۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷
جذب سرمایه‌گذار خارجی در اردبیل صفر است
نماینده مردم اردبیل در مجلس:

جذب سرمایه‌گذار خارجی در اردبیل صفر است

اردبیل- نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: جذب سرمایه‌گذار خارجی در ۶ ماهه امسال در استان اردبیل در حد صفر است.

صدیف بدری در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: با شیوع کرونا به شکل مستقیم یا غیرمستقیم اصناف و برخی از واحدهای گردشگری دچار آسیب جدی شدند که دولت دوازدهم حمایت چندانی را از فعالان این حوزه انجام نداد.

وی کاهش ۵ درصدی مالیات اصناف را در سال جاری یادآور شد و تصریح کرد: ۲۵ درصد پرداخت مالیات اصناف در بودجه ۱۴۰۰ به کمتر از ۲۰ درصد تقلیل یافت تا حمایتی از صاحبان واحدهای صنفی و تجاری انجام شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی شرایط سرمایه‌گذاری در استان و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی را با گره‌ها و مشکلات متعدد اعلام کرد و گفت: ذوب‌ آهن، سبلان پارچه و تعداد زیادی از واحدهای تولیدی استان گرفتار مشکلات متعددی شده‌اند که حل آنها راهکارهای درست و منطقی می خواهد.

شرایط نامطلوبی در توسعه‌یافتگی
بدری وضعیت توسعه‌یافتگی استان را نامطلوب توصیف کرد و افزود: کاهش درآمد سرانه مردم و حتی نرخ رشد جمعیت در این استان پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و ما شرایط نامطلوبی را در توسعه‌یافتگی شاهد هستیم.

وی یکی از پیامدهای این توسعه‌نیافتگی را عدم جذب سرمایه‌گذاران خارجی در سال جاری و سال‌های گذشته اعلام کرد و ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاران خارجی در استان اردبیل در حد صفر است در حالی که در برخی از استان‌های غیرمرزی این شرایط چندین برابر آمار استان اردبیل محاسبه شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس دلایل متعدد را در انباشت مسایل و مشکلات اقتصادی و معیشتی یادآور شد و خاطر نشان کرد: تحریم و کاهش مبادلات خارجی آثار منفی و ناخوشایندی در اقتصادی ایران گذاشته و به تبع آن در استان اردبیل نیز نتایج آن را به عینه مشاهده می کنیم.

از ظرفیت مرزی بودن در مبادلات تجاری و اقتصادی استفاده نکردیم
وی ضعف دیپلماسی اقتصادی را یکی دیگر از عوامل و فرصت‌سوزی ها در این حوزه بیان کرد و گفت: ما نتوانستیم از ظرفیت مرزی بودن در مبادلات تجاری و اقتصادی استفاده کنیم.

بدری به سیستم متمرکز مدیریت و تصمیم‌گیری در کشور و همچنین نگاه تنگ نظرانه در توسعه متوازن و بازتولید ثروت را یادآور شد و اضافه کرد: ما سرمایه‌گذاری های دولتی مناسبی را در استان شاهد نبودیم و اردبیل نتوانسته به حق خود در بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری های کلان دولتی دست پیدا کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس نبود سند توسعه استان را فرصت‌سوزی بیان کرد و افزود: در این سال‌ها همه استانداران سعی کردند تا کار را از صفر شروع کنند در حالی که اگر این استان سند توسعه منسجمی داشت به جای آغاز کار از ابتدا، ما می توانستیم با انتخاب مدیران و استانداران جدید کار آغاز شده را ادامه دهیم.

ضرورت ارتقا زیرساخت‌های توسعه استان در بخش‌های مختلف
بدری در بیان راه حل این مشکلات اظهار کرد: ما در گام اول باید در انتخاب مدیران توانمند به نحوی عمل کنیم تا این مدیران با ریسک بالا و متوسط بتوانند کار شاخص و عمده‌ای را انجام داده و شاخص‌های توسعه‌ای را تقویت کنند.
وی ضرورت ارتقا زیرساخت‌های توسعه استان را در بخش‌های مختلف راه، راه آهن و فرودگاه یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه اقدامات خوبی در استان آغاز شده و پروژه‌های متعددی نیز در حال انجام است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس پیشرفت راه آهن را تا ۹۰ درصد مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم با تکمیل راه آهن اردبیل – میانه اتصال آن را به شمال استان شاهد باشیم که سعی می کنیم امسال از طریق ماده ۲۳ ردیف اعتباری مستقل برای این پروژه ریلی در نظر بگیریم.

بیش از ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دارای ردیف اعتباری و بودجه ملی است
وی توسعه بزرگراه‌ها را دیگر اقدام مؤثر برشمرد و افزود: با تلاش و پیگیری اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در حال حاضر بیش از ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دارای ردیف اعتباری و بودجه ملی است.

بدری این محورها را اردبیل – سرچم، اردبیل – نمین – آستارا، امیرکندی – رضی - گرمی به بیله‌سوار، پارس‌آباد به سربند و سربند به مشگین‌شهر - نیر - سراب و...، اعلام کرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنار اعتبارات مناسب ملی از طریق فاینانس بانکی برای اکثر راه‌های استان منابع خوبی در نظر گرفته شده که با همت و تلاش اداره کل راه و شهرسازی سعی بر تکمیل بزرگراه‌های در حال اجراست.

وی در مورد فرودگاه‌های اردبیل نیز بیان کرد: این فرودگاه مجهز به دستگاه‌های پیشرفته و آیلس کت ۲ شده و در کنار فرودگاه اردبیل باید فرودگاه پارس‌آباد نیز به جدیدترین تجهیزات و امکانات نشست و برخاست هواپیما مجهز شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha