۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
ایران می تواند به بازیگر اصلی در بازسازی سوریه تبدیل شود| رابطه ریاض و تهران ماهیت اقتصادی ندارد
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

ایران می تواند به بازیگر اصلی در بازسازی سوریه تبدیل شود| رابطه ریاض و تهران ماهیت اقتصادی ندارد

«نادر انتصار» معتقد است ایران از تخصص فنی و سایر قابلیت‌های مشابه بیشتر از امارات در زمینه‌های بازسازی اقتصادی و اجتماعی-سیاسی برخوردار است.

بازار؛ گروه بین الملل: سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به سوریه و دیدارش با بشار اسد رئیس جمهور این کشور در حالی صورت گرفت که امارات یکی از کشورهایی بود که در بحران سوریه از گروه های مخالف دولت  بشار اسد حمایت می کرد.

یکی از دلایل این موضوع کاهش نفوذ ایران در سوریه ارزیابی شده است. از سوی دیگر بحث مشارکت امارات در بازسازی سوریه بعد از جنگ نیز از دلایل نزدیکی امارات به دولت دمشق ارزیابی می شود.

البته امارات هیچگاه رابطه خود را با دولت دمشق قطع نکرد و ارتباطات اقتصادی زیادی میان ابوظبی و دمشق وجود داشته و دارد.

برخی کارشناسان همچنین معتقد هستند که نزدیکی امارات به سوریه به دلیل کاستن از تنشهای ابوظبی با تهران صورت می گیرد که در حال حاضر به دنبال کاهش تنش با ریاض است.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید.

*امارات در حال عادی سازی روابط خود با سوریه است. آیا امارات درصدد ایفای نقش اقتصادی در سوریه پس از جنگ است؟
در حال حاضر، به نظر می رسد که امارات متحده عربی حضور خود را در سوریه حفظ می کند تا ببیند وقایع در سوریه و منطقه چگونه تکامل می یابد. هدف امارات هم ایفای نقش اقتصادی و هم نقش سیاسی بیشتر در بازسازی سوریه پس از جنگ است.

*برخی استدلال می کنند با توجه به شروع دیپلماسی میان ایران و عربستان، امارات نیز به دنبال این است تا از طریق عادی سازی روابط با سوریه، روابط خود با ایران را گسترش دهد. نظر شما چیست؟
این قطعا یک احتمال است. اما امارات متحده عربی همچنین ممکن است با نشان دادن خود به عنوان کشوری با منابع مالی زیاد که می تواند منافع مالی فوری برای سوریه فراهم کند که ایران قادر به ارائه آن نخواهد بود، سعی در تضعیف منافع ایران در سوریه داشته باشد.

*گفتگوهای ایران با عربستان و اظهارنظر مقامات اماراتی در خصوص اینکه به دنبال گسترش روابط با ایران هستند چه آثاری بر روابط تجاری ایران با این دو کشور خواهد داشت؟
روابط تجاری ایران با امارات و عربستان سعودی در دو سطح متفاوت است. یعنی حجم تجارت ایران با عربستان در مقایسه با تجارت ایران و امارات ناچیز است. حتی در دوره‌های پرتنش سیاسی، امارات یکی از شرکای تجاری ایران باقی ماند. در شرایط بهبود یافته سیاسی در منطقه، احتمال زیادی وجود دارد که حجم مبادلات تجاری ایران و امارات افزایش یابد، اما تاثیر روابط بهتر تهران-ریاض بیشتر در عرصه های سیاسی/استراتژیک احساس می شود تا روابط تجاری بین ایران و عربستان سعودی.

*یکی از مباحث مطرح در خصوص گسترش همکاری ها میان ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، ایجاد اتحادیه اقتصادی در منطقه خلیج فارس است. آیا این ایده می تواند محقق شود؟
در درازمدت، ایجاد اتحادیه اقتصادی خلیج فارس هدف شایسته ای است که باید دنبال شود، زیرا برای کشورها و مردم منطقه مفید خواهد بود. اما من فکر نمی‌کنم انسجام سیاسی-اجتماعی لازم در حال حاضر در منطقه وجود داشته باشد تا امکان تشکیل یک اتحادیه اقتصادی مؤثر را فراهم کند. حتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز همچنان در میان خود شکاف‌هایی را تجربه می‌کنند.

*با توجه به روند کنونی و تلاش کشورهایی چون امارات برای ورود به بازار سوریه تصور می کنید ایران نقش موثری در بازسازی سوریه می تواند ایفا کند؟
همانطور که قبلاً گفتم، مزیت امارات داشتن پول زیاد در مقایسه با ایران است که توانایی آن در تزریق منابع مالی به بازار سوریه است. با این حال، ایران از تخصص فنی و سایر قابلیت‌های مشابه بیشتر از امارات در زمینه‌های بازسازی اقتصادی و اجتماعی-سیاسی برخوردار است. اگر ایران فعالانه و هوشمندانه عمل کند، می تواند به یک بازیگر اصلی در بازسازی سوریه پس از جنگ تبدیل شود.

کد خبر: ۱۱۸٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha