۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
افزایش نرخ سود بانک مرکزی پاکستان تا ۸.۷۵ درصد

افزایش نرخ سود بانک مرکزی پاکستان تا ۸.۷۵ درصد

بانک مرکزی پاکستان نرخ سود را با ۱۵۰ واحد افزایش به ۸.۷۵ درصد رساند.

به گزارش بازار، بانک مرکزی پاکستان نرخ سود پایه خود را با وجود تورم روبه رشد و عدم اطمینان در مورد تسهیلات مالی متوقف شده این کشور توسط صندوق بین المللی پول، ۱۵۰ واحد پایه افزایش داد و به ۸.۷۵ درصد رساند. بسیاری از تحلیل گران انتظار داشتند که کمیته سیاست پولی این بانک، نرخ بهره را افزایش دهد، اما اندازه این افزایش فراتر از بسیاری از انتظارات بود.

بانک دولتی پاکستان (SBP) در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیته سیاست پولی بر این باور است که  نیاز به اقدام سریع تر برای عادی سازی سیاست پولی برای مقابله با فشارهای تورمی و حفظ ثبات با رشد وجود دارد. این بانک با کاهش ارزش روپیه پاکستان، تورم بالا و کسری حساب جاری روبرو بوده است. سرمایه گذاران از نتیجه مذاکرات بین دولت و صندوق بین المللی پول نگران شده اند، چرا که باعث به تعویق افتادن آزادسازی قسمت ۱ میلیارد دلاری از تسهیلات ۶ میلیارد دلاری شده است.

بانک دولتی پاکستان خاطرنشان کرد که شتاب تورم به میزان قابل توجهی افزایش یافته، به طوری که تورم در ماه اکتبر به ۹.۲ درصد رسید، در حالی که دو ماه قبل از آن ۸.۴ درصد بود. تورم بالا به طبقات فقیر و متوسط این ‌کشور آسیب زده و قیمت اقلام ضروری مانند غذا و سوخت در آستانه ماه های سرد زمستان افزایش می دهد.

این بانک روز چهارشنبه اعلام کرده بود که تحولات پیش‌بینی نشده اخیر که بر چشم انداز تورم و تراز پرداخت‌ها و همچنین عدم اطمینان تأثیر می‌گذارد، که باعث شده تا جلسه سیاست گذاری خود را یک هفته زودتر از موعد مقرر برگزار کند. با نگاهی به آینده، کمیته مجدداً تاکید کرد که هدف نهایی نرخ‌ بهره نسبتاً مثبت و بدون تغییر باقی می‌ماند و با توجه به حرکت امروز، انتظار می رود تا گام‌های سنجیده‌ای برای این منظور بردارد. این بانک روز جمعه اعلام کرد که تعداد تصمیم های سیاست پولی هر سال را از شش مورد به هشت مورد افزایش می دهد.

هفته گذشته، این بانک مرکزی اعلام کرد که در اقدامی دیگر برای مقابله با تورم رو به رشد، ذخایر نقدی مورد نیاز بانک‌ها را ۱ درصد  واحد کاهش می‌دهد که اولین اقدام در بیش از یک دهه گذشته است. با افزایش عدم اطمینان اقتصادی در پاکستان، تسهیلات مالی صندوق بین المللی پول این کشور در ماه آوریل به حالت تعلیق درآمد. آخرین دور گفتگوها بین دولت پاکستان و صندوق بین المللی پول برای از سرگیری این برنامه ماه گذشته در واشنگتن برگزار شد و وزیر دارایی پاکستان گفت که توافق حاصل شده اما مشخص نیست چه زمانی نهایی خواهد شد. ارزش روپیه پاکستان تا حدی به دلیل نامشخص بودن نتیجه این مذاکرات تحت فشار قرار گرفته  و هفته گذشته در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود یعنی حدود ۱۷۳.۲۰ سقوط کرد. این بانک خاطرنشان کرد که ارزش روپیه از آخرین جلسه اش در ماه سپتامبر ۳.۴ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha