۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
افزایش قیمت بنزین متناسب با درآمد مردم نبود
عضو کمیسیون اقتصادی:

افزایش قیمت بنزین متناسب با درآمد مردم نبود

کرمان - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به احتمال تجدید نظر در قیمت بنزین در بررسی لایحه بودجه ۹۹ گفت: اگر ما بخواهیم به صورت ناگهانی وابستگی خود را از نفت کم کنیم و به مالیات توجه بیشتری داشته باشیم باید مردم درآمد بیشتری داشته باشند

بازار - گروه استان ها؛ سهمیه بندی و اصلاح و افزایش قیمت بنزین علیرغم تاکید مسئولان در خصوص عدم تاثیرگذاری بر تورم و گرانی در جامعه تبعاتی را به همراه داشته است. طرحی که نمایندگان مجلس ادعا می کنند از اجرای آن بی خبر بودند و قرار بوده افزایش قیمت بنزین به صورت تدریجی و در مدت زمانی شش ساله اجرا شود تا از این طریق فشار کمتری به مردم وارد شود. حالا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم رفسنجان و انار به بازار از احتمال تجدید نظر در قیمت بنزین در بودجه سال ۹۹ خبر می دهد. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

با شیوه اجرای گرانی بنزین مخالف هستیم

احمد محمدی انارکی به بازار در خصوص تغییر و تحولات موضوع بنزین در کشور گفت: در بحث بنزین دولت اجازه داشت در مدت شش سال بنزین را به صورت تدریجی گران کند که این امر تدریجی باعث می شد به مردم فشار وارد نشود و اتفاقی هم رخ ندهد اما دولت در این زمینه بد سلیقگی کرد.

وی با بیان این مطلب که ما با شیوه اجرایی گرانی بنزین مخالف هستیم، اظهار داشت: در خصوص بحث گرانی ها و تحریم ها در سال ۹۸ تازه جامعه در حال پیدا کردن سکون و آرامش بود؛ اما به صورت ناگهانی شوک بعدی وارد شد که در واقع با این شیوه کار ما مخالف هستیم.

در جلسه سران سه قوه فقط در خصوص کلیت افزایش قیمت بنزین توافق شد

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه احتمال دارد در بودجه ۹۹ در خصوص قیمت بنزین نیز تجدیدنظری بشود، اظهار کرد: در خصوص افزایش قیمت بنزین جلسه سران سه قوه تشکیل شد و در خصوص کلیت افزایش قیمت بنزین توافق حاصل شد اما اینکه به این شکل شاهد افزایش قیمت باشیم چنین توافقی صورت نگرفته بود و ما نیز از این موضوع با خبر نبودیم.

وی گفت: ما روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین تولید می کنیم و حدود ۹۵ میلیون لیتر مصرف بنزین ما هست یعنی عملا ۱۰ میلیون لیتر اضافه تولید می کنیم.

محمدی انارکی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم به هر ایرانی یک لیتر بنزین بدهیم یعنی ما ۹۰ میلیون ایرانی هستیم، به هر ایرانی یک لیتر بنزین بدهیم و حالت بورس بنزین و انرژی باشد، مردم کارت انرژی داشته باشند، بنزین استفاده کنند از طرف دیگر فردی که ماشین ندارد هم کارت خود را به کسی که چند تا ماشین دارد، عرضه می کند و  از این طریق پول آن به جیب خودش می رود.

وی  با اشاره به اینکه متأسفانه الان بنزین فوب خلیج فارس لیتری نزدیک به ۶ هزار تومان است که متعلق به همه افراد جامعه است، افزود: الان اتفاق بدی که در حال رخ دادن است، این است که افراد پر درآمد و مصرف بالایی دارند سهمیه بنزین افرادی که فاقد وسیله نقلیه هستند، را با لیتری ۳۰۰۰ یا ۱۵۰۰ تومان مصرف می کنند که باید تکلیف این دو نرخی شدن ها که باعث ایجاد رانت می شود، مشخص شود.

افزایش قیمت بنزین متناسب با درآمدها نیست

وی بیان داشت: اگر قیمت اجناس و کالاها افزایش پیدا کند، اما ۱۰۰ هزار میلیاردی که به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می کند را به مردم بدهیم، فشار بسیار کمتری به آنها وارد می شود چرا که این امر موجب افزایش حقوق می شود و اگر بنزین هم گران شود، مشکلی ایجاد نمی شود لذا این افزایش قیمت متناسب با درآمد مردم نیست.

سالانه ۷۰۰ هزار نفر در کشور در صف اشتغال قرار دارند همچنین به دلیل اینکه حقوق ها کفاف نمی دهد باید دست به کارهای دیگر هم بزنیم، با این وضعیت این مبلغ معیشتی به هیچ وجه نمی تواند در زندگی مردم تاثیر داشته باشدنماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما کشوری وابسته به نفت و بنزین هستیم لذا اگر تغییری در قیمت بنزین ایجاد شود، قیمت ها افزایش پیدا می کند، اظهار کرد: ۸۳ درصد از مواد مصرفی برای تولید کالای داخل از طریق دلار خریداری می شود بنابراین با بالا رفتن نرخ دلار، قیمت ها افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر در حالت طبیعی معمولا بین ۴ تا ۶ درصد قیمت کالاها افزایش پیدا می کند و اگر هم کنترل و مدیریت نشود، قطعا شاهد افزایش بیشتر قیمت کالاها خواهیم بود.

وی با بیان این مطلب که با در نظر گرفتن شرایط فعلی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، باید به گونه ای مدیریت کرد که قیمت ها افزایش غیرمنطقی پیدا نکند و در این زمینه ما باید راهکارهای لازم را پیدا کنیم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت باید راهکار لازم را پیدا کند. در این زمینه جلساتی با دولت برگزار کردیم و قرار بر این شد که دولت در این زمینه نظارت های خود را افزایش دهد.

محمدی انارکی با اشاره به صحبتش با قائم مقام بازرگانی وزارت صمت، ابراز داشت: دولت به دنبال بررسی راهکارهای توزیع درست کالا و همچنین به موقع واریز شدن یارانه مردم است و اینکه یارانه یک نفر واریز شود و ۱۰ نفر پرداخت نشود، درست نیست.

کمک معیشتی در زندگی مردم تاثیر پررنگی ندارد

وی با اشاره به موضوع دریافت مبلغ کمک معیشتی، افزود: اگر به عنوان مثال در بسیاری از کشورها تاکسی ها فقط تاکسی هستند و من حق ندارم غیر از تاکسی سوار ماشین دیگه ای بشوم اما امروز مردم به دلیل نداشتن اشتغال دست به فعالیت های دیگر هم می زنند. سالانه ۷۰۰ هزار نفر در کشور در صف اشتغال قرار دارند همچنین به دلیل اینکه حقوق ها کفاف نمی دهد باید دست به کارهای دیگر هم بزنیم، با این وضعیت این مبلغی معیشتی به هیچ وجه نمی تواند در زندگی مردم تاثیر پررنگی داشته باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که اگر ما بخواهیم به صورت ناگهانی وابستگی خود را از نفت کم کنیم و به مالیات توجه بیشتری داشته باشیم باید مردم درآمد بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: بسیاری از جاها کارخانه ها تعطیل یا تنها با ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه ها در حال فعالیت هستند و نمی توانند مالیات بدهند.

وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید پای کار بیایند، گفت: متأسفانه به جای اینکه ما شرایط را در دست بگیریم، شرایط ما را در دست گرفته است در نتیجه به محض اینکه تحریمی پیش می آید به دنبال این هستیم که چه باید بکنیم بنابراین باید یک برنامه ریزی مستمر داشته باشیم و لحظه ای تصمیم نگیریم.

کد خبر: ۱٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha