۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
۵ پروژه روسازی ریل در کشور فعال است| تامین تجهیزات مورد نیاز روسازی راه‌آهن با استفاده از تولید داخل
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور:

۵ پروژه روسازی ریل در کشور فعال است| تامین تجهیزات مورد نیاز روسازی راه‌آهن با استفاده از تولید داخل

صیدگر، مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از فعال بودن ۵ پروژه روسازی ریل در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی صیدگر، مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا در سطح کشور گفت: در حال حاضر ۵ پروژه روسازی راه‌آهن در سطح کشور در خطوط همدان-سنندج، میانه-اردبیل، بستان‌آباد-خاوران، رشت-انزلی و چابهار-زاهدان در حال اجرا است و این پروژه‌ها با وجود موانع و چالش‌های موجود، در حال پیشرفت هستند.

وی ادامه داد: در خط همدان-سنندج، اکنون عملیات نصب خط و اتصال ریلی خط اصلی به طول ۱۵۱ کیلومتر به اتمام رسیده و  عملیات تکمیلی روسازی در دست انجام است. در این عملیات تاکنون بالاستریزی و رلواژ بیش از ۲۰ کیلومتر مسیر از سمت همدان و حدود ۱۰ کیلومتر جوشکاری انجام شده است.

صیدگر افزود: در پروژه میانه-اردبیل جمعاً ۹۱ کیلومتر نصب خط در دو جبهه کاری انجام شده که از سمت اردبیل ۸۴ کیلومتر و از سمت میانه ۷ کیلومتر ریل نصب شده است. در این خط بیش از ۵۰ کیلومتر عملیات جوشکاری و به همین نسبت بالاست‌ریزی و رلواژ مسیر از سمت اردبیل انجام شده است و این پروژه با وجود مشکلات موجود و تنگناهای مالی، به طور روزانه و پیوسته فعالیت می‌کند.

مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه به خط بستان آباد-خاوران اشاره داشت و گفت: در این خط با نصب حدود ۴۴ کیلومتر ریل، هم­ اکنون اتصال ریلی خط اصلی مسیر حدفاصل بستان­‌آباد تا خاوران برقرار است. بالاست­ریزی و رلواژ مسیر در حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد. در این خط بیش از ۱۶ کیلومتر جوشکاری انجام شده است. به­ منظور برقراری ارتباطات مخابراتی پروژه هم­ اکنون دکل­‌های رادیویی در ایستگاه­‌ها نصب و تجهیزات مربوطه تامین شده و در حال آماده­‌سازی برای حمل است.

وی ادامه داد: همچنین عملیات کانال­‌کنی و کابل­‌گذاری فیبر نوری ۱۲ کیلومتر از مسیر انجام شده است. علیرغم کاهش توان مالی پیمانکاران ناشی از کمبود اعتبارات در این پروژه نیز هرچند با سرعت پایین، کارگاه‌ها همچنان فعال هستند.

وی سپس به دو خط دیگر در دست اجرا در کشور اشاره کرد و افزود: در خط آهن رشت-انزلی اکنون ۱۱ کیلومتر جبهه کاری به صورت ۷ کیلومتر پیوسته و ۴ کیلومتر غیرپیوسته به بخش روسازی تحویل شده که در ۷ کیلومتر پیوسته، عملیات نصب خط، بالاست­ریزی و رلواژ مرحله اول و دوم کامل شده و آماده جوشکاری ­است. در ۴ کیلومتر غیر پیوسته نیز بالاست­ریزی و نصب خط صورت گرفته و برای ریل­گذاری باقی­مانده این مسیر نیز منتظر اتمام فعالیت زیرسازی هستیم. در خط زاهدان-خاش از مسیر چابهار-زاهدان تاکنون نصب خط اصلی مسیر به طول ۱۵۵ کیلومتر انجام شده است و عملیات تکمیلی روسازی شامل بالاست­ریزی، رلواژ و جوشکاری بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

صیدگر با اشاره به ماهیت روسازی راه‌آهن گفت: عملیات روسازی راه‌آهن در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله اول نصب خط است.

وی ادامه داد: مرحله دوم بالاست­ریزی و رلواژ سه‌گانه است که به تراز شدن و تثبیت خط منجر می‌شود و در نهایت پیوسته کردن خطوط با انجام عملیات جوشکاری محقق می‌­شود.

مدیرکل روسازی راه‌آهن در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های روسازی راه­آهن در کشور گفت: با اقدامات انجام شده در حال حاضر تمام مصالح و تجهیزات مورد نیاز بخش روسازی خصوصاً ریل، سوزن و ... با استفاده از تولیدات داخلی تامین شده و در بخش ارتباطی نیز به غیر از یک سیستم رادیویی، باقی تجهیزات شامل فیبر نوری، سیستم­‌های انتقال (SDH و Access) و دکل­های مخابراتی ساخت داخل است.

وی افزود: دانش فنی روسازی راه­‌آهن و ظرفیت پیمانکاری کشور در این حوزه در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در صورت تامین منابع و پرداخت مطالبات پیمانکاران، روسازی طرح­‌ها و پروژه‌­های راه­‌آهن می‌تواند به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha