۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
بایدن می خواهد مذاکرات پیش برود بدون اینکه امتیازی بدهد| احتمالا ایران توافق موقت را بپذیرد
استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا در گفتگو با بازار:

بایدن می خواهد مذاکرات پیش برود بدون اینکه امتیازی بدهد| احتمالا ایران توافق موقت را بپذیرد

«رابرت شاپیرو» با اشاره به اینکه ایران احتمالاً پیشنهاد توافق موقت را بپذیرد می گوید بایدن می خواهد مذاکرات هسته ای پیش برود بدون اینکه امتیازی بدهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سه منبع آمریکایی و اسراییلی به خبرنگار آکسیوس گفته اند که جِیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با همتای اسراییلی خود این ایده را پیش کشیده که یک توافق موقت با ایران بدست آید تا زمان لازم برای گفتگوهای هسته ای فراهم شود.

به نوشته آکسیوس این هنوز یک ایده ناپخته و خام است و دولت بایدن همچنان پافشاری دارد که توافق هسته ای ۲۰۱۵، بطور کامل احیا شود اما با توجه به برنامه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در ۲۹ نوامبر، این پیشنهاد دست کم فرصتی فراهم می کند تا در درون دولت آمریکا روی آن کار شود. در پشت صحنه و در چند هفته اخیر، جِیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگویی با ایال هولاتا همتای اسراییلی خود، این ایده را پیش کشیده که توافق موقتی با ایران بدست آید.  دو منبع آمریکایی می گویند که این دو در حال انجام یک «طوفان ذهنی» بودند که سولیوان این ایده را که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده، پیش کشید.

بر اساس این گزارش منطق چنین توافق موقتی این است که پیشرفت های دراماتیک هسته ای ایران، غنی سازی این کشور را بسیار به سطح مورد نیاز برای سلاح هسته ای نزدیک کرده است. به گفته منابع آمریکایی، منظور از چنین ایده ای آن است که در برابر توقف غنی سازی شصت درصدی ایران، آمریکا و متحدانش برخی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد سازند تا معافیت های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه فراهم شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*سایت آکسیوس اعلام کرده است آمریکا به دنبال یک توافق موقت با ایران است تا زمان لازم برای گفتگو بر سر یک توافق بهتر را بدست آورد. ارزیابی شما از این راهکار چیست؟
دولت بایدن در تلاش است تا فرصت‌هایی را برای پیشبرد مذاکرات به هر طریقی که می‌تواند بدون از دست دادن امتیازی بدست آورد.

*سه منبع آمریکایی و اسراییلی به آکسیوس گفته اند که جِیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با همتای اسراییلی اش این ایده را پیش کشیده که یک توافق موقت با ایران بدست آید تا زمان لازم برای گفتگوهای هسته ای فراهم شود. این ایده که توسط یک کشور اروپایی مطرح شده چرا در حال حاضر از سوی آمریکا مورد توجه قرار گرفته است؟
این مهم نیز نشان دهنده اولویت بالایی است که دولت بایدن به مذاکرات از طریق هر کانال قانونی می دهد. امریکا به ایده توافق موقت توجه نموده زیرا از طرف میانجی مذاکراتش با ایران مطرح شده و می خواهد تا حدودی نظر موافق اسرائیل را نیز جلب کند.

*به گفته منابع آمریکایی، منظور از چنین ایده ای آن است که در برابر توقف غنی سازی شصت درصدی ایران، آمریکا و متحدانش برخی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد سازند تا معافیت های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه فراهم شود. با توجه به اینکه پیشرفت هسته ای ابزار چانه زنی ایران برای رفع همه تحریمهاست آیا ایران این پیشنهاد را می پذیرد؟
به نظر می رسد که ایران چنین پیشنهادی را بپذیرد زیرا از لحاظ اقتصادی تحت فشار بوده و به کالاهای بشردوستانه دسترسی ندارد. اما نمی توان به طور دقیق گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابل پیشنهاد فوق چه اقدامی انجام خواهد داد.

*این هنوز یک ایده نارس است و دولت بایدن همچنان پافشاری دارد که توافق هسته ای ۲۰۱۵، بطور کامل احیا شود اما با توجه به برنامه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در ۲۹ نوامبر، این پیشنهاد دست کم فرصتی فراهم می کند تا در درون دولت آمریکا روی آن کار شود. نفع این توافق موقت برای آمریکا چیست و آیا متحدان این کشور را هم راضی می سازد؟
همانطور که شما مطرح می کنید این ایده تازه بیان شده و دولت امریکا آن را مورد توجه قرار داده است. متحدین امریکا نیز از آن حمایت خواهند کرد زیرا توافق موقت خواهد بود و موضوع هسته ای ایران بعد از توافق موقت به طور جدی دنبال خواهد شد.

*ارزیابی شما از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران درست قبل از آغاز مذاکرات هسته ای چیست؟
تا آنجا که من می دانم آژانس انرژی اتمی طبق قانون گزارش های بازدید خود از مکان های هسته ای ایران را تنظیم کرده و اعلام می کند. من از گزارش جدید آژانس اطلاعی ندارم.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم دهقاني IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      دولت رئیسی باید هوشیار باشد کلاه مجدد سرشان نرود