۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
۳۷ هزار تن کشمش از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

۳۷ هزار تن کشمش از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

ارومیه- کرامتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صدور ۳۷ هزار و ۳۸۰ تن کشمش به خارج از کشور طی سال جاری خبر داد.

اکبر کرامتی در گفتگو با بازار با بیان اینکه امسال امسال ۵۳ هزار و ۴۰۰ تن کشمش در استان تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۰ هزار تن بیشتر است، افزود: از این میزان ۳۷ هزار و ۳۸۰ تن به خارج از کشور صادر شده است.

وی ترکیه، آذربایجان، عراق، روسیه، بلژیک، هلند و کشورهای حوزه خلیج فارس را مقصد کشورهای صادراتی استان عنوان کرد و ادامه داد: این میزان صادرات ۷۰ درصد کشمش های تولیدی استان را شامل می شود.

کرامتی با اشاره به اینکه امسال ۲۲۳ هزار و ۵۴۳ تن انگورتولید و برداشت شده که از این میزان نزدیک ۶۰ درصد به صورت تازه خوری و صادرات مصرف شده است، گفت: از این میزان انگور برداشت شده ۸۹ هزار و ۴۱۷ تن یعنی حدود ۴۰ درصد در صنایع تبدیلی به صورت آب میوه و کشمش و شیره انگور فراوری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه در استان بیش از ۳۰ رقم انگور تولید می شود، اضافه کرد: درحال حاضر ۲۲ واحد فراوری کشمش در استان فعالیت دارند.

کرامتی اضافه کرد: سالانه نزدیک به ۹۰ هزار تن از انگور تولیدی استان در قالب کشمش و انگور تازه به کشورهای مختلف جهان ‌صادر می‌شود گفت: بیش از ۷۰ هزار تن از مازاد بر صادرات انگور از استان توسط صنایع تبدیلی برای تولید فروارده‌های ‌مختلف خریداری و ۷۰ هزار تن نیز برای تهیه دوشاب و تازه خوری مصرف می‌شود. ‌

آذربایجان غربی از قطب‌های تولید انگور کشور به شمار می‌رود و رتبه چهارم کشوری را از نظر تولید به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر بیش از ۲۳ هزار هکتار از باغات استان زیر کشت محصول مهم و اقتصادی انگور است که هشت هزار هکتار آن باغات انگور ایستاده بوده و مابقی به روش سنتی هست

هم‌اکنون ۴۰ رقم انگور در استان از جمله حسینی، دانه بلند، ریش بابا، کشمشی، خلیلی یاقوتی، قرمز از باغات استان برداشت می‌شود و بیش از ۱۰۰ رقم انگور دراستان وجود دارد.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha