۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
نظام مالیاتی هوشمند گامی در جهت شفافیت اطلاعات اقتصادی
یادداشت؛

نظام مالیاتی هوشمند گامی در جهت شفافیت اطلاعات اقتصادی

تبریز- «نظام مالیاتی هوشمند گامی در جهت شفافیت اطلاعات اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی در کشور است» این جمله بخشی از یادداشت محسن اسماعیل زاده کارشناس اقتصادی برای رسانه بازار است.

محسن اسماعیل زاده؛ بازار: وجود یک نظام مالیاتی مدرن و هوشمند بدین معناست که تامین بودجه مورد نیاز برای اداره کشور، به شیوه ای درست و موثر در حال انجام است و همزمان، ضمن گسترش عدالت مالیاتی و رشد درآمدهای مالیاتی، تولید ناخالص داخلی نیز جهش پیدا می کند.

با توجه به تحریم های ظالمانه و کاهش فروش نفت، روز به روز بر اهمیت و نقش نظام مالیاتی در تقویت اقتصاد کشور افزوده شده و دولتمردان را به فکر وا داشته برای شکل دهی یک نظام مالیاتی هوشمند، به تدوین سیاست و قوانین جدید روی بیاورند. از جمله، تصویب "قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان" که هم نشان از افزایش درک نسبت به اهمیت شفافیت و عدالت مالیاتی دارد و هم منعکس کننده مطالبه افکار عمومی است.

در این راستا، سازمان امور مالیاتی می کوشد با اجرای این قانون، به تسهیل و روان سازی کسب و کارها با استفاده از روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات، کمک کرده و در دریافت داده های ارزشمند برای تحلیل و نیاز سنجی جهت ایجاد نظام جمع آوری اطلاعات قیمتی کالا و خدمات پیشقدم شود.

از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی، با ارائه تسهیلات برای مشمولین "قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان" امکان تمکین داوطلبانه مودیان را افزایش داده و آماده است اظهارنامه های مودیان را بدون رسیدگی پذیرش کند.

یعنی اشخاص مشمولی که تمامی مقررات را رعایت کرده اند و اطلاعات خود را بر مبنای صحیح در سامانه تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده اند از طریق انطباق با اطلاعات پایگاه داده سازمان، راستی آزمایی و در صورت عدم مغایرت با اطلاعات پایگاه مذکور، اظهارنامه تسلیمی آنان، بدون رسیدگی قبول شود.

همچنین طبق ماده ۱۷ "قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان"، سازمان امور مالیاتی موظف است در پنج سال اول پس از استقرار سامانه مودیان به منظور تشویق صاحبان مشاغلی که فروش های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده و کالا و خدمات مورد نیاز خود را از واحد های اقتصادی عضو سامانه مودیان خریداری کنند، معادل ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای که مودی در هر دوره به سازمان پرداخت می کند یا یک درصد فروش وی (هر کدام کمتر باشد)، حداکثر تا مبلغ ۶۰ میلیون ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مودی، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی کسر کند.

ضمناً حسب ماده ۱۸ قانون فوق، سازمان امور مالیاتی به منظور تشویق مصرف کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خرید های خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می دهند،موظف شده از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه های فروشگاهی، یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار بر اساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی مسترد نماید.

تسهیلاتی از این موارد به مودیان مالیاتی، این نوید را می دهد که با اجرای صحیح این قانون، می توان به شفافیت اطلاعات اقتصادی، تحقق بیشتر عدالت مالیاتی، حذف چرخه عرضه ی کالای قاچاق در شبکه رسمی کشور، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف با حذف واسطه های غیر ضرور، دست یافت.

بنابراین انتظار می رود با عمل به تکالیف مندرج در "قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان" با اتصال کسب و کارها به این نظام و صدور صورت حساب های استاندارد، چشم انداز امید بخش و روشنی را برای دستیابی به یک شیوه ی کارآمد برای تامین منابع درآمدی لازم جهت اداره کشور و همچنین توسعه زیر ساخت های همگانی به دست آورد.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha