۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
آیا آلایندگی بازار رمز ارزها باعث کاهش سرمایه گذاری در این بازار می شود؟
تحلیل روزانه بازار رمز ارزها؛

آیا آلایندگی بازار رمز ارزها باعث کاهش سرمایه گذاری در این بازار می شود؟

با وجود وضع ممنوعیت ها در استخراج رمز ارزها، بازهم این کشور در زمره بزرگترین استخراج کنندگان رمز ارز است و نقش زیادی در ایجاد آلودگی های زیست محیطی مرتبط با صنعت رمز ارزها دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از مسایل مرتبط با رمز ارزها که در یک سال اخیر بارها مورد بحث قرار گرفته است، الایندگی این صنعت است. فرایند استخراج و معامله رمز ارزها در دنیا فرایندی انرژی بر است و از انجا که سهم اعظم انرژی برق دنیا با استفاده از سوختهای فسیلی تامین می شود، سهم رمز ارزها در انتشار کربن در دنیا افزایش چشمگیری خواهد یافت.

این مساله زمانی بیشتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفت که ایلان ماسک در مورد الاینده بودن این صنعت ابراز نگرانی کردو به دلیل همین مساله از فروش خودروهای الکتریکی با رمز ارزها امتناع کرد.

این مساله باعث شد تا برای دوره ای قیمت رمز ارزها سقوط کند. در همین دوره خبرهایی مبنی بر ممنوعیت استخراج رمز ارزها و مبادله انها در چین مطرح شد. خبرهایی که انتظار می رفت بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و باعث سقوط آن شود.

چین کشوری است که در بازار رمز ارزها نقش بسیار فعالی دارد و در یک سال گذشته بالغ بر ۶۵ درصد فعالیت انجام شده در این بازار به چین اختصاص داشته است. فارکس دیلی در این زمینه نوشت: «این کشور در یک سال گذشته بالاترین سهم را در استخراج رمز ارز داشته است و این سهم حتی بعد از وضع ممنوعیت توسط دولت هم ادامه پیدا کرده است. گزارشها از خروج بسیاری از افراد و شرکتهای فعال در این زمینه در یک سال گذشته خبر داده است. بر مبنای این گزارشها، افراد مذکور به کشورهای امریکای شمالی و قزاقستان مهاجرت کردند تا از فرصتهای موجود در این کشورها برای تداوم فعالیت خود استفاده کنند.»

کوین دسک در این مورد نوشت: «سهم بالای چین در استخراج رمز ارز نشانه دیگری است که تایید می کند فرایند استخراج رمز ارز انرژی بر و الاینده است. آمارهای رسمی نشان می دهد تا اکتبر امسال ۶۵ درصد از استخراح کنندگان بیت کوین در دنیا در کشور چین فعالیت می کردند. کشوری که سهم زیادی از انرژی برق مورد نیاز خود را از نیروگاه های زغال سنگی تامین می کند و زغال سنگ هم در دسته آلاینده ترین سوختهای فسیلی در دنیا قرار دارد.»

 در ادامه امده است: «نکته مهم دیگر این است که بسیاری از استخراج کنندگان بیت کوین در چین، ژنراتورهای شخصی برق در اختیار دارند که این ژنراتورها با سوخت دیزل یا نفت سنگین کار می کند. این یعنی آلودگی بیشتر و انتشار گازهای الاینده بیشتر به محیط زیست. مساله ای که می تواند بحران های اقتصادی و زیست محیطی زیادی را به همراه بیاورد و کشور را به سمت روزهای بحرانی تر اقتصادی هدایت کند. همین آمار به خوبی نشان می دهد چرا فرایند استخراج بیت کوین اینقدر الاینده است و به محیط زیست آسیب وارد می کند.

حال در این شرایط بازار رمز ارزها با تحولات تازه ای روبرو است. از یک طرف در اجلاس گلاسکو در مورد ضرورت کاهش انتشار کربن صحبت می شود و سرمایه گذاری در صنایع الاینده منع شده است. از طرف دیگر لابی های قدرتمندی در کشورهای صنعتی برای مبارزه با قانون گذاری در بازار رمز ارزها فعال است. لابی هایی که اجازه محدود شدن فعالیت در این زمینه را  نمی دهد و هر روز بر سهم و ارزش مبادلات در این بازار اضافه می کند.

طبق گزارش منتشر شده توسط کوین دسک در روز سی ام ابان سال ۱۴۰۰ میلادی  همچنان ارزش بیت کوین در بازار جهانی بالغ بر ۵۸ هزار دلار بود و ارزش اتریوم در سطحی بالغ بر ۴۳۰۰ دلار قرار داشت در حالیکه پیش بینی می شد نگرانی های زیست محیطی دنیا باعث افت ارزش در این بازار شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha