۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
خاموشی چراغ «گردشگری غذا» تا نبود برنامه ریزی برای «سفرهای هوشمند»
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

خاموشی چراغ «گردشگری غذا» تا نبود برنامه ریزی برای «سفرهای هوشمند»

همدان- در حالی ۲۰ ماه از شیوع ویروس کرونا می گذرد که همچنان شاهد عدم برنامه ریزی برای «سفرهای هوشمند» در استان همدان هستیم؛ موضوعی که با خود خاموشی و سکوت گردشگری را به ارمغان آورده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان در دل خود قابلیت قدم نهادن در عرصه های مختلف گردشگری را دارد؛ صنعتی که می تواند با خود پویایی اقتصادی و ارزآوری را برای «پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین» به همراه داشته باشد اما متاسفانه این روزها، این قابلیت زیرسایه کرونا و عدم برنامه ریزی های مناسب به خواب رفته است.

این درحالی است که همدان به‌عنوان یکی از استان‌های غربی کشور نه‌تنها به لحاظ تاریخی و فرهنگی دارای آثار متعددی است، بلکه از نظر طبیعی و اکولوژیک می‌تواند در تمامی فصول پذیرای مسافران باشد.

همدان همواره دارای جایگاه ممتاز گردشگری بوده و به‌عنوان یکی از قطب‌های برتر گردشگری با اعتبار جهانی محسوب می‌شده و با توجه به تعداد جاذبه‌های فراوان و منحصربه‌فرد تاریخی، فرهنگی و طبیعی این امتیاز را کسب کرده است.

وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری در استان همدان به‌ویژه در گستره روستاها و جایگاه ویژه دانشگاه علوم پزشکی همدان و قابلیت ارائه خدمات درمانی تخصصی به منطقه غرب کشور یکی دیگر از پتانسیل‌های همدان در ارائه خدمات گردشگری است که در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان مطرح شده و گردشگری دیگری از نوع گردشگری سلامت را رقم می زند.

استان همدان دارای ۲۰ روستای هدف گردشگری و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری است و در دل خود ۲۳ غار دارد که ۲۱ مورد از آن‌ها طبیعی و دو مورد دستکنده است

استان همدان دارای ۲۰ روستای هدف گردشگری و ۲۸ منطقه نمونه گردشگری است و در دل خود ۲۳ غار دارد که ۲۱ مورد از آن‌ها طبیعی و دو مورد دستکنده است.

در پنج شهرستان استان به‌جز همدان، نهاوند و کبودرآهنگ زیستگاه‌های حیات‌وحش وجود دارد؛ تالاب، آبشار و درختان کهن‌سال موجود در همدان زمینه‌های اکوتوریسم را مهیا کرده‌اند و ۱۲۲ خانه قدیمی، ۴۱۰ قلعه، ۳۰ پل، ۶۳ حمام و ۲۶ کاروانسرای قدیمی، چهار بازار، دو هزار و ۳۷۰ مکان مذهبی و غیره همه و همه نشان از وجود زمینه‌های گردشگری در همدان دارد.

اما به‌راستی، این زمینه‌های گردشگری تاکنون چه قدر به کمک اقتصاد استان آمده است؟ آیا توانسته ایم از انواع گردشگری به ویژه «گردشگری غذا»، «گردشگری تاریخی»، «گردشگری روستایی و کشاورزی»، «گردشگری سلامت» و غیره استفاده و استان همدان را در روزهایی که شیوع ویروس کرونا را تجربه کرده است، با سفرهای هوشمند و گردشگری ایمن به سمتی سوق دهیم که زیرساخت ها مهیّا و گردشگران را روانه این استان سازیم تا به واسطه آن چرخ های اقتصاد گردشگری به حرکت درآید؟

خاموشی چراغ «گردشگری غذا» تا نبود برنامه ریزی برای «سفرهای هوشمند»

حال با این تفاسیر برآن شدیم تا پای صحبت های چند تن از فعالین عرصه گردشگری همدان بنشینیم و مطالبات اصلی آن ها را در این روزها که وضعیت شیوع ویروس کرونا تا حدی کنترل شده است جویا شویم.

قدمی در مسیر گردشگری هوشمند برنداشته ایم
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به سال ۹۸ و وقوع سیل در برخی از نقاط کشور مطرح کرد: متاسفانه در آن دوران مداوم با تبلیغات منفی در مورد همدان روبرو بودیم و از سوی صدا و سیما مطرح می شد که به همدان نروید، به همدان سفر نکنید! و همین موضوع باعث شد تا آن عید و سفرهای نوروزی را از دست بدهیم.

مهرداد ضیایی مهر با اشاره به این موضوع ادامه داد: در تابستان ۹۸ نیز به مرور به سبب بحث های اقتصادی شاهد کاهش سفرها شدیم، اتفاقات آبان ماه و دی ماه نیز موجب شد که نه تنها توریست های خارجی کاهش چشمگیر داشته باشد بلکه، آسمان ایران ناامن شناخته شد.

کرونا شیوع پیدا کرد و مسئولان مربوطه ما در وزرات میراث فرهنگی نتوانستند شرایط را مدیریت کنند

وی با بیان اینکه پس از این روند، کرونا شیوع پیدا کرد و مسئولان مربوطه ما در وزرات میراث فرهنگی نتوانستند شرایط را مدیریت کنند!، اضافه کرد: سفر هوشمند در کشورهای دیگر بود اما ما در این مسیر قدمی برنداشتیم!

ضیایی مهر در ادامه صحبت های خود به برداشتن عوارض ساخت هتل و هتل آپارتمان در سال ۹۲ و تاثیرات آن بر هتل سازی در همدان اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم که این روند، باعث انگیزه سرمایه گذاری در این مسیر شد اما از مدیریت شهری همدان می خواهیم تا با تصمیم گیری های مناسب، مسیر را برای ورود سرمایه گذاران آماده سازند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان به وضعیت پیاده راه های همدان اشاره کرد و افزود: پس از چند سال که برنامه ها برای پیاده راه سازی خیابان بوعلی و باباطاهر در پیش گرفته شد، این روند به اجرا درآمد اما شاهدیم که مدیریت شهری دستفروشان را در خیابان بوعلی مستقر کرد.ه است

پیاده راه اکباتان چون پیوست اقتصادی نداشت، ناموفق ماند و در این مسیر، انتقال دستفروشان از پیاده راه اکباتان به پیاده راه بوعلی را شاهد بودیم

وی با گلایه مندی ادامه داد: پیاده راه اکباتان چون پیوست اقتصادی نداشت، ناموفق ماند و در این مسیر، انتقال دستفروشان از پیاده راه اکباتان به پیاده راه بوعلی را شاهد بودیم؛ اما به راستی، چرا این پیاده راه ها را مثل سی تیر و خیابان غذا نمی بینیم؟ می توان در آن ها، حدود پنجاه غرفه غذا زد تا هم درآمدی برای شهرداری شود و هم اینکه شاهد پویایی همدان در عرصه گردشگرپذیری باشیم.

خاموشی چراغ «گردشگری غذا» تا نبود برنامه ریزی برای «سفرهای هوشمند»

ضیایی مهر با گلایه مندی از اجرای طرح ها و پروژه هایی از سوی شهرداری همدان گفت: چرا شهرداری در بحث پارک ولایت و پارک اکباتان وارد کار شده است؟ مگر از این مسیر عوارضی گرفته است؟ این طرح ها نیاز به بودجه ملی دارند، بهتر است شهرداری در جایی وارد کار شود که به نفع شهر همدان بوده و بازخوردهای مناسبتری دارد.

وی ادامه داد: اداره میراث فرهنگی استان همدان نیز در بحث کمپینگ ها کوتاهی کرده و نیاز است در این مسیر شاهد برنامه ریزی هایی جدی باشیم.

گردشگران خارجی بهترین هتل ها را در کشورهای دیگر تجربه کرده اند بنابراین به ایران می آیند تا با فرهنگ و تاریخ ما آشنا شوند، فرهنگ و تاریخی که آن ها را می توان در خانه های تاریخی نمایش داد اما ما شاهد تخریب این خانه ها در همدان هستیم!

ضیایی مهر در ادامه صحبت های خود از وضعیت پیش آمده و تخریب های خانه های تاریخی همدان گلایه کرد و گفت: گردشگران خارجی بهترین هتل ها را در کشورهای دیگر تجربه کرده اند و به ایران می آیند تا با فرهنگ و تاریخ ما آشنا شوند، فرهنگ و تاریخی که آن ها را می توان در خانه های تاریخی به آن ها نمایش داد اما ما شاهد تخریب این خانه ها در همدان هستیم!

وی عنوان کرد: بایستی این خانه ها حفظ و با تبدیل آن ها به هتل، بوتیک هتل و غیره آن ها را برای جذب گردشگران خارجی وارد مدار کرده و برای جذب مردم کشورمان با توجه به بحث های اقتصادی نیز هتل های دو ستاره و یک ستاره ای را در همدان ایجاد کنیم.

لازمه ای با نام «مرکز تحقیقات علمی تخصصی در حوزه گردشگری»
یکی از راهنمایان گردشگری شهرستان نهاوند نیز ایجاد بانک اطلاعاتی گردشگری و کتابخانه تخصصی گردشگری در استان همدان را ضروری دانست و گفت: مرکز تحقیقات علمی تخصصی در حوزه گردشگری لازم است تا افرادی که در این حوزه فعالیت دارند یا تحصیلات مرتبط با گردشگری دارند بتوانند به داده های به روز و اطلاعات تخصصی و علمی این عرصه دسترسی داشته باشند.

امین شایسته با نگاهی به وضعیت شهرستان نهاوند عنوان کرد: نهاوند خیلی تنها مانده و عقب مانده شده است و واقعاً تنها است.

خاموشی چراغ «گردشگری غذا» تا نبود برنامه ریزی برای «سفرهای هوشمند»

رضافر یکی دیگر از راهنمایان گردشگری است که در گفتگو با خبرنگار بازار از وضعیت ورودی های شهر همدان گلایه کرد و گفت: مهم ترین برخورد اولین دیدار و برخورد است.

وی گفت: ورودی همدان حتی یک سرویس بهداشتی وجود ندارد، زیر پل ورودی همدان عده ای آتش روشن می کنند و این ها در برخورد و نگاه اول برای همدان خوب نیست.

در ورودی های همدان ساختمان راهنمایان گردشگری نیست تا قبل از آنکه مسافر وارد شهر شود، بتوانیم راهنمایی های لازم برای سفری بهتر و مناسب تر را برای وی مهیّا سازیم

این راهنمای گردشگری با بیان اینکه کریدور ورودی شهرمان هیچی ندارد، اظهار کرد: چرا در ورودی های همدان ساختمان راهنمایان گردشگری نیست تا قبل از آنکه مسافر وارد شهر شود، بتوانیم راهنمایی های لازم برای سفری بهتر و مناسب تر را برای وی مهیّا سازیم؟

به راستی، استان همدان دارای قابلیت های بسیاری در عرصه گردشگری است؛ صنعتی سفید و درآمدزا که می تواند پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را در عرصه های جهانی معرفی سازد؛ اما در این مسیر متاسفانه نه تنها شاهد تبلیغات مناسب نیستیم بلکه برنامه ریزی ها برای برگزاری رویدادهای متناسب با هر فصل، برگزاری جشنواره ها، تعریف برندهای گردشگری مانند گردشگری غذا، گردشگری روستایی و غیره نیز وجود ندارد.

درحالی که در زمان شیوع ویروس کرونا، بحث های گردشگری مدتی مسکوت ماند اما پس از آن، گردشگری های هوشمند و سفرهای ایمن مطرح شد؛ باز هم دستان همدان از این موضوع خالی ماند و حال، به راستی پس از قریب به بیست ماه زمان آن رسیده تا قدم ها در این عرصه برداشته و فکری برای نجات اقتصاد گردشگری استان کنیم.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha