۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
برقراری ارتباط سرمایه گذاران و کارآفرینان موفق با تدوین گران قوانین شفاف سرمایه گذاری
مدیر یک مرکز شتابدهنده در گفتگو با «بازار» پیشنهاد داد

برقراری ارتباط سرمایه گذاران و کارآفرینان موفق با تدوین گران قوانین شفاف سرمایه گذاری

شتابدهنده ها و شرکتهای سرمایه گذاری خطر پذیر از جمله مراکزی هستند که اگر تامین سرمایه و حمایتها از جانب دولت و سرمایه گذاران انجام شود، می توانند در پویایی و پیشبرد ایده های جوانان نقش موثری را ایفا کنند.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار- با وجودی که مدیران شتابدهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری معتقدند که مهمترین مسایل، حمایت های دولت و تامین سرمایه و در عین حال البته کمبود تیم ها با ایده های نو است، مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر معتقد است علاوه بر تامین سرمایه، از مشکلات مهم راه اندازی شتابدهنده ها، کمبود برخی  موارد همچون زیر ساخت ها، فیلترینگ داخلی، تحریم ها و همچنین نبود راه ارتباط آسان بین المللی از دیگر چالشهای این مسیر است. 

در  ادامه گفتگو خبرگزاری بازار با مدیران شتابنده ها، این بار سراغ مسعود فیاضی، مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر  رفتیم تا بیشتر درباره با چالشها و فعالیت های این شتابدهنده آگاهی یابیم.

فضای کاری اشتراکی، مشاوره تا تخصیص اعتبار مالی  توسط مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر

مسعود فیاضی در ابتدا به آغاز فعالیت این مرکز از سال ۹۶ اشاره کرد، گفت: مرکز فناوری سامسونگ فعالیت خود را بعنوان یک مرکز شتابدهی تخصصی از ابتدای سال ۹۶ با همکاری واحد شهروند شرکتی سامسونگ گلف الکترونیکس و معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز کرده است و این مرکز پروژه ای مشترک بین واحد شهروند شرکتی سامسونگ و معاونت پژوهشی دانشگاه امیرکبیر است.

وی در ادامه درباره خدمات این مرکز توضیح داد: خدمات این مرکز به تیم های استارتاپی بطور کلی شامل استقرار در فضای کاری اشتراکی، مشاوره های فنی و تخصصی، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی مرتبط با فعالیت تیم ها، تخصیص اعتبار مالی برای پیشبرد اهداف تیم ها (در صورت تایید مربیان و ناظران مرکز)، نقشه راه رشد هر استارتاپ، با توجه به نیاز هر تیم و شبکه سرمایه گذاران است.

 این مدیر اجرایی به چگونگی سرمایه گذاری مرکز روی استارتاپها اشاره کرد و افزود: از آنجا که مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر از پروژه های شهروند شرکتی سامسونگ است، هیچگونه سهام یا مالکیتی از استارتاپ های پذیرش شده برنمی دارد و حمایت مالی از استارتاپ های پذیرش شده در بازه پیش بذری و به صورت اعتباری می باشد، به این معنی که اعتبار مالی برای تیمها در قراردادشان شارژ می شود و با توجه به تشخیص کارشناسان مرکز هزینه های مورد تایید پرداخت می شود.

همچنین به گفته فیاضی، تامین مالی این مرکز توسط واحد شهروند شرکتی سامسونگ صورت می گیرد و زیرساخت هایی چون فضای کار اشتراکی در نتیجه همکاری دانشگاه امیرکبیر و شرکت سامسونگ تامین شده است.

۵۹ استارتاپ مورد حمایت شتابدهنده سامسونگ-امیرکبیر

وی با اشاره به زمینه های مورد حمایت توسط  این مرکز، گفت: این مرکز از استارتاپهای فعال در حوزه های بهداشت و سلامت، آب و محیط زیست، انرژی و آموزش حمایت می کند. 

فیاضی با بیان اینکه  مرکز طی ۹ دوره شتابدهی از ۵۹ استارتاپ حمایت کرده است در این باره گفت: از این تعداد، تاکنون ۴۲ تیم، دوره شتابدهی یکساله خود را با ما تجربه کرده و آن را به اتمام رسانده‌اند که ۱۷ تیم از میان۴۲ تیم خروجی موفق به جذب سرمایه نیز شده‌اند و به این ترتیب، ضریب موفقیت مرکز به عدد قابل توجهی یعنی بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

در ادامه وی از  برخی استارتاپها  هم نام برد که  به گفته وی از جمله شناخته شده ترین آنها می توان به استارتاپ‌های ایسمینار و اتیچر در حوزه آموزش، بهزی، توان و زوپ در حوزه سلامت، بهماند و تریژر در حوزه محیط زیست، ورسک و بی پارک در حوزه انرژی اشاره کرد.

در عین حال که درباره چالشهای این مسیر هم وی معتقد است چالشهای پیش روی این مرکز تقریبا مشابه با چالش های بقیه مراکز شتابدهی می باشد که می توان به کمبود تیم های منسجم استارتاپی و یا ضعف ایده های دریافتی در راس آنها اشاره کرد.

همچنین مدیر اجرایی این شنابدهنده از  تدوین برنامه ها و رویدادهایی  برای سال ۹۹  گفت، به طوریکه درصدد است این مرکز  ایده های خلاق و کاربردی و تیمهای استارتاپ با پتانسیل بالاتر و قوی تر در حوزه های مرکز جذب کند.

تمرکز بر توسعه آموزش مجازی و از راه دور

اما این مدیر به این پرسش برای تمرکززدایی شتابدهنده ها از تهران چه اقدامی باید صورت گیرد، گفت: تمرکز بر توسعه آموزش مجازی و از راه دور می تواند یکی از راهکارها و خدماتی باشد که شتاب دهنده ها و مراکز رشد فعال در تهران و استانهای بزرگ برای رفع این چالش در دستور کار خود قرار دهند تا استارتاپ های فعال در شهرهای کوچک هم بتوانند فرصت برابر برای رشد و توسعه داشته باشند.

همچنین درا دامه مدیر  اجرایی این شتابدهنده در باره چگونگی حمایت دولت از بخش سرمایه گذاری روی استارتاپها معتقد است دولت و  یا سازمانهای فعال در حوزه سرمایه گذاری خطر پذیر، می توانند با تشکیل صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و گروه های سرمایه گذاری مشترک، تعداد سرمایه گذاری را روی استارتاپ ها افزایش و ریسک سرمایه گذاری خودشان را کاهش دهند.

فیاضی  در خصوص موانع دست وپاگیر در حمایت از پروژه ها و  توسعه در این مسیر گفت: کمبود برخی زیر ساخت ها، فیلترینگ داخلی، تحریم ها در خصوص نرم افزارها و وبسایت های کاربردی و همچنین نبود راه ارتباط آسان بین المللی از موانع عمده رشد آسان و سریع اکثر استارتاپ های ایرانی است.

در عین حال وی به تشکیل و توسعه گروه های سرمایه گذاری نیک اندیش (Angel investor Group)  هم به عنوان یک بستر مناسب و کارآمد برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود به فعالیت اقتصادی در زمینه کسب و کارهای نوپا اشاره کرد.

Reverse Pitch ،  رویدادی در راستای نیازهای حوزه سلامت

فیاضی از برنامه توسعه ای این مرکز هم خبرداد و افزود: مرکز فناوری سامسونگ در آستانه ورود به چهارمین سال فعالیت خود برنامه های جدیدی در ارتباط با بهبود فرآیندهای شتابدهی استارتاپ ها و تاثیر اجتماعی آنها دارد. برنامه داریم در سال جدید رویداد Reverse Pitch در حوزه سلامت و یا آموزش برگزار کنیم که این رویداد به طور تخصصی بر اساس نیازها و چالش های مشخص بازار که توسط کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت و آموزش مطرح می شود، برگزار خواهد شد و میزبان تیم های خلاق خواهد بود.

از سوی دیگر به باور  این مدیر جوان با افزایش روز افزون استارتاپ‌ها، رقابت برای جذب سرمایه نیز بیشتر می‌شود. در این میان استارتاپ‌هایی موفق به جذب سرمایه و پیشرفت می‌شوند که در پیشرفت مسیرآینده جامعه تأثیرگذار باشند. پیش‌بینی مشکلات و نیازهای آینده و تلاش برای پاسخ به آن‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. همچنین سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند که سرمایه خود را بر روی ایده‌های پیشرو بگذارند.

مهمترین بسترهای شکل گیری استارتاپها،  فضاهای کار اشتراکی است

همچنین  وی با بیان اینکه  توسعه شتابدهنده طی این سالها با رشد خوبی همراه بوده است توضیح داد: بنظرم در دو سال اخیر شاهد رشد خوبی از توسعه شتابدهنده ها، مراکز رشد، فضاهای کار اشتراکی و پارکهای علم وفناوری بوده ایم. همان طور که می دانیم از مهمترین بسترهای شکل گیری استارتاپها،  فضاهای کار اشتراکی هستند و تیمها بعد از باز طراحی و گذر از این فضاها، وارد شتابدهندها می شوند تا به صورت جدی تر رشد خود را ادامه دهند؛ بنابراین بسیار منطقی است که تعداد فضاهای کار اشتراکی به نسبت بیشتر از شتابدهنده ها باشد.

در حالی  که این  مدیر اجرایی  باور دارد از مشکلات مهم راه اندازی شتابدهنده ها، تامین سرمایه کافی برای حداقل پنج سال اول فعالیت می باشد،چون شتابدهنده ها جزو مجموعه های سرمایه گذاری خطرپذیر هستند، میزان بازگشت سرمایه آنها بسیار کم و در بازه زمانی طولانی می باشد، ولی در خصوص مقررات معتقد است پارک های فناوری که زیر مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری فعال می باشند، تسهیلات و فرایندهای خوبی برای راه اندازی شتابدهندها تدوین کرده اند.

به گفته وی مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر به دلیل سرمایه گذاری مستقیم شرکت سامسونگ در تامین کلیه هزینه ها با مشکلی از این دست مواجه نبوده است. 

فیاضی درباره خبر اول این روزها یعنی شیوع ویروس کرونا و تاثیرش بر فعالیت مرکز هم گفت:  فعالیت مجموعه را کمی کند کرده ولی به هیچ وجه متوقف نکرده است، با برگزاری وبینارهای آموزشی به جای کارگاه های آموزشی، جلسات آنلاین مشاوه و ارزیابی به صورت مدون، جایگزین کردن راهکارهای مجازی سعی کردیم بر تاثیرات شیوع این بیماری بر روند رشد استارتاپهای مرکز غلبه کنیم.

ارتباط‌ مطمئن و امن سرمایه‌گذار با کارآفرین

وی در مقایسه با کشورهای پیشرفته در زمینه سرمایه گذاری روی استارتاپها  نظرش را این گونه گفت: با نگاه به چرخه کارآفرینی کشورهای پیشرفته، متوجه می شویم شبکه‌ای به‌هم‌تنیده از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایجاد شده است. قواعد و قوانین مکتوب برای ارتباط‌دادن مطمئن و امن سرمایه‌گذار با کارآفرین تدوین شده است و مراحل مختلف سرمایه‌گذاری در استارتاپها تعریف مشخصی دارند.

فیاضی افزود: یک استارتاپ می‌تواند در همان روزهای اولیه ایجاد خود، مسیر مشخصی برای جذب سرمایه تعریف کند و این جزء بدیهیات است که استارتاپ در همان ابتدای کار به فکر جذب سرمایه‌گذار باشند. انواع مختلف سرمایه‌گذار از «سرمایه مرحله پیش بذری و بذری» گرفته تا شرکت‌های سرمایه‌گذار خطر پذیر  همواره در کنار آن کسب‌وکار قرار دارند و در این مسیر، کسب‌وکار را با پشتیبانی‌های مالی و مدیریتی خود حمایت می‌کنند. 

به گفته وی مهم ترین اقدام در کشور ما می تواند توسعه شبکه ای منسجم از سرمایه گذاران و کارآفرینان موفق با تدوین قوانین شفاف سرمایه گذاری باشد.

با نگاه به چرخه کارآفرینی کشورهای پیشرفته، متوجه می شویم، شبکه‌ای به‌هم‌تنیده از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایجاد شده است. قواعد و قوانین مکتوب برای ارتباط‌دادن مطمئن و امن سرمایه‌گذار با کارآفرین تدوین شده است و مراحل مختلف سرمایه‌گذاری در استارتاپها تعریف مشخصی دارند.

پذیرای تیم های خلاق هستیم

در پایان این مدیر اجرایی خاطر نشان کرد: مرکز فناوری سامسونگ- امیرکبیر همزمان با سومین سالگرد فعالیت خود دهمین دوره پذیرش تیم های استارتاپی را در پیش رو دارد. همانطور که می دانید در شرایط فعلی حمایت معنای متفاوتی پیدا می کند و ما همچنان حامی و پذیرای تیم هایی هستیم که راهکارهای خلاق در حوزه های آموزش، سلامت، محیط زیست و انرژی دارندو بتوانند در پیشرفت جامعه تاثیر گذار باشند.

کد خبر: ۱۱٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی براتی قله زو IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      دنبال یک سرمایه گذار برای کشاورزی میخوام مجوز چاه عمیق وزمین واگذاری گرفتم حالا پول لازم دارم چاه وبرق هم کنار زمین رد شد دارم وخیلی امکانات عالی دنبال یک سرمایه گذار میگردم اگه بشه باهم کار کنیم وبه پیشرفت عالی میرسیم