۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
اینجا تولید هست؛ خریدار نیست | حکایت کارآفرینانی که کارشان روی زمین‌مانده است
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

اینجا تولید هست؛ خریدار نیست | حکایت کارآفرینانی که کارشان روی زمین‌مانده است

سرخس- جمعیتی مشتاق از زنان روستایی سرخس در حوزه صنایع‌دستی در حالی مشغول تلاش برای تولید و کارآفرینی هستند که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم موفق به فروش محصولات خود نیستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: درحالی‌که این روزها نبود کار به یکی از دغدغه‌های جامعه و جوانان تبدیل‌شده است اما بسیاری از بانوان در روستاهای سرخس کمر همت بسته و با تولید صنایع‌دستی و هم‌چنین روی آوردن به کاشت گیاهان دارویی سعی کردند تا جمله ناامیدکننده «کار نیست» را به کار و عمل تبدیل کنند اما متأسفانه تولیدات آن‌ها در قالب صنایع‌دستی به دلیل قطع ارتباط با بازار فروش و نبود زیرساخت‌های لازم بر روی زمین‌مانده است.

در این میان یکی از اعضای شورای اسلامی شهرستان سرخس که توانسته بیش از ۱۵۰ نفر از بانوان هنرمند را در قالب یک گروه تولید کننده صنایع دستی سر و سامان بدهد  در گفت و گو با بازار از مشکلات و موانع اشتغال بانوان روستایی در این منطقه برای ما می گوید.

دغدغه اشتغال
هما عفتیان متولد ۱۳۷۰ در سرخس و بهورز خانه بهداشت و عضو شورای اسلامی سرخس یکی از بانوانی است که دغدغه کارآفرینی داشته و موفق شده تا بسیاری از بانوان روستایی را برای تولید هنرهای دستی گرد هم جمع کند.

وی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: دغدغه بانوان روستایی رادارم که در این دوران با بحران کرونا و تورم مواجه‌ هستند اما با وجود اینکه دست به تولید زده اند اما به دلایل مختلف  امکان فروش محصولات خود را ندارند .

وی ابراز می‌کند: در  روستاهایی که ابن بانوان فعالیت دارند اینترنت وجود ندارد و از رطفی امکان برگزاری نمایشگاه و بازارچه هم برای این بانوان مهیا نیست ازاین‌رو تنها کاری که از من برمی‌آید تشویق و حمایت از آن‌هاست.

این بانوی کارآفرین می‌گوید: من از محصولات تولیدی این بانوان عکس می‌گیرم و در گروه‌های مختلف در فضای مجازی برایشان تبلیغ می‌کنم و با خیرین و برخی مسئولان سعی کردم تا ارتباط گرفته و  امکان فروش را برای این تولید کنندگان فراهم سازم.

این بانو که حالا نقش برگزارکننده و متولی نمایشگاه در فضای مجازی را برای بانوان روستایی بر عهده‌گرفته است به ما می‌گوید: سرپرستی این بانوان را برای برگزاری نمایشگاه‌ها بر عهده‌دارم  و درواقع به‌واسطه شغلم خانم‌های بین ۱۰ تا ۴۹ سال را که از دو روستای «پدلی» و «درازآب» در منطقه سرخس ساکن هستند برای پیوستن به این گروه کارآفرینان تشویق و هدایت می‌کنم.

اشتغال ۱۵۰ نفری
عفتیان تصریح می‌کند: آن‌ها حدود ۱۵۰ نفر هستند که از بین این افراد که با دختران و مادران مرتبط هستم افزون بر ۵۰ نفر به طور مستقیم در تولید کارهای هنری و صنایع‌دستی فعالیت دارند .

اینجا تولید هست؛ خریدار نیست | حکایت کارآفرینانی که کارشان روی زمین‌مانده است

این بانوی کارآفرین با تأکید به این موضوع که متأسفانه خشک‌سالی، تورم و کرونا سبب بروز مشکلات زیادی برای روستاییان به وجود آورده است به ما می گوید: این بانوان تمامی زنان توانمندی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی مانند قالی بافی، گلیم‌بافی ،کار با کاموا و سوزن‌دوزی و منجوق‌دوزی و کارهای بلوچی دوزی هستند.

نبود بازارچه دائمی
این بانوی کارآفرین تصریح می‌کند: درحال حاضر این بانوان بازار و یا حتی بازارچه ای برای فروش محصولات خود ندارند تا بتوانند برای تولید و فروششان برنامه‌ریزی کنند و  فعلا تلاش ما برای عرضه محصولات در حد گذاشتن تصاویر محصولات تولید شده در فضای مجازی و گرفتن سفارش و یا توصیه به اطرافیان برای خرید از آن‌ها است .

وی ادامه می‌دهد: بیشتر مشتری‌های ما همکاران کادر درمان هستند که  آن هم به واسطه ارتباط شخصی بنده ایجاد شده است البته با تعدادی از خیرین مشهد نیز صحبت‌هایی داشتیم و مقرر شده تا تصاویر نمونه کارهای این بانوان را برایشان ارسال کنم تا در صورت برگزاری نمایشگاه و یا بازارچه‌ای از آثار آن‌ها استفاده شود.

محرومیت از فضای مجازی
عفتیان تأکید می‌کند: اگر زیرساخت‌های جدی برای بازار فروش اینترنتی و یا ایجاد بازارچه فراهم بود و یا بخش خصوصی یا حمایت بخش دولتی را داشتیم به طور حتم کمک شایانی به این بانوان می شد قادر بودیم از بضاعت‌های این بانوان استفاده کرده و به معیشت خانوده های آن ها کمک کنیم.

این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: درحالی‌که حاضر با بخش بانوان جهاد کشاورزی صحبت‌هایی شده است که صندوق خرد بانوان در روستا راه‌اندازی شود که مورد استقبال بانوان نیز قرار گرفته است.

وی اظهار می‌کند: طی برنامه ریزی که داشتیم قرار به تولید آثار هنری و صنایع‌دستی ظریف است که امکان فروش آن بیشتر باشد زیرا با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مانند نخ ، تولیداتی مانند فرش یا گلیم و یا صنایع‌دستی بدون حمایت برای بانوان روستایی بسیار سخت است.

عفتیان با اشاره به این‌که با اولویت قرار دادن تولید صنایع‌دستی ظریف که در مدت‌زمان کوتاهی به بازده می‌رسد و امکان فروش آن راحت‌تر و بیشتراست  می‌توان در فضای خانه و در کنار مسئولیت‌های زندگی و بچه‌داری به درآمد رسید.

اینجا تولید هست؛ خریدار نیست | حکایت کارآفرینانی که کارشان روی زمین‌مانده است

وی در ادامه با اشاره  به سایر برنامه‌های اشتغالزایی کاشت گیاهان دارویی را در اولویت دانسته و می‌افزاید: با توجه به آن‌که در این منطقه امکان پرورش گیاهان دارویی مهیا است  لذا می‌توان کاشت گیاهان دارویی خاص را با توجه به نوع آب‌وهوای این منطقه حتی در متراژ ۵۰ متری حیات منازل شان داشته باشند لذا برنامه‌هایی نیز در خصوص جمع‌آوری و بسته‌بندی و فروش این محصولات را در حال برنامه‌ریزی داریم.

ضرورت توجه به اشتغال روستایی
عصمت خسروشاهی مدرس دانشگاه و یکی از فعالان حوزه کار در خراسان رضوی در گفت و گو با بازار اظهار می کند: واقعیت این است که خانوارهای ایرانی، چه شهری و چه روستایی، با کاهش چشمگیر درآمد روبه‌رو شدند و لذا این موضوع انگیزه بانوان را بیش از گذشته برای نقش آفرینی در اقتصاد در بر داشته است.

این کارآفرین با بیان اینکه البته نقش بانوان روستایی در تولید و کار از گذشته برجسته بوده است اظهار می کند: با این حال بسیاری از زنان و دختران جوان ما در روستاها برای گذران زندگی و یا کمک به معیشت خانواده نیاز و انگیزه کار دارند اما نمی‌دانند چه کار کنند یا سرمایه لازم برای کار را ندارند و یا مانند همین روستایی که مثال زدید با بازار های عرضه محصولات خود آشنا نیستند.

وی آموزش، تسهیلات و بازار را سه مؤلفه مهم در توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان عنوان کرده و اظهار می کند: شناخت مهارت این قشر از جامعه می‌تواند باعث جلوگیری از محرومیت‌ها و افزایش توانمندی زنان روستایی در امور اقتصادی و فرهنگی شود همچنین عامل مهم توسعه روستایی و ماندگاری روستاییان در روستاها خواهد بود.

خسرو شاهی با تاکید بر این موضوع که رفع مشکل اشتغال زنان روستایی باید به طور جدی در دستور کار مسئولان باشد به بازار می گوید: این امر تنها با ایجاد مراکز فرهنگی، هنری و صنایع دستی و البته صنایع تبدیلی کشاورزی و دامپروری میسر خواهد بود.

وی کمک به تشکیل و راه‌اندازی تعاونی‌های زنان روستایی را از ضروریات روستاها دانسته و ادامه می دهد: حمایت از تولیدات زنان روستایی با ایجاد بازارچه‌های بی‌واسطه مشکل بازاریابی زنان روستایی را حل می‌کند.

این فعال حوزه کار آفرینی با اشاره به اینکه جذب گردشگر به فروش تولیدات زنان روستایی کمک می‌کند، تصریح  می‌کند: بازسازی و زیباسازی روستاهایی که می‌تواند قطب گردشگری باشد زمینه جذب گردشگر بیشتری را فراهم می‌کند که این امر خود عامل درآمدزایی برای ساکنان روستا و فروش محصولات روستایی خواهد شد.

وعده توسعه صندوق‌های روستایی
موانع سد راه توانمندسازی زنان درروستاها ازجمله اشتغال و تسهیلات یکی از موضوعات مهمی است که معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری نیز در طی سفر دو هفته گذشته خود به خراسان رضوی و در بازدید از مرکز یادگیری محلی با مشارکت افراد محلی در شهر خرو اظهار کرد: صندوق‌های خرد روستایی برای توسعه اشتغال و جلب سرمایه‌گذاران موردحمایت قرار می‌گیرند تا بتوانند به سرمایه‌گذاران تسهیلات داده و ایجاد اشتغال را تضمین کنند.

انسیه خزعلی در این سفر اطمینان خاطر داد: دولت مردمی با نیرویی مضاعف و کار جهادی وارد عرصه خدمت به مردم شده و به‌ دنبال این است که امکانات را در سطح مناطق محروم به‌ویژه روستاها توسعه دهد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت:دولت به دنبال این است که امکانات فرهنگی و ورزشی ویژه بانوان در مناطق محروم و روستایی موردحمایت مالی قرار دهد.

کد خبر: ۱۱۸٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha