۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
تعلل وزارت نفت در استاندارد سازی سوخت نیروگاه ها| تنها ۱۵ درصد مازوت تولیدی در نیروگاه ها می سوزد
یک مقام مسئول در صنعت برق مطرح کرد؛

تعلل وزارت نفت در استاندارد سازی سوخت نیروگاه ها| تنها ۱۵ درصد مازوت تولیدی در نیروگاه ها می سوزد

جعفرزاده یک مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد مازوت تولید شده در کشور در نیروگاه می سوزد، از تعلل وزارت نفت در استاندارد سازی سوخت مایع تحویلی به نیروگاه ها خبر داد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: این روزها که باران می‌آید و آسمان پاک است؛ بیشتر نفس بکشید! چرا که به نظر می‌رسد با فروکش کردن باد و باران، رنگ و بوی مازوت‌هایی که در اطراف کلانشهرها می‌سوزد؛ هوا را به تمامی در برخواهد گرفت. همین دو روز پیش بود که کیفیت هوای تهران را برای همه گروه ها ناسالم اعلام شد و اینگونه پایتخت نشین ها در همان روزهای نخست آذر  آلوده ترین هوای  سال ۱۴۰۰ را نفس کشیدند.

هر چند که بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی آلودگی هوای تهران را مازوت سوزی نیروگاه ها اعلام می کنند اما مسئولان صنعت برق می گویند که در ۷ سال گذشته حتی یک لیتر مازوت هم در نیروگاه های اطراف تهران مصرف نشده است. جدای از این طبق گفته های ناصر اسکندری معاون راهبردی تولید شرکت برق حرارتی، تنها ۱۲ نیروگاه مازوت سوز در کشور داریم که سوخت اول آنها گاز و گازوییل است. مازوت که به خودی خود سوختی آلاینده محسوب می شود، در ایران شرایط بدتری هم نسبت به استانداردهای جهانی  دارد. کارشناسان می گویند مازوت تولیدی ایران بیش از ۳ درصد گوگرد دارد که حدود ۷ برابر استاندارد جهانی است. حال آنکه وزارت نفت مکلف شده بود که تا سال ۹۹ سطح گوگرد این سوخت آلاینده را کاهش دهد.

طبق ماده ۱۹ قانون هوای پاک وزارت نفت باید نسبت به استاندارد سازی سوخت مایع اقدام کند. با وجود اینکه حدود ۴ سال از تصویب این قانون می گذرد اما خبری از اجرای آن نیست

ساناز جعفر زاده مشاور مدیرعامل در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت برق حرارتی در اینباره به بازار می گوید: در ماده ۱۹ قانون هوای پاک به صراحت اشاره شده که که وزارت نفت باید نسبت به استاندارد سازی سوخت مایع تحویل به صنایع و نیروگاه ها اقدام کند.

او می گوید: بر اساس این قانون که در سال ۹۶ به تصویب رسیده، وزارت نفت موظف به استاندارد سازی سوخت مایع نیروگاه ها ظرف ۳ سال بعد از ابلاغ این مصوبه بود. اما تا حالا که بیش از ۴ سال از این  تصویب و ابلاغ این مصوبه می گذرد خبری از کاهش آلایندگی مازوت نیست.  

مشاور مدیرعامل در مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت برق حرارتی با بیان اینکه طی فرآیند تولید برق  در هیچ مرحله ای  گوگرد یا هر گونه ماده شیمیایی دیگری  اضافه نمی شود، افزود: نیروگاه داران صرفا از سوختی که وزارت نفت در اختیار آنها می گذارد، استفاده می کنند و هیچ دخل و تصرفی در انتخاب نوع آن  ندارند.

جعفرزاده ادامه داد : وقتی که سوخت تحویلی دارای گوگرد است طبیعی است که در هنگام احتراق آن در نیروگاه ها هم گوگرد آزاد می شود.

چیزی حدود ۲۳.۳ میلیارد لیتر مازوت در کشور تولید می شود که تنها ۳.۶ میلیارد لیتر چیزی حدود ۱۵.۸ درصد آن در نیروگاه ها مصرف می شود

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهم پایین نیروگاه از مصرف مازوت، گفت: چیزی حدود ۲۳.۳ میلیارد لیتر مازوت در کشور تولید می شود که تنها ۳.۶ میلیارد لیتر چیزی چیزی حدود ۱۵.۸ درصد آن در نیروگاه ها مصرف می شود.

جعفرزاده با بیان اینکه استفاده از مازوت هزینه  نگهداری و تعمیرات نیروگاه ها را بالا برده و بهره وری آنها را کاهش می دهد، افزود: هر ۴۰ درصد سوخت مایعی که درسبد  سوختی نیروگاه ها قرار می گیرد یک  درصد بهره وری نیروگاه ها کاهش پیدا می کند به همین دلیل نیروگاه ها ترجیح می دهند که تا جای ممکن از گازو استفاده کنند.

انبارهای پر شده از مازوت های غیر استاندارد
کارشناسان می گویند مازوت تولیدی ایران بیش از ۳ درصد گوگرد دارد که حدود ۷ برابر استاندارد جهانی است. از طرف دیگر به دلیل قدیمی بودن پالایشگاه‌های ایران و پایین بودن فناوری‌های تولید آن‌ها، بسته به نوع پالایشگاه، حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاه‌های ایران به مازوت تبدیل می‌شود که میانگین آن بیش از ۲ برابر متوسط جهانی است. ۷۰ درصد پالایشگاه‌های ایران عمر خود را سپری کرده‌اند و طرح توسعه برای تبدیل آن به دیگر محصولات نفتی انجام‌نشده است. اما مشکل این مازوت زمانی بیشتر می‌شود که به‌موازات افزایش تولید مازوت در داخل، تحریم‌ها مانع صادرات آن است. درنتیجه انبار مازوت پالایشگاه‌ها پرشده است. ازدیاد مصرف گاز در زمستان نیز بهانه لازم برای استفاده آن‌ها در نیروگاه‌ها و صنایع را فراهم کرده است. مردم نیز به‌عنوان متهمان اصلی مصرف گاز معرفی‌شده‌اند.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha