۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
۳۴۵ واحد صنعتی- معدنی در استان همدان به ذخیره معادن وابسته هستند
نایب رئیس دوم کمیسیون معادن اتاق بازرگانی همدان:

۳۴۵ واحد صنعتی- معدنی در استان همدان به ذخیره معادن وابسته هستند

همدان- نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی همدان بابیان اینکه استخراج سالیانه استان همدان از معادن ۱۷ میلیون تن است، گفت: ۳۴۵ واحد صنعتی - معدنی در استان همدان به معادن وابسته هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، عباس بشیری زاهد بعدازظهر سه شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان همدان با سفیر کرواسی در ایران که در هتل باباطاهر همدان برگزار شد با اشاره به اینکه استان همدان یکی از اهداف خاص معدنی در کشور است، اظهار کرد: ۲۸۴ واحد معدنی در استان همدان به صورت فعال و نیمه فعال وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان همدان از نظر تعداد واحد معدنی و تاثیر گذار در کشور رتبه هشتم را دارد، ادامه داد: سه هزار و ۲۲۰ نفر در این معادن اشتغال دارند.

یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تن ذخیره شناخته شده معدنی در استان همدان وجود دارد

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه در ایران ۶۰ میلیارد تن ذخیره معدنی وجود دارد که دو میلیارد تن آن در استان همدان است، افزود: یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تن ذخیره شناخته شده معدنی در استان همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه استخراج سالیانه استان همدان از معادن ۱۷ میلیون تن است، عنوان کرد: از ۶۲ ماده معدنی در کشور ۲۸ نوع در استان همدان وجود دارد.

بشیری زاهد با بیان اینکه مواد معدنی از جمله سنگ آهن، انواع سنگ‌ گرانیت با رنگ های مختلف، سنگ مشکی هوم فرست که در جهان بی نظر است، ماده تراورتن و دولومیت، مواد معدنی سلیس و فلدسفات و روی سرب در استان همدان وجود دارد، اضافه کرد: ۴۵ درصد ماده معدنی کارخانه ها وابسته به معادن هستند و ۳۴۵ واحد صنعتی در استان همدان به معادن وابسته هستند.

مدیر اتاق بازرگانی شهرستان ملایر نیز در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان با محوریت شهرستان‌های ملایر و تویسرکان قطب تولید انگور و کشمش محسوب می شود، اظهار کرد: این درحالی است که شهر ملایر از نظر تاکستان های انگور رتبه ششم جهانی را به خود اختصاص داده است و در استان همدان سه برابر میانگین جهانی انگور و کشمش تولید می شود.

حمید بهرامی با اشاره به اینکه کل سطح زیر کشت انگور استان همدان افزون بر ۱۱ هزار هکتار است که با توجه به میزان برداشت ۲۴ تن در هکتار انگور برداشت می شود، ادامه داد: ملایر به عنوان شهر جهانی انگور در سازمان جهانی فائو به ثبت رسیده است.

استان همدان رتبه نخست تولید گردوی صادراتی را به خود اختصاص داده و در سال جاری افزون بر ۵۵ هزار تن گردو از استان به ویژه از شهرستان های ملایر و تویسرکان برداشت شده است

بهرامی با اشاره به اینکه در زمینه گردو استان همدان ۲۰ هزار هکتار باغ گردو را به خود اختصاص داده است، افزود: استان همدان رتبه نخست تولید گردوی صادراتی را به خود اختصاص داده و در سال جاری افزون بر ۵۵ هزار تن گردو از استان به ویژه از شهرستان های ملایر و تویسرکان برداشت شده ضمن اینکه در هر هکتار دو هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گردو برداشت می شود.

وی به طرح نوین باغداری اشاره کرد و با بیان اینکه با این طرح زودی شاهد برداشت پنج هزار تن گردو در هر هکتار خواهیم بود، عنوان کرد: عمده صادرات خشکبار استان همدان از مبدا ملایر است.

بهرامی با اشاره به اینکه کشمش انگوری درجه یک به وزن پنج هزار و ۲۴۰ تن در ۶ ماه نخست امسال صادر شده است، ادامه داد: عمده صادرات خشکبار کشمش درجه یک بوده و به کشور های طرف معامله عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان و امارات صادر می شود اما در مورد کرواسی صادراتی گزارش نشده است.

عضو انجمن سفال و سرامیک استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شهر لالجین در ۲۰ کیلومتری استان همدان دارای ۱۶ هزار نفر جمعیت است، ادامه داد: شهر جهانی لالجین دارای یک هزار کارگاه کوچک و بزرگ است و ۸۵ درصد مردم لالجین به کار تولید سفال و سرامیک مشغول هستند.

حمید محمدی با بیان اینکه پنج هزار نفر روزانه برای کار به لالجین می آیند، افزود: تولیدات سفال و سرامیک استان همدان به عراق، افغانستان، هلند و آلمان صادر می شود.

عضو انجمن سفال و سرامیک استان همدان با بیان اینکه از نظر تنوع جنس دو هزار مورد جنس در قطعات و ابعاد مختلف در لالجین تولید می شود، بیان کرد: امیدوارم با کشور کرواسی ارتباط خوبی برقرار شود و صادرات به این کشور را انجام دهیم.

استان همدان دارای ۷۰ هزار قالیباف است و بیش از ۴۰ برند جهانی در استان همدان وجود دارد

دبیر انجمن فرش استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه در رابطه با قالیبافی و صادرات آن استان همدان یکی از مراکز مهم کشور صادرات فرش بوده است، اظهار کرد: استان همدان دارای ۷۰ هزار قالیباف است و بیش از ۴۰ برند جهانی در استان همدان وجود دارد.

قدرت نظری با اشاره به اینکه ویژگی فرش استان همدان داشتن تنوع و رنگ های گیاهی است، ادامه داد: مهمترین بحثی که در فرش بافی وجود دارد پشم است چراکه پشم از نظر بهداشت جهانی مشتریان زیادی در دنیا دارد و به کشور های اروپایی و آمریکا صادرات انجام داده ایم.

نظری با بیان اینکه استان همدان به خاطر تنوع قومیت ها در زمینه فرش تنوع بالایی دارد، بیان کرد: شهر های کبودرآهنگ، ملایر و نهاوند از مراکز مهم قالیبافی هستند.

وی عنوان کرد: امیدوارم با کشور کرواسی از نظر صادرات فرش ارتباطات برقرار شود تا بتوانیم صادرات فرش استان همدان را به کشور کرواسی داشته باشیم.

رئیس کمیته تولید کنندگان و صادرکنندگان گیاهان دارویی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه استان همدان به دلیل موقعیت آب و هوایی و پتانسیل جغرافیایی محیط مناسبی برای کشت گیاهان دارویی است، اظهار کرد: ارتفاع از سطح دریا و اختلاف دمایی استان همدان در شبانه روز باعث افزایش خواص گیاهان دارویی می شود.

خواص بالای گیاهان دارویی استان همدان مزیت رقابتی گیاهان تولید شده در این استان نسبت به سایر استان ها را بیشتر می کند

میلاد ذهبی با اشاره به اینکه خواص بالای گیاهان دارویی استان همدان مزیت رقابتی گیاهان تولید شده در این استان نسبت به سایر استان ها را بیشتر می کند، ادامه داد: از گیاهان دارویی شاخص استان همدان می توان رازیانه، گشنیز، گل محمدی، نعناع و انواع آویشین نام برد.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۱۱ گونه آویشن کشت می شود که هشت گونه برای کشور های حوزه خلیج فارس، پاکستان و آلمان صادر می شود، گفت: کشت گیاهان دارویی در استان همدان یک درصد کشاورزی این استان را شامل می شود اما تولیدات خوبی دارد و بیشتر محصولات گیاهان دارویی صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان سابقه طولانی در تولید و صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی دارد، افزود: با توجه به این پتانسیل و تبدیل آن به علم روز توانستیم حجم زیادی گیاهان دارویی تولید کنیم و آمادگی همکاری با کشور کرواسی را داریم.

دبیر انجمن کشاورزی و گلخانه های استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه تولیدات کشاورزی استان دارای تنوع بسیار زیاد است، افزود: ۳.۸ دهم درصد تولیدات و ۳.۲ دهم ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور مربوط به استان همدان است.

فرهاد سلطانی منافی با بیان اینکه میزان تولید در بخش کشاورزی ۴.۸ میلیون تن است، ادامه داد: این تولیدات در بخش زراعت باغبانی و گوشت قرمز و گوشت سفید است.

۲۲۰ هکتار گلخانه فعال با ۴۰۰ بهره بردار در استان همدان وجود دارد
منافی با بیان اینکه تولیدات در بخش باغبانی استان همدان افزون بر ۸۰ هزار هکتار است، بیان کرد: حدود ۲۲۰ هکتار گلخانه فعال با ۴۰۰ بهره بردار در استان همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید محصولات گلخانه ای شامل فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، توت فرنگی، گل های شاخه بریده و خیار است، بیان کرد: اغلب تولید گلخانه ها به کشور های حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می شود و گلخانه داران استان جزو گلخانه داران نمونه کشوری است.

عضو انجمن کشاورزی و گلخانه های استان همدان با تاکید بر اینکه گلخانه های استان  همدان بروز و مجهز به تکنولوژی روز دنیا است، ادامه داد: گلخانه داران علاقمند به همکاری با کشور جمهوری کرواسی هستند.

تولید کننده صنایع آلومینیوم در استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه شرکت آلومینیوم رزن سافت ۱۵ سال پیش ساخته شده است، اظهار کرد: این مجموعه در زمینه تولید ورق آلومینیوم، فویل آلومینیوم و کامپوزیت فعالیت دارد.

مرتضی شعاع با اشاره به اینکه این شرکت در زمینه فویل آلومینیوم در سه گرید مشغول به تولید است، بیان کرد: این شرکت از ضخامت ۶ میکرون تا ۱۰ میلیمتر توانایی تولید فویل ها با استاندارد جهانی را دارد.

شعار با اشاره به اینکه فویل آلومینیوم در صنایع مواد غذایی، مواد لبنی و دارویی موارد مصرف دارد، افزود: کامپوزیت هم برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها استفاده می شود.

استان همدان پتانسیل بالایی در زمینه تولید محصولات آلومینیوم و پروفیل آلومینیوم دارد و می توانیم ماهانه یک هزار تن انواع محصولات آلومینیومی تولید کنیم

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف آلومینیوم فعالیت داریم و استان همدان پتانسیل بالایی در زمینه تولید محصولات آلومینیوم و پروفیل آلومینیوم دارد، بیان کرد: می توانیم ماهانه یک هزار تن انواع محصولات آلومینیومی تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت پرنده باران پارس تولید کننده تجهیزات آبیاری نوین در استان همدان نیز با اشاره به اینکه۱۸۸ هزار هکتار از اراضی استان همدان آبی است، اظهار کرد: سیستم آبیاری نوین در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان انجام شده که نشان می دهد سیستم بسیار مهم بوده و استان در این زمینه پیشرو است.

حجت انصاری خوشجو تاکید کرد: کشور کرواسی در کشاورزی پیشرو است و امیدواریم در سیستم آبیاری نوین به هم کمک‌ کنیم.

مدیرعامل صنایع غذایی سحر نیز با اشاره به اینکه استان همدان که از پتانسیل های بالقوه زیادی برخوردار است، اظهار کرد: استان همدان بزرگترین تولید کننده انگور کشور است و در زمینه سیب زمینی بیشترین میزان تولید را در کشور داریم.

مسعود توتونچیان با اشاره به اینکه در زمینه صیفی جات یک میلیون تن تولید گوجه فرنگی در استان همدان تولید می شود، ادامه داد: محصولات همدان به اروپا، کانادا، انگلیس، روسیه و کشور های آسیایی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت بریس همدان که شرکت دانش بنیان بریس تولید کننده تراورس بتونی کشور است نیز اظهار کرد: این محصول جایگزین تراورس های چوبی راه آهن شده و دارای تاییدیه اروپا است.

میرابیان با اشاره به اینکه محصولات تولیدی شرکت بتون بریس با محیط زیست و محیط سبز انطباق دارد، افزود: این شرکت آمادگی صادرات محصول به کشور کرواسی را دارد.

میرابیان در ادامه با اشاره به اینکه شرکت بتون بریس همچنین تولید کننده سقف های بتونی بسیار سبک است، افزود: در نهایت ۲۰ نوع محصول بتونی در شرکت بتون بریس تولید می شود که در صنایع ریلی و جاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت آمادگی سرمایه گذاری مشترک را در کشور کرواسی دارد، تاکید کرد: در این راستا سرمایه گذاری انتقال تکنولوژی و فروش و نصب ماشین آلات در کشور کرواسی با ظرفیت مناسب شدنی است.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha