۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
۳۵ برنامه اشتغال روستایی در گلستان اجرایی شده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۳۵ برنامه اشتغال روستایی در گلستان اجرایی شده است

گرگان- ظرفیت اقتصادی روستاهای گلستان با توجه وجود جاذبه های گردشگری و تنوع فرهنگی جای کار بسیاری وجود دارد و علی رغم تلاش‌ها فرصت‌های روستایی به خوبی بهره برداری نشده است.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از انجایی می‌تواند به تحقق دست یابد که دولت مردان پایگاه‌های اصلی تولید را شناسایی و برای پیشرفت آن‌ها اهتمام داشته باشند. تولیدات روستاها از قدیم در اقتصاد منطقه، استان و کشور حرف اول را می‌زدند و تولید زمانی به اوج رونق خود دست خواهد یافت که مسوولان ظرفیت‌های اقتصاد روستایی را به خوبی بشناسند و برای رشد و پیشرفت این ظرفیت‌ها تلاش کنند.

اشتغال روستایی و عشایری با بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های بومی و محلی، یکی از راهکارهای دولت بوده که به خصوص در چند سال گذشته بر آن تمرکز شده تا بتوان روستاها را به ماهیت واقعی خود بازگرداند. بر همین اساس مصاحبه‌ای با «علی نصیبی» مدیرکل امور روستایی استانداری گلستان ترتیب داده‌ایم.

* چه میزان طرح‌های اشتغالزایی در روستاهای استان اجرایی شده است؟
برای توسعه اشتغال در سطح روستاهای گلستان بیش از ۳۵ مورد طرح و برنامه اجرایی شده است تا بتوانیم رونق اقتصادی روستاها را داشته باشیم. یکی از این موارد پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان و عشایر بوده است، این تسهیلات با سود چهار درصد برای مناطق مرزی و عشایری استان و با سود شش درصد برای سایر روستاها انجام می‌شود. محوریت کار با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است و با همکاری بانک‌ها و دستگاه اجرایی و استانداری انجام می‌شود.

برای توسعه اشتغال در سطح روستاهای گلستان بیش از ۳۵ مورد طرح و برنامه اجرایی شده است

با اجرای این طرح در سه سال گذشته شش هزار و ۱۵۲ طرح اقتصادی در روستاهای استان یا راه اندازی شده‌اند و یا با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت کار خودشان را توسعه داده اند. با این اقدام ۵۰۵ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به افراد پرداخت شد و سبب شد برای ۹ هزار و ۲۵ نفر اشتغال ایجاد شود.

* این طرح‌های بیشتر در چه زمینه‌های بوده است؟
افزایش واحدهای بوم گردی در گلستان، زهکشی اراضی، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به مشاغل خانگی و دیگر طرح‌های اجرا شده در بخش رونق تولید و اشتغال بر بحث اقتصاد و معیشت روستاییان تاثیری بسیاری داشته است.

در دو سال گذشته در قانون بودجه بحث پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به روستاییان مطرح شده است. سال گذشته با اقدامات انجام شد هزار و ۵۲۰ نفر از این تسهیلات بهره‌مند شدند که بخشی در بحث اشتغال و بخش دیگر آن در بحث توانمندسازی و کارگشایی بوده است، امسال پیش بینی ما این است که این تعداد به دو هزار نفر برسد. علاوه بر اینکه به دنبال ایجاد اشتغال هستیم به دنبال تثبیت اشتغال روستایی نیز هستیم.

یکی از رویکردهای ما برای پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به روستاییان در گام اول بر اساس قانون بودجه کشور بحث دوگانه سوز کردن نانوایی ها است که اگر  قطعی گاز پیش بیاید نانوایی ها دچار مشکل نشوند و همچنین شغل این افراد به خظر نیفتد به همین دلیل  بیش از ۳۵ میلیارد تومان در این خصوص به گلستان سهمیه تخصیص داده شده است. 

* برای خودکفایی روستاها و دهیاری‌ها چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
مطالعاتی که برای بحث خودکفایی هر روستا انجام می‌شود در توسعه اقتصادی رویکرد از پایین به بالا بوده است، مثلا روستایی مانند عطاآباد، کرد و اونق لیقی آق قلا که در بحث مبل فعال هستند و یا روستای پنچ پیکر که در بحث تولید پارچه فعال است، همچنین روستاهایی مانند سیاه رودبار، وامنان چشم ساران آزادشهر، محمد آباد که در بخش گردشگری رونق یافته است و یا سایر روستاها ی استان عمدتا توسعه از درون و با همت خود روستاییان انجام شده است و اینگونه نبوده است که دولت یک نسخه واحد برای آن‌ها بپیچد و و براساس آن نسخه فعالیت‌های اقتصادی در آن مکان رقم بخورد.

حمایت دولت در بحث آموزش برای افزایش کیفیت محصولات، برندسازی و تسریع در صدور مجوزها است و دخالت دولت نباید به گونه‌ای باشد که به اقتصاد روستایی بدون مطالعه شرایط خاص آن روستا ضربه بزند یکی از دغدغه‌های ما خودکفا بودن دهیاری‌ها و عدم اتکا آن‌ها به منابع دولتی است، چون اعتقاد داریم کمک‌های دولت در سال‌های مختلف با توجه به شرایطی که وجود دارد دستخوش تغییرات می‌شود، بر همین اساس تاکید ما بر ایجاد درآمد مالی پایدار در دهیاری ها است.

حمایت دولت در بحث آموزش برای افزایش کیفیت محصولات، برندسازی و تسریع در صدور مجوزها است و دخالت دولت نباید به گونه‌ای باشد که به اقتصاد روستایی بدون مطالعه شرایط خاص آن روستا ضربه بزند

یکی از اقداماتی که در این حوزه انجام داده‌ایم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با یک سال تنفس و هشت درصد سود به دهیاری‌ها به میزان سه برابر بودجه تحقق یافته بود که بر این اساس دهیاری هر فعالیت اقتصادی مثل خرید ماشین آلات، اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی انجام دهد از این تسهیلات بهره‌مند شوند و نمونه‌هایی زیادی در این خصوص داشته ایم.

* اجرای طرح‌های گردشگری روستایی در گلستان تا چه اندازه موفق بوده است؟
برای رونق گردشگری روستایی در سال‌های اخیر واحدهای بوم گردی‌ استان را با تسهیلات ارزان قیمت افزایش دادیم. اکنون باید مالکان این واحدها آموزش‌های مستمر ببینند تا بتوانند استان را به خوبی معرفی کنند. گرچه شیوع کرونا و سیل اجازه نداد که ما برنامه‌هایی که در خصوص بوم گردی استان داشته‌ایم را به خوبی اجرا کنیم.

جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا را برنامه ریزی کرده بودیم که با توجه به این اتفاقات اجرایی نشد برنامه ما برای سال ۱۴۰۱ برگزاری ۳۵ جشنواره در ۳۵ روستا در ایام نوروز است و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به دنبال این هستیم که ظرفیت گردشگری روستاها را با کمک دستگاه‌های اجرایی مرتبط به گردشگران معرفی کنیم.

* برای بهره وری بهتر چه اقداماتی باید انجام داد؟
ظرفیت اقتصادی روستا جای کار بسیاری وجود دارد و علی رغم اتفاقات خوبی که افتاده هزار راه نرفته در این حوزه داریم. باید خیلی بیشتر در این زمینه فعالیت کرد. هم در خصوص کارآفرینی در روستاها می‌توان ورود پیدا کرد و هم اطلاعات لازم را با توجه به شرایط زمان مانند گسترش فضای مجازی را بیشتر به روستاییان آموزش دهیم و برای بالا بردن ارزش محصولات به صنایع تبدیلی و تکمیلی بیشتر توجه کنیم.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha