مالیات بر ارزش افزوده؛ بلای جان صنعتگران بخش کشاورزی
تولیدکننده ادوات کشاورزی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

مالیات بر ارزش افزوده؛ بلای جان صنعتگران بخش کشاورزی

انباردار، سازنده ادوات کشاورزی گفت: پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، صنعتگران بخش کشاورزی را بسیار آزار می دهد چون کشاورز توان پرداخت آن را ندارد و ما به اجبار این مالیات را به دولت می پردازیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی کشور از به روز نبودن تجهیزات و ادوات کشاورزی لطمات بسیاری را متحمل شده و می شود به طوری که کشاورزان هیچگاه نمی توانند میزان برداشت خود را در واحد سطح به اندازه استانداردهای جهانی بالا ببرند. چرا که دستگاه ها و تجهیزاتی که در مزارع و باغات کشور استفاده می شود غالبا به روز نیست. با این وجود برخی تولید کنندگان داخلی برای رفع نیاز کشاورزی کشور اقدام به تولید دستگاه ها و ماشین آلاتی کرده اند تا کشاورزان ما بتوانند کمی خود را به تولیدات روز دنیا نزدیکتر کنند.

در این راستا خبرنگار «بازار» گفتگویی با «محمد انباردار» صنعتگر بخش کشاورزی انجام داده است و پیگیر مسائل پیرامون این صنعت شده است.

*در ابتدا کمی در خصوص تولیدات خود توضیح بدهید.
ما تولید کننده انواع تجهیزات و ادوات کشاورزی هستیم و به صورت خاص دستگاه دیسک تولید می کنیم که این دیسک ها در حقیقت برای خاک ورزی و آماده سازی خاک استفاده می شود. در واقع تمام دستگاه های مورد نیاز استان خوزستان را تولید می کنیم و بنا بر تولیداتی که داریم و همچنین دارا بودن کیفیت لازم به عنوان صنعتگر نمونه استان نیز برگزیده شده ایم.

دستگاه برداشت چغندر تولیدی ما از نظر زمان و مصرف سوخت بسیار به صرفه است و روزانه ۲۰ هکتار برداشت می کند

*شما به صورت مشخص یک دستگاه برداشت چغندر تولید کرده اید که در استان خوزستان و استانهای همجوار نیز استفاده می شود. این دستگاه چه ویژگی هایی دارد که دیگر دستگاه های مشابه ندارد؟
این دستگاه برداشت چغندر در حقیقت محصول کشور آلمان است که ما آن را مهندسی معکوس کرده ایم. همانطور که می دانید در دولت های قبل، از طریق وزارت خانه این دستگاه را برای ایران وارد کردند اما کارایی نداشته و اغلب این دستگاه ها الان بدون استفاده مانده است.

با این وجود ما یکسری تغییرات متناسب با شرایط ایران روی دستگاهی که خریداری کرده ایم اعمال کردیم و به فروشنده آلمانی نیز اعلام کردیم که تغییرات مورد نظر را در کارخانه اصلی روی دستگاه اعمال کند تا در ایران کارایی داشته باشد.

مساله اساسی در مورد کشت چغندر این است که کشت این محصول به اصطلاح ۶۱ و ۵۵ است اما دستگاه آلمانی ۴۰ و ۴۵ را تولید می کنند. یعنی در کشورهای اروپایی که استفاده می شود کشت ۴۰ و ۴۵ صورت می گیرد اما در ایران نوع کشت به اصطلاح ۶۱ و ۵۵ است، چون دستگاه های داشت و برداشت ما روی این کشت تنظیم است. لذا ما دستگاه خریداری شده را مهندسی معکوس کردیم و به کارخانه آلمانی پیشنهاد دادیم مطابق آنچه ما خواسته ایم آن را تغییر بدهند و به ما تحویل بدهند.

شاید جالب باشد بدانید الان نمونه تغییر یافته ای از این دستگاه در جنوب کشور توسط یک کشاورز استفاده می شود که از نظر سوخت و از نظر وقت بسیار به صرفه است. به طوری که روزانه ۲۰ هکتار برداشت می کند.

بر خلاف دستگاه های قدیمی، انبار دستگاه برداشت چغندر تولیدی ما ظرفیتی ۲۱ تنی دارد و لذا دیگر نیاز به همراهی تریلی با دستگاه در زمین وجود ندارد

*اصلی ترین مزایای این دستگاه چیست؟
در ابتدا باید بدانید که وقتی دستگاه های قدیمی کار می کنند باید تریلی با آنها حرکت کند که همزمان که برداشت می کند چغندر را جمع آوری و در تریلی خالی کند. اما این دستگاه جدید به جای ۵ دستگاه کار می کند و انبار این دستگاه ظرفیتی ۲۱ تنی دارد! یعنی ظرف ۵ دقیقه ۲۱ تن چغندر را در تریلی خالی می کند؛ به این ترتیب دیگر نیازی نیست تریلی همراه دستگاه وارد زمین شود و به زمین آسیب بزند. بنابراین در هنگام شخم زدن زمین سفت نیست و کشاورز با مشکل مواجه نمی شود. لذا این یکی از اصلی ترین مزایا و ویژگی های دستگاه تولیدی ما است.  

*در مسیر تولید اصولا با چه چالش هایی مواجه هستید؟
مشکل اصلی ما بحث نوسان قیمت ها در بازار است. به عبارت بهتر در تامین مواد اولیه به دلیل نوسان قیمتی مشکل داریم. این در حالی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد مواد اولیه ما از تولیدات داخلی است و مابقی خارجی است. مثلا پیچ و مهره از چین می آید که عمدتا به دلیل ارزان بودن است و محصولی مثل  «پره دیسک» را از ترکیه تامین می کنند اگرچه تا پیش از این از ایتالیا تامین می شد. با این وجود نوسان قیمتی بسیار آزار دهنده شده است.

از سوی دیگر با مشکل فروش نیز همیشه مواجه هستیم. با این وجود از دیگر مسائل اساسی ما مربوط به دارایی و مالیات است که به صورت خاص در مورد مالیات ۹ درصدی بسیار ما را دچار مشکل کرده اند. به این معنا که کشاورزی که مستقیما ادواتی را از من تولید کننده خریداری می کند ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده را نمی دهد. اما سازمان امور مالیاتی کشور تاکید دارد که ۹ درصد مالیات را باید از خریدار که همان کشاورز است دریافت کنیم! این در حالی است که اکثر کشاورزان به دلیل نداشتن توان مالی بالا جنس را از ما به صورت چکی خریداری می کنند. در حقیقت به جای اینکه صنعتگران را تشویق به تولید کنند با اعمال جریمه و تحمیل مالیات های سنگین کار را به جایی رسانده اند که تولید ما را بخوابانند.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha