۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۴
 عدم شفافیت و ابهامات زیاد شاخص‌های ارز ترجیحی هستند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

عدم شفافیت و ابهامات زیاد شاخص‌های ارز ترجیحی هستند

نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: اتخاذ تصمیم استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی و شیوه اجرایی کردن آن در دولت دوازدهم فجیع بود و باعث هدررفت ۱۰ میلیارد دلار شد.

به گزارش بازار، محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را یکی از میراث‌های سوء باقیمانده از تصمیمات گذشته دانست و عنوان کرد: امروز دولت سیزدهم میراث‌دار این تصمیم غلط است و باید با آن به‌نوعی کنار بیاید و ترمیم کند.

وی با اشاره به اجماع نظر کارشناسان بر نادرست بودن ارز ترجیحی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی مصداق آش نخورده و دهان سوخته است؛ تخصیص حمایت و یارانه به واردکننده داده می‌شود تا نهاده و کالای اساسی به دست تولیدکننده برسد و فرآورده وارد شده ارزان و با قیمت عادلانه به دست مصرف‌کننده برسد اما عملاً این کار انجام نمی‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو اتخاذ تصمیم استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی و شیوه اجرایی کردن آن در دولت دوازدهم را فجیع توصیف کرد و افزود: ارز ترجیحی در زمان اجرای خود به شکل عجیبی به دست نورچشمی‌ها رسید و هیچ نظارتی صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه در طول یک سال ابتدایی اختصاص ارز ترجیحی قریب به حداقل ۱۰ میلیارد دلار به افرادی اختصاص داده شد و سرنوشت نامشخص پیدا کرد، اظهار کرد: بعد از اینکه اختصاص ارز نظام‌مند و حساب و کتاب‌هایی بر آن حاکم شد، بازهم به شکل خرد و در لایه‌های مختلف شاهد ایجاد رانت و بازی دلال‌ها بودیم.

وی ابهامات زیاد و عدم شفافیت را از شاخص‌های ارز ترجیحی دانست و عنوان کرد: طی بازدیدهایی که از بندرگاه‌ها داشتیم، این موضوع کاملاً مشخص بود زیرا سامانه‌ای بر آن نظارت نمی‌کند.

نقدعلی درباره نظرات کارشناسان در خصوص حذف ارز ترجیحی و حمایت از مصرف‌کننده بیان کرد: این اعتقاد وجود دارد که می‌توانیم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حمایت به آخرین زنجیره یعنی مصرف‌کننده منتقل شود و از حیث واردات، بر اساس اصول اقتصاد آزاد عمل کنیم؛ به‌این‌ترتیب که دست واردکننده را باز گذاشته تا به‌وفور واردات را انجام دهد و اگر قرار است حمایتی صورت بگیرد، باید از مصرف‌کننده صورت بگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه خود دولت می‌تواند راسا اقدام به حذف ارز ترجیحی کند، اشاره کرد: در بودجه سال جاری قرار بود این تصمیم اجرایی شود اما به دلیل دغدغه‌هایی که وجود داشت این کار صورت نگرفت و دولت طی یک لایحه آن را به مجلس آورد زیرا ممکن بود حذف ارز ترجیحی اثر روانی و تورمی بر بازار بگذارد.

کد خبر: ۱۱۸٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha