۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
قیمت گذاری دام را نباید در کل کشور تعمیم داد| جمعیت عشایر در حال کاهش است
کارشناس دامداری در گفتگو با بازار مطرح کرد

قیمت گذاری دام را نباید در کل کشور تعمیم داد| جمعیت عشایر در حال کاهش است

کیخا، کارشناس دامداری گفت: قیمت گوشت در محل پرورش و قصابی ها تفاوت زیادی دارد که به دلیل وجود دلالان است و این امر موجب شده عشایر انگیزه ای برای پرورش دام نداشته و لذا جمعیت عشایر رو به کاهش است.

بازار؛ گروه کشاورزی: حمیدرضا کیخا کارشناس ارشد دامداری در خصوص گلایه عشایر از خرید گوشت قرمز به نرخی نامتناسب توسط دولت به خبرنگار بازار گفت: قطعا وقتی خشکسالی رخ می دهد و در دشت علوفه ای برای تغذیه دامها نیست عشایر مجبور هستند برای زنده نگه داشتن دام خود تغذیه دستی انجام دهند و به تبع هزینه نگهداری دام شان نسبت به سالهایی که تَرسالی است به شدت بالا می رود.

کیخا افزود: با این وجود دولت قیمت گذاری دام را به عنوان مثال بر اساس مراتع تبریز انجام می دهد، در حالی که ممکن است دام بخشی از عشایر در کوه های زاگرس و یا سیستان و بلوچستان پرورش داده شود. لذا قیمت گذاری را نمی توان برای کل کشور تعمیم داد چون بخش زیادی از عشایر در شرایط سخت دام را پرورش می دهند.

تفاوت قیمت گوشت در دامداری و قصابی ها را دلالان رقم می زنند
وی در خصوص تفاوت قیمت گوشت در دامداری ها و بازار نیز گفت: همیشه بازار گوشت بازاری پایین تر از بازارهای دیگر بوده و همچنین التهاب بسیار زیادی داشته است. چرا که قیمتی که از دامدار خریداری می شود با قیمت قصابی ها تفاوت های بسیار زیادی دارد.

کیخا ادامه داد: دلیل تفاوت قیمت در دامداری و قصابی ها به دلیل حضور دلالان است به طوری که  دلالی که در این بین دام خرید و فروش می کند بالاترین سود را می برد بدون اینکه کار تولیدی کرده باشد.

وی تاکید کرد: سود کردن دلالانی که هیچگونه فعالیتی نداشته اند در حالی به واسطه عدم نظارت ها صورت می گیرد که عشایر و دامدار ۶ ماه تا یکسال برای پرورش دام خود با انواع مشکلات و بیماری ها دست و پنجه نرم می کند. بنابراین به  دلیل همین نابرابری ها است که جمعیت عشایر  کم کم در حال کاهش است.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha