۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
کارخانجات آرد زیربار بستن قرارداد با گندمکاران نمی روند| حذف یارانه آرد و گندم، نان را کیفی می کند
آیا در بودجه ۱۴۰۱ به آرد و گندم یارانه می دهند؟

کارخانجات آرد زیربار بستن قرارداد با گندمکاران نمی روند| حذف یارانه آرد و گندم، نان را کیفی می کند

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: از سال بعد به صنف و صنعت، گندم دولتی داده نمی شود، بنابراین به کارخانجات آرد پیشنهاد دادیم برای کشت قراردادی با گندمکاران قرارداد ببندند اما هنوز نپذیرفته اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور در خصوص وضعیت کشت قراردادی محصول گندم در سال زراعی جدید به خبرنگار بازار گفت: سعی داریم کارخانجات آرد را مجاب کنیم که با گندمکاران برای کشت قرار دادی، قرار داد ببندند؛ اما هنوز به توافقی نرسیده ایم.

ایمانی افزود: با توجه به اینکه دولت سعی دارد تصدی گری خود را کاهش دهد، ممکن است در بودجه ۱۴۰۱ تصمیم بگیرد یارانه ای به گندم و آرد ندهد و قیمت نان را آزاد کند و از آن طرف یارانه را مستقیما به مردم بدهد.

وی خاطر نشان کرد: در واقع دولت الان این بحث را از صنف و صنعت (ماکارونی، بیسکوییت و غیره) شروع کرده و ابلاغ کرده که از ۱۴۰۱ حتی یک کیلوگرم گندم به آنها نمی دهد و خودشان موظف به تهیه گندم هستند. با این وجود این عزیزان به اصطلاح هنوز زیر بار نرفته اند.

از سال ۱۴۰۱ دولت گندم مورد نیاز صنف و صنعت را به قیمت تمام شده ۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به آنها تحویل می دهد

سال آینده ۲ میلیون تن گندم با قیمت تمام شده به صنف و صنعت تحویل داده می شود
ایمانی گفت: به عبارت دیگر دولت از این به بعد ۲ میلیون تن گندم مورد نیاز صنف و صنعت را به قیمت تمام شده به آنها تحویل می دهد. یعنی ۷هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم در سال زراعی جدید است و ۵۰۰ تومان هم هزینه تبعی دارد که در نهایت کیلویی ۸ هزار تومان می شود.

مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران کشور تصریح کرد: ما به کارخانجات آرد کشور پیشنهاد داده ایم که با بستن قرارداد با کشاورزان برای کشت قراردادی گندم انگیزه ای ایجاد کنید تا سال ۱۴۰۱ مجبور نشوند به صورت حواله ای در استان ها دنبال گندم بگردند چرا که هزینه های شان بالا می رود.

وی ادامه داد: در حقیقت حرف ما با کارخانجات آرد این است که می توانند در اینجا با کشاورز قرارداد ببندند و با مبلغی بالاتر از خرید تضمینی از کشاورز گندم را خریداری کنند. اما متاسفانه چون در سنوات خیلی طولانی دولت به آنها گندم را با نرخ کم تحویل داده و مشکلات شان را حل کرده است؛ الان زیر بار نمی روند.

سعی در کاهش مداخلات دولت در بخش کشاورزی داریم
این مقام مسئول در خصوص محاسن و معایب کشت قراردادی نیز گفت: در وهله اول باید بدانید که ما می خواهیم مداخلات دولت را کاهش بدهیم، این در حالی است که من تولید کننده گندم هستم و کارخانه دار فراوری کننده است پس این دو صنف باید امور را انجام دهند.

ایمانی افزود: همانطور که می دانید برای تامین آرد مورد نیاز کشور دولت یا باید مثل شرایط فعلی و روند فعلی یارانه بدهد که از نگاه ما بسیار نامطلوب است. چون الان دولت ۴۰ کیلو آرد را با نرخ ۳۲ هزار تومان می دهد و اگر صنف و صنعت بخواهد گندم ۸هزار تومانی بخرد قیمت آرد تولیدی اش ۴۵۰ هزار تومان می شود.

وی گفت: از سوی دیگر واحدهای نانوایی به جای اینکه با صرف هزینه، آرد را تبدیل به نان کنند، آرد یارانه دار دولتی را در بازار عرضه می کند و می فروشند. بنابراین باید این توازن و تعادل به وجود بیاید.

ایمانی با تاکید بر اینکه سیکل معیوب تامین آرد را به تدریج باید اصلاح کرد، افزود: الان این اصلاح از صنف و صنعت شروع شده است و تلاش داریم این شرایط را برای گندمِ نان نیز به وجود بیاوریم.

اگر یارانه آرد و گندم را مستقیما به مصرف کننده نهایی بدهند نه تنها نان تولیدی کیفی می شود بلکه بساط فساد و رانت نیز از این میان جمع می شود

تولید آرد و نان کیفی و جمع شدن بساط رانت و فساد از مزایای حذف یارانه گندم و آرد است
وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که الان دولت گندم را به نرخ ۵ هزار تومان از کشاورز خریداری کرده است و گندمی که تبدیل به آرد می شود را با نرخ ۶۶۵ تومان به نانوا می دهد! این اختلاف قیمت نزدیک ۴هزار و ۳۰۰ تومان یارانه به ازای هر کیلوگرم دارد.

ایمانی گفت: ما معتقدیم که دولت باید به جای این کار به صنف، صنعت، نانوا و غیره بگوید گندم کیلویی ۸هزار تومان را تبدیل به آرد و نان کنید و  مابه التفاوت یارانه ای که قرار است به آنها بدهد را مستقیما به مصرف کننده بپردازد.

وی در پایان گفت: اگر چنین اقدامی انجام شود چند اتفاق  خوب رخ می دهد؛ از جمله اینکه گندم،  آرد  و نان کیفی می شود و از سوی دیگر رانت ها و فسادها نیز از این میان جمع می شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      2 2
      رئیس اتحادیه نانوایی ها هر کدام ۱۰تا نانوایی دارن باید هم مخالف حذف یارانه آردو نان باشن
    • حبیب IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
      2 4
      یارانه گندم وآرد مستقیم توی جیب نانوایی ها وکارخانه های آردمیره نانواییهایی که ماهی شاید ۱۰۰کیسه هم پخت نمی‌کنند، ماهی ۳۰۰ کیسه سهمیه آرد دارن که ۲۰۰کیسه رابه صورت آزاد میفروشن،