۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ساز ناکوک بازار با قیمت‌های دستوری| تفاوت از زمین تا آسمان است
بازار گزارش می‌دهد؛

ساز ناکوک بازار با قیمت‌های دستوری| تفاوت از زمین تا آسمان است

ساری- با آنکه ستاد تنظیم بازار قیمت چند کالای اساسی را مصوب کرده اما ساز بازار و بازاریان با قیمت های دستوری ابلاغ شده از سوی این ستاد ناکوک است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند روزی از مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌گذرد که در آن قیمت چند قلم کالا را برای حمایت از مصرف کننده تصویب کرده است ولی سازشان با بازار و بازاریان ناکوک است.

به اعتقاد مردم یافتن کالا و اقلام غذایی با نرخ ستاد تنظیم بازار، رؤیا و سرابی بیش نیست و کمتر فروشنده‌ای حاضر است تن به اعمال و اجرای این نرخ‌های کاغذی بدهد.

طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب ۲۴ قلم کالای اساسی تعیین اعلام شد تا از این طریق با گرانفرشی برخورد شود، اما در بازارهای مازندران خبری از اجرای این مصوبه نیست.

مرغ همچنان روی یک پا
با آنکه قرار است مرغ با نرخ جدید و ۳۱ هزار تومانی عرضه شود اما در بازار شاهد اختلاف چندهزار تومانی هستیم، یک فروشنده ساروی با بیان اینکه با آنکه قرار بود مرغ به قیمت ۲۹ هزار تومان به مغازه دار فروخته شود، گفت: با گذشته یک ماه از این مصوبه چنین خبری نیست.

احمدی با اظهار اینکه قیمت فروش مرغ ۳۱ هزار تومان اعلام شده ولی گاه قیمت خرید بیش از قیمت مصوب است، خواستار بازنگری در نرخ‌های مصوب شد و گفت: به عنوان نمونه هر شانه تخم مرغ را ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم درحالی قیمت مصوب برای فروش به مصرف کننده ۴۳ هزار تومان تعیین شده است.

بازار لبنیات همچنان پرآشوب
ستاد تنظیم بازار نرخ‌های مختلفی برای لبنیات از جمله ماست و پنیر اعلام کرده است اما به اعتقاد شهروندان ساروی با چنین قیمت‌هایی نمی‌توان خرید کرد. یک شهروند ساروی با اظهار اینکه ماست دبه ای ۲.۵ کیلویی دارای نرخ‌های مختلفی از جمله ۳۷ هزار تومان تا ۴۵ هزار تومان است، گفت: نرخ‌ها نه تنها پایین نیامده بلکه بالاتر نیز رفته است.

ساز ناکوک <a class=بازار با قیمت‌های دستوری| تفاوت از زمین تا آسمان است" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/02/19/4/67919.jpg" width="600" />

علی فلاح با بیان اینکه نرخ شیر نایلونی نیز بین ۸ تا ۹ هزار تومان است، افزود: این نرخ با قیمت هفت هزار و ۴۰۰ تومانی مصوبه تنظیم بازار فرق دارد و فروشندگان تن به نرخ‌های تعیین شده نمی‌دهند.

بازار پررنج برنج
مصوبه تنظیم بازار هم نتوانست ترمز برنج‌های داخلی و خارجی را بکشد و همچنان نرخ آن بالاتر از یارانه است، برنج هندی هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان، تایلندی ۱۸ هزار تومان و پاکستانی ۲۴ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و نرخ برنج‌های داخلی نیز بین ۳۹ تا ۵۲ هزار تومان در نوسان است.

این درحالی که ستاد تنظیم بازار قیمت انواع برنج‌های خارجی را ۱۲ تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین کرده است. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره همخوانی نداشتن قیمت‌های مصوب با بازار اظهار داشت: کالاهای اساسی گروه یک دارای قیمت تثبیت شده و مصوب تنظیم بازار هستند و شامل پنج گروه از جمله نان است.

دو هزار تن مرغ سهمیه مازندران است
وی افزود: قیمت تعیین شده برنج مربوط به برنجی است که از سوی شرکت‌های بازرگانی داخلی عرضه می‌شود و برای استان‌ها نیز سهمیه درنظر گرفته می‌شود و سهمیه استان مازندران دو هزار تن است که از طریق تعاونی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ عرضه می‌شود و هم استانی‌ها می‌توانند خریداری کنند.

وی ادامه داد: چهار تا پنج قلم لبنیات از جمله ماست ۹۰۰ گرمی مشمول قیمت گذاری تنظیم بازار بوده و باید فروشگاه‌ها با نرخ مصوب عرضه کنند اما دامنه لبنیات گسترده است و برخی محصول مشمول قیمت گذاری نیست و طبق قیمت تمام شده و سود فروشنده عرضه می‌شود.

چهار تا پنج قلم لبنیات از جمله ماست ۹۰۰ گرمی مشمول قیمت گذاری تنظیم بازار بوده و باید فروشگاه‌ها با نرخ مصوب عرضه کنند اما دامنه لبنیات گسترده است و برخی محصول مشمول قیمت گذاری نیست

ساز ناکوک بازار با قیمت‌های دستوری| تفاوت از زمین تا آسمان است

قوانلو تاکید کرد: طی هفت ماهه امسال بالغ بر ۱۲۹ میلیارد تومان پرونده تخلفات صنفی در استان تشکیل دادیم و عمده این تخلفات مربوط به گران فروشی و کم فروشی است.

رئیس سازمان صمت مازندران با اشاره به افزایش شمار بازرسان در بازار گفت: ۲۰۰ بازرس برای نظارت بر اصناف در استان افزوده می‌شود تا شرایط سخت بازار کنترل کنیم.

وی همچنین مبنای قیمت در مرغ ۳۱ هزار تومان خواهد بود و عرضه بالاتر از آن تخلف محسوب و با آن برخورد می‌شود.

سید مسیب موسوی معاون نظارت و بازرسی صمت مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تفاهمنامه بین معاون اول رئیس جمهور و بسیج مستضعفین برای نظارت بر بازار گفت: قرار است در استان از ظرفیت نیروهای بسیجی به تعداد ۲۰۰ نفر به عنوان بازرس، نظارت و بازرسی بر بازار استفاده شود.

وی گفت: در هر شهرستان با توجه به ظرفیت‌های موجود، از نیروهای بسیجی به عنوان بازرس بهره گیری می‌شود و از این افراد برای نظارت بر بازار بهره گیری خواهد شد.

وی حفظ تعادل و آرامش در بازار را مهمترین رویکرد در افزایش شمار بازرسان و نظارت بر بازار بیان کرد و گفت: طی هفت ماه سال جاری ۳۸۴ هزار بازرسی انجام شد که ۱۲ هزار و ۴۹۴ پرونده تخلف تشکیل شده است.

موسوی ارزش ریالی پرونده‌های تخلف را ۱۹۶ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: این پرونده‌ها تشکیل و تحویل دستگاه‌های ذیربط شده است.

کد خبر: ۱۱۸٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha