۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
پیش بینی صعود دوباره قیمت طلا در بازار جهانی
این بار تورم ترمز کاهش قیمت طلا را می کشد

پیش بینی صعود دوباره قیمت طلا در بازار جهانی

با افزایش تورم در کشورهای صنعتی انتشار می روز قیمت طلا در ماه های اتی تا مرز ۱۹۵۰ دلار به ازای هر اونس افزایش پیدا کند.

بازار؛ گروه بین الملل:  با وجود اینکه انتظار می رفت با افزایش نرخ واکسیناسیون در دنیا قیمت طلا کاش پیدا کند ولی شواهد نشان می دهد خبری از کاهش سریع قیمت طلا در بازار نیست. طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت فارکس دیلی در روز گذشته ارزش قراردادهای اتی برای فروش هر اونس طلا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۸۶۰ دلار بوده است و گمانه زنی ها از سرسیدن قیمت هر اونس طلا در قراردادهای اتی ماه ژانویه سال مرز ۱۹۰۰ دلار خبر می دهد.

اما سوال این است که چرا با وجود نرخ بالای واکسیناسیون در دنیا و از سرگیری نسبی فعالیتهای اقتصادی در بخش های مختلف دنیا، باز هم قیمت طلا در مسیر افزایشی قرار گرفته است؟

 فلرکس دیلی در گزارش خود رشد تورم در ماه های اخیر و تاثیر آن در عملکرد اقتصادی کشورهای صنعتی را به عنوان عاملی مهم معرفی کرد و نوشت: «در جریان همه گیری کرونا کشورهای صنعتی میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کردند تا اثرات منفی ناشی از همه گیری کرونا و تعطیلی های گسترده روی اقتصاد را کاهش دهند. اثراتی که افت فعالیتهای اقتصادی و صنعتی و نرخ بالای بیکاری در کشورهای صنعتی ایجاد کرده بود و موجب شد تا این کشورها توان رشد را از دست بدهند. در نتیجه این تزریق ها و ارایه کمکهای بلاعوض اقتصاد دنیا وارد رکود شدید اقتصادی نشد و کسب  و کارهای بزرگ تعطیل نشد ولی بستر برای افزایش نرخ تورم در این کشورها فراهم شد. تورمی که احیای اقتصادی کشورها در پسا کرونا را هدف قرار داده بود.»

آمارها نشان می دهد در ماههای اخیر نرخ تورم در امریکا به بالغ بر ۶ درصد رسده است که بالاترین تورم طی ۱۸ سال اخیر است. در کانادا مردم تورم ۴.۷ درصدی را تجربه می کنند و در بریتانیا نرخ تورم بالغ بر ۴ درصد است.

این کشورها پیش از این هرگز تورم بیش از دو درصد را نداشته اند و بررسی ها نشان  می دهد شاخص های تورمی در این کشورها به بالاترین سطح طی ۱۳ سال اخیر رسیده است. در این شرایط مردم نگران از دست رفتن ارزش دارایی های خود هستند و تلاش می کنند تا دارایی های خود را به طلا تبدیل کنند. رشد تقاضا برای طلا بسترساز افزایش قیمت برای ان شده است.

فارکس دیلی نوشت: «بازار طلا در چند سال اخیر به عنوان بازاری برای حفظ ارزش دارایی ها انتخاب شده است. بازاری که هر روز بیش از روز قبل با استقبال روبرو می شود و هر بار عاملی برای این تقاضای بالا در این بازار وجود دارد. تا پیش از این نگرانی از تاثیرات اقتصادی کرونا و نبود بازارهای قابل اعتماد و سوداور برای سرمایه گذاری زمینه را برای رشد قیمت طلا در بازار فراهم کرده بود و حال این شرایط تورمی و نگرانی از تاثیر ان روی اقتصاد کشورها است که بستر را برای این بحران بزرگ فراهم کرده است.»

پیش بینی ها نشان می دهد قیمت هر اونس طلا در فصل اول سال ۲۰۲۲ به مرز ۱۹۵۰ دلار برسد و دامنه نوسان آن در این بازه سه ماهه بین ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ دلار باشد. این در حالیست که پیش بینی های قبلی نشان می داد در صورتی که دنیا بتواند با سرعت بالای واکسیناسیون سرعت انتشار ویروس را کاهش دهد و فعالیتهای اقتصادی به حالت عادی باز گردند قیمت طلا در بازار جهانی سقوط خواهد کرد. در پیش بینی های قبلی در مورد تاثیر احتمالی تورم روی اقتصاد و بازار طلا پیش بینی هایی ارایه نشده بود.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha