۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۸
نتیجه دخالت دولت در اقتصاد از دست دادن کیفیت و کمیت تولید است
کارشناس مسائل اقتصادی:

نتیجه دخالت دولت در اقتصاد از دست دادن کیفیت و کمیت تولید است

شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نتیجه دخالت دولت و تعیین قیمت دستوری کاهش تولید و از دست دادن مزیت های نسبی بوده است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی با تصریح بر اینکه مخالف دخالت یا ورود دولت و دستگاه های نظارتی به بازار هستم، بیان کرد: قیمت گذاری دستوری و کنترل بازار به این شکل، هیچ ثمری برای مردم نداشته است و نخواهد داشت. از سالیان دور شاهد هستیم در موضوعات مختلف سازمان های حمایتی و نظارتی ورود پیدا می کنند اما هیچ اتفاقی نمی افتد و عملا نتیجه ای حاصل نمی شود.

وی با تاکید بر ضرورت درس گرفتن دولت سیزدهم از عملکرد دولت های پیش از خود اظهار کرد: باید از تاریخ اقتصادی هم ایران و هم دنیا درس بگیریم و بدانیم هر گونه قیمت گذاری دستوری، جز ایجاد شکاف قیمتی، فساد و رانت، بر هم خوردن تعادل بازار و انحراف منابع نتیجه ای ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی حدود حضور دولت در اقتصاد را تعیین شده دانست و عنوان کرد: اینگونه نیست که دولت هر زمان اراده کند می تواند در اقتصاد ورود کند. معمولا در شرایط شکست بازار، دولت ها می توانند دخالت کنند اما در ایران اساسا در حوزه ای همچون خودرو بازاری وجود ندارد که دولت بخواهد دخالت کند زیرا اساسا صنعت خودرو یک فضای انحصاری یا شبه انحصاری است.

شقاقی افزود: دولت همچنین زمانی در اقتصاد دخالت می کند که بخش خصوصی تمایلی به ورود ندارد یا هزینه های جانبی برای مردم ایجاد می شود. در ایران دولت همواره فراتر از این شرایط و تقریبا همیشگی در امور بازار دخالت کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه ماحصل حمایت های دستوری در طول ۵۰ سال گذشته از برخی از حوزه های اقتصاد سبب کاهش کیفیت شده است، اظهار کرد: ضمن کاهش کیفیت، رقابتی هم ایجاد نشده است. در حقیقت نتیجه دخالت دولت و تعیین قیمت دستوری اندک شدن تولید، افزایش وابستگی و از دست دادن مزیت های نسبی در اقتصاد بوده است.

وی مسیر دولت ها در ایران را در حوزه اقتصاد اشتباه خواند و گفت: در موضوع خودرو، حتی بعد از اینکه ابلاغ شد قیمت ها افزایش پیدا نکند اما شاهد هستیم بازار مجددا همان روند افزایشی خود را ادامه داد و این نشان می دهد دخالت دولت و دستوری کردن آن هیچ ثمری ندارد.

کد خبر: ۱۱۸٬۱۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha