارانه دار بلکه به قیمت مرغ گرم به دست مصرف کننده خواهد رسید. در چنین شرایطی مردم سودی نخواهند برد از سوی دیگر فعالیت شرکت‌های وارد کننده مرغ منجمد ربطی به این محصول نداشته و در سال های گذشته هنگام وقوع چنین شرایط بحرانی، مرغ منجمد وارد نمی‌شد بلکه دولت از ذخیره استراتژیک بهره می‌برد.

با توجه به اهمیت پروتئین و به صورت خاص مرغ به عنوان گوشت سفید در سبد خانوار و سوبسیدی که دولت به این کالا اختصاص داده، انتظار می‌رود نهادهای متولی با نظارت جدی‌تری به توزیع محصولی که تهیه و خرید آن برای مردم صرفه اقتصادی دارد، بپردازند ضمن اینکه با تدوین سیاست‌هایی مانع سودجویی برخی فرصت طلبان در چنین شرایط خاص شوند.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      دولت مگر اینکه خودش بواسطه ارگان،یامحل خاص تحت نظر خودش بتونه
    • ناشناس ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      دولت مگر اینکه خودش بواسطه ارگان،یامحل خاص تحت نظر خودش بتونه