۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۹
ریل گذاری غیر تخصصی در بورس با ارائه مجوز نهادهای مالی
عضو شورای‌عالی بورس مطرح کرد

ریل گذاری غیر تخصصی در بورس با ارائه مجوز نهادهای مالی

دانش کاظمی، عضو شورای عالی بورس گفت: کوتاه شدن زمان ارائه مجوزها بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم، سبب کاهش کیفیت در صدور مجوزها خواهد شد.

به گزارش بازار، حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس در رابطه با روند اعطای مجوز به نهادهای مالی از سوی سازمان بورس، افزود: اعطای مجوز به منظور تاسیس نهادهای مالی، یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بورس است، در همین راستا نیز مسئولان می‌توانند از تجارب بازارهای سرمایه در کشورهای دیگر به منظور اعطای باکیفیت‌تر مجوزها، بهره گیرند.

وی اضافه کرد: باید با مطالعه تجارب سایر کشورها، اقدام به اعطای مجوز برای تاسیس نهادهای مالی کنند در غیر این صورت تبعات سنگینی به بدنه بازار وارد خواهد شد.

عضو شورای عالی بورس گفت: در علم اقتصاد و علم مدیریت مالی سه نوع ریسک داریم که می‌توان به ریسک سیستماتیک، غیر سیستماتیک و سیستمیک اشاره کرد؛ اعطای مجوز به منظور تاسیس نهاد مالی، در بخش سوم یعنی ریسک سیستمیک قرار می‌گیرد.

دانش کاظمی افزود: منظور از ریسک سیستمیک یک ریسک دومینووار است یعنی اگر یک بخش متزلزل شود سایر بخش‌ها نیز فرو خواهد ریخت، به طور مثال می‌توان به چند سال اخیر رجوع کرد، هنگامی که یکی از موسسات مالی با ورشکستگی مواجه شد نگاه سرمایه گذاران نیز به تبع آن نسبت به سایر موسسات مالی تغییر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اکنون شاهدیم بانک مرکزی مجوز به تاسیس یک بانک جدید نمی‌دهد بلکه اقدام به ادغام برخی از بانک‌ها کرده است، زیرا مسئولان مربوطه به این نتیجه رسیده اند که هرچه این نهادها محدودتر باشند فسادهای مالی کاهش می‌یابد.

عضو شورای عالی بورس گفت: اینکه عده‌ای از اشخاص می‌گویند باید زمان مجوز تغییراتی لحاظ و کوتاه ترشود، سنجیده نیست، زیرا این مسئله سبب کاهش کیفیت در صدور مجوزها خواهد شد، در اصل می‌توان گفت این دست از صاحب نظران تصمیم دارند کیفیت را فدای کمیت زمانی کنند.

دانش کاظمی افزود: سازمان بورس نمی‌تواند به هرکسی که قصد دارد یک نهاد مالی تاسیس کند مجوز دهد، زیرا مسئولان باید صلاحیت اشخاص را بررسی کنند، زیرا اشخاصی که قرار است این نهادهای مالی را مدیریت کنند باید امین سرمایه‌های سهامداران باشند.

وی بیان کرد: اگر سازمان برای اعطای مجوز از کنار استانداردهای لازم عبور کند و آن‌ها در نظر نگیرد، مجوز صادر شده، فاقد اعتبار است.

عضو شورای عالی بورس گفت: مطابق بررسی‌های صورت گرفته، بهتر است کارگزاری‌های موجود سهامی عام شوند و سهمشان در بورس عرضه شود به طوری که اگر کسی تصمیم برای تاسیس یک کارگزاری دارد به جای دریافت مجوز برای تاسیس یک کارگزاری، سهام کارگزاری‌های موجود را از بازار سهام خریداری کند.

دانش کاظمی افزود: نهادهای کارگزاری جزو حساس‌ترین نهادهای حاضر در بازار سرمایه به حساب می‌آیند، این بحث محدود به ایران نمی‌شود بلکه همه بازارهای بورس در کشورهای مختلف را نیز در برمی‌گیرد، به طوری که براساس مستندات و پژوهش‌های موجود در سازمان بورس در کشورهای دیگر تعداد کارگزاری‌ها بسیار کمتر از ایران است.

وی تاکید کرد: نکته اینجاست که اگر سازمان بدون دلیل، اجازه تاسیس به یک نهادمالی از جمله کارگزاری دهد، اگر روزی اتفاقی خلاف انتظار در این نهادهای مالی رخ دهد اشخاص که اکنون اظهار نظر در این باره می‌کنند آن روز خود یا کارگزاری خاطی را مقصر نمی‌دانند بلکه سازمان بورس و مسئولان ذیربط را عاملان اصلی این ماجرا خواهند دانست.

این عضو شورای عالی بورس گفت: بنده با اعطای مجوز تاسیس نهاد مالی بدون در نظر گرفتن استاندارهای لازم که مورد نظر سازمان است موافق نیستم، زیرا معتقدم که به این نحو کیفیت جای خود را به کمیت می‌دهد.

دانش کاظمی در پایان افزود: با تسریع بخشی در روند اعطای مجوز به بعضی از نهادهای مالی اعم از مشاوران سرمایه گذاری یا سبدگردان ها، موافق هستم.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha