۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲
کشت کنجد ناشکوفا برای نخستین بار در آذربایجان شرقی| امکان برداشت ماشینی با کمباین
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشت کنجد ناشکوفا برای نخستین بار در آذربایجان شرقی| امکان برداشت ماشینی با کمباین

تبریز- رحیم زاده، مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از کشت کنجد ناشکوفا برای نخستین بار در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه طرح توسعه کشت دانه های روغنی چند سالی است در استان کلید خورده و تولید محصولات روغنی از اهمیت زیادی در چرخه امنیت غذایی دارد و نظر به اینکه کشت محصول کنجد در شهرستانهای نیمه معتدل استان در الگوی کشت به مساحت ۴۵۰ هکتار قرار داشت ولی از ارقام محلی و کنجد سیاه استفاده و تولید می شد امسال برای اولین بار در سطح ۳ هکتارتوده ژنوتیپی جدید، تیپ مقاوم به ریزش  اصطلاحاً ناشکوفا(سفید) در راستای اصلاحات به نژادی در شهرستان خداآفرین معرفی و کشت شد.

وی افزود: این رقم جزو تیپ های ناشکوفای کنجد است، به این مفهوم که برعکس ارقام محلی، کپسولهای روی بوته ها باز نمی شود و پس از رسیدگی کامل مزرعه امکان برداشت ماشینی با کمباین وجود دارد در حالیکه ارقام محلی قبل از رسیدگی بوته ها بایستی مزرعه برداشت گردد و یک مرحله نیز خشک شود تا اینکه بعداً خرمنکوبی شده و محصول به دست آید.

وی گفت: بنابراین هزینه های برداشت هم در این تیپ تا ۵۰ - ۶۰ درصد پایین می آید و محصول یکجا به دست آمده و از هر گزندی در امان خواهد بود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از نظر عملکرد و تولید تقریباً با ارقام محلی همتراز با کمی تمایل به بالا می باشد (۱۰۰۰ کیلو در هکتار)، ضمن اینکه قیمت بازاری محصول کنجد سفید نسبت به ارقام محلی(سیاه) تا حدودی بالاتر است، ادامه داد: با این توضیحات کاملاً مقرون به صرفه است که این تیپ جایگزین ارقام محلی شود و امیدواریم با تلاش همکاران در شهرستانهای نیمه معتدل استان کشاورزان تلاشگر تمایل مثبتی به این موضوع نشان دهند تا نتایج بهتری حاصل گردد.

گفتنی است گیاه کنجد با نام علمی L.Sesamum indcum از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرنها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد و از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت فراوان این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت بسزایی در توسعه کشاورزی پایدار دارد.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha