۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
درآمد ۲۶۰ هزار دلاری استان همدان از صادرات مروار ملایر
مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان:

درآمد ۲۶۰ هزار دلاری استان همدان از صادرات مروار ملایر

همدان - مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه مروار ملایر به کشورهای مختلف صادر می‌شود، گفت: درآمد صادرات مروار از این منطقه ۲۶۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، علی مالمیر پیش از ظهر سه شنبه در پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهر و روستای ملی که پرونده روستای «داویجان» در شهرستان ملایر استان همدان به‌عنوان روستای ملی مرواربافی در این جلسه بررسی شد؛ مطرح کرد: مرواربافی از هنرهایی است که از دیرباز در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته و مواد اولیه مرواربافی در این منطقه به حدی است که سایر مناطق را نیز تامین می‌کند.

وی مطرح کرد: ۱۲۰ کارگاه خانگی و ۶۰ کارگاه بزرگ مروار بافی در این منطقه داریم و پنج میلیون قطعه مروار در این روستا تولید می‌شود ضمن اینکه خوشبختانه مروار به کشورهای مختلف نیز صادر می‌شود به گونه‌ای که ۲۶۰ هزار دلار درآمد صادرات مروار از این منطقه بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان ادامه داد: ۲۰۰ هکتار مزارع در داویجان برای تولید مواد اولیه مروار وجود دارد و این روستا اکنون به قطبی تبدیل شده که سایر مناطق را نیز پوشش می‌دهد.

مالمیر گفت: این فعالیت بسیار ارزان‌قیمت است و با سرمایه‌گذاری اندک به میزان دو میلیون تومان می‌توان مرواربافی را آغاز کرد.

نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این نشست مطرح کرد: تصمیمی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ثبت ملی این روستا در رشته مرواربافی گرفته بسیار اهمیت دارد و امیدواریم با ثبت ملی هر شهر و روستا شاهد رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در آن منطقه باشیم.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با بیان اینکه گاهی اوقات دارایی‌هایی داریم که قدر آن‌ها را نمی‌دانیم، تشریح کرد: به‌عنوان مثال مروار یکی از دارایی‌های مهم مردم است و اکنون تعدادی از مردم منطقه ملایر به هنر مرواربافی مشغول هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مزیت‌های مواد اولیه مروار این است که ترکه مورد استفاده در مرواربافی کمترین میزان آب را استفاده می‌کند، اضافه کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد که اگر ثبت شود و حمایت‌ها ادامه داشته باشد، شاهد تحولات خوبی در منطقه خواهیم بود.

کد خبر: ۱۱۸٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 0
      من بچه ملایرم. چرا ما ندیدم