۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل

عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه ریزی برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل خبر داد و گفت: مخاطب این دستگاه؛ مردم هستند و پرمخاطب‌ترین دستگاه هستیم.

به گزارش بازار، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از انقلاب هر کجا موفقیتی حاصل شده از شأ‌ن وجود بسیج و بسیجیان بوده است؛ بسیجی بودن یعنی تلاش و نوآوری مضاعف.

او وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را متشکل از سه وزارتخانه عنوان و تصریح کرد: در حقیقت این وزارتخانه؛ وزارتخانه مردم است

عبدالملکی گفت: در حوزه تأمین اجتماعی؛ ۴۴ میلیون نفر مخاطب داریم، صندوق بازنشستگی کشور هم حدود دو میلیون نفر مخاطب دارد، سازمان بهزیستی بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر مخاطب را به خود اختصاص داده و سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هم با رویکرد تربیت و آموزش جوانان؛ بسیاری از کارگران را مخاطب خود قرار داده است.

او با بیان این که در حال حاضر ۹۶ هزار تعاونی در کشور وجود دارد، افزود: این تعاونی‌ها با احتساب اعضای آنها؛ جمعیت و جامعه وسیعی را تشکیل می‌دهند، البته اگر تعاونی سهام عدالت را هم لحاظ کنیم که این جامعه بزرگتر می‌شود؛ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کشور دو مسئولیت دارد؛ اول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف کشور است؛ به همین جهت دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و رئیس این شورا هم رئیس جمهور است، زیرا همه دستگاه‌ها اعم از شبکه بانکی و بخش‌های غیردولتی، نهادهای دیگر هم باید در کنار وزارتخانه‌ها ایفای نقش کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دومین مسئولیت وزارتخانه را تنظیم روابط کار عنوان کرد و گفت: تنظیم روابط میان کارفرمایان و کارگران و تنظیم قواعد کلی را که بر بازار کار حاکم می‌شود، می‌توان اهم این مسئولیت نام برد.

عبدالملکی گفت: در ماه‌های اول فعالیت این دولت در جلسه شورای عالی اشتغال کشور؛ زیست بوم اشتغال کشور رونمایی شد و آغاز به کار کرد؛ این زیست بوم در حقیقت همان وجه تعامل میان دستگاه‌های مختلف اقتصادی کشور است؛ این زیست بوم در واقع همان نظام واره میان دستگاهی شمرده می‌شود که بخش‌های داخلی، خارجی، بین المللی، خصوصی و دولتی را کنار هم جمع می‌کند.

او ادامه داد: خروجی این زیست بوم در گام اول؛ ۲۶ توافقنامه با دستگاه‌های مختلفی بود که هر کدام در ایجاد اشتغال سهمی داشتند. بر اساس این ۲۶ توافقنامه که میان ۲۶ دستگاه شکل گرفت؛ وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان تسهیلگر برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در سراسر کشور برنامه ریزی کرد، البته پس از جلسه شورای عالی اشتغال؛ توافقنامه‌های جزئی‌تر هم با این دستگاه‌ها در حال تنظیم است.

عبدالملکی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی اشتغال کشور ۲۰ مصوبه کلان برای ساماندهی زیست بوم اشتغال کشور طی شد که در آن وظایفی برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی تکلیف شد و برای سایر دستگاه‌ها هم وظایفی از آموزش تا مشاوره شغلی و فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در نظر گرفته شد؛ با این سیر حرکت امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ بتوانیم بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.

او گفت: تعریف شغل به تناسب نوع اشتغال؛ متفاوت می‌شود، اما بر اساس تعریف بین المللی شغل؛ یک ساعت کار در هفته هم اشتغال تلقی می‌شود؛ بر این اساس، کارجویانی که بابت یک ساعت در هفته مبلغی دریافت می‌کنند هم شاغل محسوب می‌شوند و آمار این افراد در فصول گوناگون بین دو تا دو و نیم میلیون نفر متغیر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم افزود: در کنار این افراد؛ هستند کسانی که از یافتن کار ناامید شده و کاری ندارند. بر اساس آمار باید گفت آمار دقیقی از بیکاران و اشتغال کشور نداریم، به همین منظور سامانه اشتغال را طراحی و آماده سازی کرده ایم تا اطلاعات افراد شاغل و بیکار کشور را در آن داشته باشیم. امیدواریم اوایل نیمه دوم سال ۴۰۱ این سامانه تکمیل و آماده بهره برداری شود، اما روی هم رفته طبق برآوردهای ما، حدود دو میلیون نفر ناامید از کار در کشور وجود دارد که البته این افراد جزو جامعه بیکار قرار می‌گیرند.

عبدالملکی به واژه اشتغال ناقص اشاره کرد و گفت: کسانی را که حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت در هفته کار می‌کنند اشتغال ناقص می‌گویند؛ این افراد هم جامعه‌ای حدود دو و نیم میلیون نفری را تشکیل می‌دهند؛ هر چند این افراد از بیکاران و ناامیدان؛ وضعیت بهتری دارند، اما جامعه کار شایسته ما نیستند.

او افزود: در راستای ایجاد اشتغال؛ قرار نیست دولت کار بخصوصی انجام دهد و بیشترین نقش در ایجاد کار و اشتغال به عهده بخش خصوصی خواهد بود، مثلاً حدود صد هزار فرصت شغلی در بخش بهداشت و درمان وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که وزارت بهداشت و درمان صدهزار شغل ایجاد نماید بلکه ایجاد شغل در حوزه‌های وابسته به شبکه بهداشت و درمان شکل می‌گیرد.

عبدالملکی با اشاره به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی گفت: با توجه به این موضوع؛ نیاز بخش بهداشت و درمان به سمت بکارگیری پرستاران در خانه و نگهداری کردن از افراد سالمند رو به افزایش است. سایر ارگان‌ها مانند وزارتخانه میراث فرهنگی هم با حمایت از بخش خصوصی و تسهیل در مجوزها می‌تواند به ایجاد اشتغال بیشتر کمک نماید.

او تأکید کرد: برای ایجاد اشتغال؛ نیازمند ایجاد زیست بوم هستیم؛ نیازمند پول پاشی و وام پاشی نیستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۵ درصد متقاضیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور را تحصیلکردگان دانشگاهی تشکیل می‌دهند؛ این یعنی فارغ التحصیلان پس از ورود به بازار کار توانایی لازم برای ورود و ماندن در بازار کار را از دانشگاه‌ها دریافت نکرده اند. با این حال عمده کسانی که مهارت‌های لازم را فرا می‌گیرند دیگر مشکل اشتغال نخواهند داشت.

عبدالملکی به ایجاد تحول در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در این آموزشگاه‌ها واحدهایی به نام جوار؛ تدریس می‌شود؛ یعنی در جوار واحدهای صنعتی و کمک واحدهای صنعتی؛ مهارت‌های لازم و مرتبط با اشتغال موجود تدریس می‌شود.

او گفت: در همین سه ماه اخیر بیش از ۲۰۰ واحد جوار جدید ایجاد شده است؛ این واحدهای جوار تا قبل از دولت سیزدهم ۶۰۰ واحد بود که در سه ماهه اخیر ۲۰۰ واحد به آن‌ها اضافه شده و تسهیل در صدور مجوزهای آموزش گاه‌های فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

عبدالملکی افزود: در حال حاضر ظرف سه روز کاری مجوز آموزشگاه‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود، این روند پیش از این هشت ماه زمان می‌برد. تا این لحظه ۵۴ برابر تعداد مجوزهای صادره در شش ماهه قبل؛ یعنی چیزی حدود ۱۰۸۰ مجوز جدید صادر شده است.

او گفت: در این روند؛ ضمانت اجرای صدور مجوز در سه روز این است که اگر ظرف مدت سه روز مجوزی صادر نشود؛ به صورت خودکار بعد از سه روز مجوز صادر می‌گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در این چرخه ما سخت گیری‌های پیشین را به بررسی‌های پسینی تبدیل کرده ایم؛ یعنی اول مجوز به صورت سیستمی صادر می‌شود و سپس همکاران ما برای تحقیق و بررسی به دنبال متقاضیان می‌روند.
 
ناترازی منابع تامین اجتماعی برطرف می شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:مجموع درآمدهای سازمان تامین اجتماعی از محل جمع آوری حق بیمه ماهانه بین ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان است در حالی که مخارج سازمان ماهانه حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار میلیارد تومان است؛ تقریباً ماهی ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری داریم.

حجت الله عبدالملکی در ادامه برنامه نگاه یک افزود: موضوع روابط کار بسیار مهم است؛ اینکه کارگر و کارفرما چگونه با هم توافق کنند و فضای قرارداد و حقوق حاکم بر روابط این دو گروه مهم است.

وی با اشاره به اینکه همیشه موضوع سه جانبه گرایی مطرح بوده است ادامه داد: سه جانبه گرایی یعنی اینکه سه ضلع کارفرمایان، کارگران و دولت در بازار کار داریم، کار دولت این است که فضای عادلانه بین این دو گروه بر قرار و همچنین کمک کند هم چرخ تولید و کار آفرین بچرخد و هم برای کارگر رفاه بیشتری ایجاد شود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: سه جانبه گرایی همیشه محل اشکال بوده است؛ ما دو شورای بسیارمهم بنام شورای عالی کار و هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه داریم که این ها دو نهاد اصلی هستند که سه جانبه گرایی را کنترل می کنند.

وی تصریح کرد: در این دولت یک قدم به سمت سه جانبه گرایی واقعی برداشتیم اول اینکه در شورای عالی کار همیشه دو وزیر صمت و وزیر اقتصاد حضور داشتند ولی در این دولت تصمیم گرفته شد که فقط وزیر صمت عضو باشد و نفر دوم هم مقرر شد فردی خارج از چارچوب دولت باشد، حقوقدان باشد که این یک گام موثر در راستای سه جانبه گرایی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه ۹ عضو داریم؛ معمولان ۶ نفر از این اعضا دولتی و ۳ نفر غیر دولتی بودند که از این ۳ نفر هم ۲ نفر نماینده کارگری و یک نفر نماینده کارفرمایی بودند؛ الان فرمول را تغییر دادیم یک نفر را بعنوان نماینده بازنشستگان اضافه کردیم، دوم فردی را عضوکردیم که دولتی نیست؛ در حال حاضر شرایط این طور شده که ۴ نفر مقامات دولتی، ۴ نفر نماینده های بخش خصوصی که نمایندگان بازنشستگان، کارگران و کارفرمایان هستند و یک نفر هم که پیشنهاد دولت است ولی دولتی نیست و یک توازن بر قرار شده است.

وی افزود: جلسات شورای عالی کار شروع شده است و هر ماه این جلسه را خواهیم داشت و همچنین جلسات هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی هم شروع شده است و مسائل مربوط به تامین اجتماعی را پیش خواهد برد.

وی ادامه داد: بیشتر کار آفرینان و کارفرمایان افراد عادل هستندکه حقوق کارگران را رعایت می کنند؛ البته موارد تخلف هم وجود دارد و ما مسئولیت داریم به موارد تخلف رسیدگی کنیم.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: از طریق پیگیری از مجلس شورای اسلامی الحاق به مقابله نامه بازرسی کار سازمان بین المللی کار تصویب شد که این موضوع دو ویژگی دارد اول اینکه از فناوری ها و دانش روز در حوزه بازرسی کار از طریق تعامل با سازمان بین المللی کار بهره مند خواهیم شد و دوم جایگاه ایران به لحاظ این عامل مهم در سطح بین المللی رشد خواهد کرد؛ البته این یک خبر خوب برای جامعه کار و تولید کشور است.

وی تصریح کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا نظام بازرسی کار را تقویت کنیم متاسفانه در برخی از واحدهای صنعتی زیر مجموعه وزارتخانه های اقتصادی قوانین کار رعایت نمی شده است که سریعاً بخشنامه ای صادر شد و به زیر مجموعه های اقتصادی خودمان ابلاغ کردیم که تمام حقوق و قوانین مربوط به کار و کارگر از جمله طبقه بندی مشاغل، حق داشتن تشکل های کارگری، داشتن کمیته فنی و سلامت کار و بهداشت محیط کار، موضوع حقوق و قرارداد های نیروی کار را باید رعایت و اجرا کنید و بعد از آن به وزرای اقتصادی دولت ابلاغ کردیم که در زیر مجموعه های وزارتخانه باید این قوانین رعایت شود؛ به زودی بازرسی گسترده ای را از واحدهای اقتصادی طرح نظارت دولت شروع خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک موضوع مهم درباره عدالت این است که ما وضعیت رفاهی مردم را بشناسیم، یک سامانه ای بنام سامانه جامع رفاه ایرانیان شکل گرفته است که جزو کارهای خوب دولت قبل است که البته ناقص است و اگر بخواهیم وضع رفاهی تک تک مردم را با کد ملی داشته باشیم لازم است که اول سخت افزار و زیر ساخت های این سامانه را تکمیل کنیم و دوم بانک های اطلاعاتی را به این سامانه متصل کنیم، بیش از ۴۰ بانک اطلاعات درباره افراد، فعالیت های اقتصادی، موجودی دارایی آنها را داریم که باید جمع بندی شود تا یک شناسنامه اقتصادی برای هر فرد و خانواده داشته باشیم.

وی افزود: بخش هایی از جامعه درآمدهای بالایی دارند، بخش هایی در آمد متوسط و بخش های دیگر پایین تر از متوسط هستند؛ البته می دانیم که بخش زیاد جامعه پایین تر از متوسط در روستا ها و مناطق مرزی هستند که برنامه ریزی برای آنها شروع شده است و بزودی جلسه شورای عالی رفاه را به ریاست رئیس جمهور در هفته های آتی برگزار می کنیم و مصوبات خوبی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: یکی از وعده ها این است که سامانه های رفاهی را تکمیل کنیم، زمانی که این سامانه را داشته باشیم هدفمندتر موضوعات رفاهی را پیگیری می کنیم.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: یک گزارشی را برای شورای عالی رفاه آماده می کنیم که وضع فقر آموزشی، فقر سلامت، فقر مالی، فقر درآمدی را مشخص می کند.
 
بانک اطلاعات تکمیل می شود
وی تصریح کرد: بانک اطلاعات تا حدی پیش رفته است و فکر می کنم تا نیمه ۱۴۰۱ این بانک اطلاعات تکمیل خواهد شد البته این بانک باید دائم به روز رسانی شود.

وزیر تعاون عنوان کرد: تامین اجتماعی در حال حاضر دچار کسری است و این یک واقعیت است، یک شاخصی بنام نسبت پشتیبانی داریم یعنی به ازای هر یک نفر بازنشسته چند نفر بیمه پرداخت می کنند که این شاخص در حد ۶ نفر و به بالا مطلوب است یعنی به ازای هر یک بازنشسته ۶ نفر مشغول کار باشند، متاسفانه این عدد در کشور حدود ۴.۵ است یعنی ما در نظام تامین اجتماعی کسری داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجموع درآمدهای سازمان تامین اجتماعی از محل جمع آوری حق بیمه بین ۱۸ تا ۱۹ هزار میلیارد تومان در ماه است در حالی که مخارج سازمان شامل مستمری به اضافه هزینه های بهداشت و درمان حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار میلیارد تومان است؛ تقریباً ماهی ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری داریم و نسبت پشتیبانی پایین است.

وی افزود: بخشی از این کسری از محل سود واحدهای اقتصادی زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تامین می شود و بخش دیگری توسط کمک دولت تامین می شود.

وی ادامه داد: برنامه اصلی ما در دو بخش است اول بالا بردن سودآوری واحدهای اقتصادی زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است دوم اینکه نسبت پشتیبانی را تقویت کنیم یعنی افراد بیشتری را بعنوان بیمه پرداز تحت پوشش قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: برای زنان خانه دار بیمه ای را با عنوان بیمه خانواده تعریف کردیم یعنی زنانه خانه دار می توانند با پرداخت ۱۴، ۱۲ یا ۱۸ درصد از حقوق حداقل قانون کار خودشان را بیمه کنند و اینها بازنشستگی و از کار افتادگی خواهند داشت که علاقمندان می توانند به سایت سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند و شرایط آن را ببینند؛ این یکی از راه هایی است تا بتوانیم تعداد بیمه پردازان را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: متناسب با این موضوع برنامه مشاغل خانگی را تقویت می کنیم تا زنان خانه دار درآمدی داشته باشند.

وزیر تعاون عنوان کرد: یکی از برنامه ها برای خانم هایی است که فرزندان بیشتری دارند که تسهیلات و امتیازات بیشتری برای آنها قائل شویم و چون احتیاج به مصوباتی در دولت و مجلس دارد جزئیات را تا اخذ مصوبات اعلام نمی کنم.

عبدالملکی گفت: یکی از کارهای دیگر موضوع بازرسی ها می باشد چون بعضی از واحدهای تولیدی، نیروی کار خود را بر اساس قوانین کار بیمه نکردند و ما از طریق افزایش بازرسی ها تلاش می کنیم میزان بیمه پردازان را افزایش دهیم.

وی افزود: برنامه یک میلیون فرصت شغلی در سال و توسعه تولید هم موجب افزایش تعداد بیمه پردازان می شود.

وزیر تعاون ادامه داد: به این سمت حرکت می کنیم که هم سازمان تامین اجتماعی را از حالت ناترازی خارج کنیم و هم مشاغل رسمی و آتیه دار بیشتری را برای آینده کشور ایجاد کنیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: موضوع جمعیت بسیار مهم است و در حال ورود به عملیات های جدی در راستای تقویت خانواده و جمعیت می شویم و یکی از کارهایی که به نتیجه رسید تحت پوشش قرار گرفتن درمان ناباروری در بیمه ها بود، استانداردهای اولیه آن در هفته گذشته ابلاغ شد و روز شنبه به همه واحدها در استان ابلاغ کردیم که هزینه های ناباروری را پرداخت می کنیم؛ دستور العمل اجرایی آن هم طی ۴ تا ۵ روز آینده ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بنا به گفته حوزه بهداشت و درمان حدود ۳ تا ۴ میلیون زوج نابارور داریم که به این خدمات احتیاج دارند و عمدتاً به دلیل گران بودن این خدمات ورود نمی کردند و این یک خبر بسیار خوب برای زوج های نابارور است.

عبدالملکی درباره توئیت خود نسبت به قیمت ارز ۱۵ هزار تومانی هم گفت: این توئیت در زمان قبل از انتخابات زده شد و هشدار دادیم که مردم مراقب باشید کاهش تصنعی قیمت دلار ممکن است ولی به شدت سیاست نامطلوب است که منجر به جهش بیشتر قیمت ارز خواهد شد.

عبدالملکی افزود: سازمان آموزشهای فنی و حرفه ای بدنبال برگزاری یک نمایشگاه با عنوان مشاغل کم سرمایه بر است که با سرمایه کم می توان یک اشتغال را ایجادکرد و یکی از سیاست های ما آموزش این مشاغل به مردم بعنوان مشاغل خانگی و قابل حمل است.

وی عنوان کرد: بخش تعاون باید احیاء شود؛ تعاون بسیار مهم است چون می تواند بستر رفاه و اشتغال باشد یعنی اگر به تعاون اهمیت بیشتری می دادیم می توانستیم جهش های جدی تر در بخش رفاه مردم و اشتغال داشته باشیم.

عبدالملکی ادامه داد: تعدادی کار مهم در حوزه تعاون برنامه ریزی شده است اول اینکه بانک توسعه تعاون را افزایش سرمایه دهیم تا بتواند منابع بیشتری را تزریق کند، دوم افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون را تصویب کردیم که می تواند برای تعاونی ها ضمانت نامه صادر کند تا تسهیلات بیشتری دریافت کنند، مسائل حقوقی مربوط به تعاونی ها را در چارچوب سند توسعه تعاون برنامه ریزی می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:سال های پیش روی بهتری را برای بخش تعاون می بینیم.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha