۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
چرایی ممنوعیت واردات خودروی ایرانی توسط سوریه؛ نبود ارز دلیل اصلی| مبادله با لیر بزودی
کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با «بازار» مطرح کردند

چرایی ممنوعیت واردات خودروی ایرانی توسط سوریه؛ نبود ارز دلیل اصلی| مبادله با لیر بزودی

کارشناسان خودرو معتقد هستند: نبود منابع ارزی به دلایل شرایط فعلی سوریه عامل اصلی ممنوعیت واردات خودرو بوده که به زودی مبادلات لیر جای ارزهای خارجی برای بهبود تجارت را خواهد گرفت.

بازار؛ گروه خودرو: ممنوعیت واردات خودرو از ایران به سوریه، خبر اشتباهی که قصد تضعیف صنعت خودرو در شرایط تحریم های ظالمانه علیه خودروسازی را دارد. اما ماجرای ممنوعیت صادرات خودرو به کشور سوریه دلیل اصلی آن نبود ارز در کشور مذکور است. زیرا زیرساخت های تولید خودرو رشد قابال توجهی در سالیان گذشته توسط گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در سوریه داشته است. در صورت بهبود شرایط مالی و مناسبات اقتصادی ایران و سوریه، تولید و صادرات خودرو و قطعات از سر گرفته خواهد شد.

هرچند خبرنگار «بازار» برای بررسی بیشتر این موضوع با واحد ارتباطات گروه صنعتی ایران خودرو تماس گرفت، با بی توجهی و عدم اهمیت مواجه شد. اما واحد ارتباطات گروه خودروسازی سایپا از این موضوع استقبال و وعده ایجاد گفت و گو را به «بازار» داد. سکوت خودروسازان در شفافیت این موضوع می تواند یک نقطه ضعف از سوی عملکرد مدیران دو واحد تولیدکننده باشد، زیرا گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در گذشته کارنامه قابل دفاعی در موضوع صادرات دارند.  

با این تفاصیل به بررسی موضوع عدم ممنوعیت صادرات خودرو به سوریه با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور و امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشکده خودرو علم و صنعت پرداختیم.

چرایی ممنوعیت واردات خودروی ایرانی توسط سوریه؛ نبود ارز دلیل اصلی| مبادله با لیر بزودی

کشور سوریه به علت نداشتن منابع ارزی واردات خودرو از سراسر دنیا از جمله ایران را ممنوع کردند، ایران در تلاش است که راهکاری را شکل و خودرو را با ارز محلی(لیر سوریه) به فروش برساند و آن لیر را دریافت کند

نبود ارز در سوریه عامل ممنوعیت واردات خودرو
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور، در پاسخ به علت ممنوعیت واردات خودرو از کشور به سوریه به خبرنگار «بازار» گفت: کشور سوریه به علت نداشتن منابع ارزی واردات خودرو از سراسر دنیا از جمله ایران را ممنوع کردند، ایران در تلاش است که راهکاری را شکل و خودرو را با ارز محلی(لیر سوریه) به فروش برساند و آن لیر را دریافت کند. با این شیوه می توان لیر سوریه را دریافت به کشور منتقل یا آن را در کشور دیگر برای تامین مواداولیه یا غیره خرج کرد.

نجفی منش در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص صادرات خودرو یا قطعات برای مونتاژ محصول، تصریح کرد:همانطور که اشاره کردم به دلیل نبود منابع ارزی دولت سوریه در حال حاضر امکان صادرات برای محصولات صنعت خودرو وجود ندارد. اما باتوجه به راهکار مذکور که مسولان هر دو کشور در حال فراهم کردن آن هستند.

این فعال صنعت خودرو در خصوص بهبود شرایط برای صادرات خودرو به کشور سوریه، بیان کرد: باقانونی که در مجلس آن را قطعی کردند و در صورت تایید شورای نگهبان، حداقل سالانه یک میلیارد دلار صادرات قطعه و خودرو را خواهیم داشت. مجلس این طرح را برای واردات خودرو مشروط بر صادرات خودرو، قطعات و کاربری های تصویب کرده است. این مساله سبب می شود تولیدکننده قطعات مانند محصولات لنت ترمز شرکت ما توسط یک تاجر به خارج کشور صادر و ارز آن را خودرو خریداری و به کشور وارد کند. این راهکار سبب می شود قیمت خودرو وارد شده به کشور به دلیل عدم خروج ارز از کشور، براساس قیمت ریالی ارزان تر نیز باشد. در حقیقت این یک راهکار تهاتر بوده که می تواند در بازارهای جهانی محصولات صنعت خودرو داخلی عرضه شود.

نجفی منش در خصوص ورود مجدد محصولات صنعت خودرو به بازار سوریه با توجه به طرح تصویب شده در مجلس، افزود: بانک مرکزی و دولت باید کمک کنند به صنعت خودرو که تامین ارز آن ها به شیوه دریافت لیر انجام شود تا مبادلات تجاری تسهیل یابد.

چرایی ممنوعیت واردات خودروی ایرانی توسط سوریه؛ نبود ارز دلیل اصلی| مبادله با لیر بزودی

حدود دو سال است که کشور سوریه واردات خودرو از سراسر جهان را ممنوع کرده و این مساله فقط منوط به ایران نیست

بازار خودرو جنگ تجارت
 امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه علم صنعت و کارشناس صنعت خودرو، در خصوص دلایل عدم ورود خودروهای ایرانی به بازار سوریه، گفت: این مساله مهم را باید ذکر کرد که حدود دو سال است که کشور سوریه واردات خودرو از سراسر جهان را ممنوع کرده و این مساله فقط منوط به ایران نیست. این مساله نیز هیچ ارتباطی با کیفیت و استاندارد خودرو و محصولات ندارد.

این کارشناس صنعت در خصوص صادرات خودرو، افزود: صادرات خودرو یک موضوع سیاسی مهم در سراسر دنیا است. در دنیا کشورها با یکدیگر مذاکره فراوانی برای واردات و صادرات خودرو انجام می دهند، پس از این موضوع باید صادرکننده به دنبال فراهم کردن زیرساخت لازم باشد، زیرا خودرو کالا نیست. بنابراین صادرات خودرو نیازمند روابط سیاسی لازمه و زمان مناسب برای حضور و اعتمادسازی در بازار است.

این استاد دانشگاه در خصوص صادرات خودرو یا قطعات آن برای مونتاژ به کشور سوریه، به خبرنگار بازار توضیح داد: آن چه در گذشته شاهد بودیم، قطعات را به کشور سوریه ارسال و در آنجا مونتاژ محصول انجام می شد. گاهی تصور می شود که مشکلاتی از این قبیل به دلیل نبود محصول ایجاد می شود، این درحالی است که صادرات خودرو هزار گام برای ورود به کشورها و بازارهای منطقه یا جهانی دارد. در دنیا بازار خودرو، بازاری به شدت تحت کنترل دولت ها و ارکان قدرت است. زمانی که یک تولیدکننده متعهد به عرضه محصول به بازار یک کشور می شود، حتی اگر کمبود کالای تولیدی خود در کشورش ایجاد شود، باید صادرات را انجام دهد. در بازار یک کشور باید برندسازی و اعتماد سازی برای مشتریان ایجاد شود. اگر در بازاری خدمات پس از فروش یا دسترسی به لوازم یدکی ضعیف شود، مشتریان دیگر هرگز اعتماد نمی کنند.

کاکایی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار که اگر شرایط ارزی کشور سوریه بهبود یابد، خودروسازان داخلی مجدد به بازار خودرو سوریه ورود کنند چه میزان موفقیت خواهند داشت، تصریح کرد: می توانند موفق باشند، محصولات دو خودروساز بزرگ مانند: تارا، دنا، شاهین و تیبا باتوجه به قیمتی که دارند، برای مشتریان خارجی مناسب برای خرید است. به طور مثال پراید در زبان عربی آن را به «نان آور خانواده» نامگذاری کردند، زیرا مجموع هزینه های نگهداری و خرید آن برای مشتریان خارجی در بازار رقابتی مناسب بوده است. البته بازار خودرو مانند کشور سوریه به راحتی مجدد به ما اعتماد نمی کند، زیرا بازارسازی خودرو سه تا پنج سال زمان می برد. زیرا برای اعتماد سازی مشتریان زمان قابل توجهی نیاز هست که نمونه آن ورود محصولات چینی به بازار کشور است. کلمه موفقیت که به آن اشاره کردید، دو سویه است زیرا بخش اول آن عرضه محصول باکیفیت و بخش دوم آن قدرت خرید مشتریان است.

سفیران تمام کشورهای پیشرفته در کشورهای مقصد یکی از کارهای اصلی آن ها رایزنی اقتصادی برای تجار و صنعتگرانش است. متاسفانه سفیران کشور فقط به فعالیت سیاسی مشغول هستند

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح راه اندازی معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه برای بهبود عرضه محصولاتی مانند خودرو به بازارهای جهانی، بیان کرد: سفیران تمام کشورهای پیشرفته در کشورهای مقصد یکی از کارهای اصلی آن ها رایزنی اقتصادی برای تجار و صنعتگرانش است. متاسفانه سفیران کشور فقط به فعالیت سیاسی مشغول هستند، متاسفانه مدیرانی برای انجام رایزنی های تجاری جهت صادرات خودرو در وزارت امورخارجه نداریم. جنگ تجاری یعنی باید به بازار یک کشور ورود و سهم از آن کسب کرد.

کاکایی با اظهار این موضوع که اگر شرایط بهبود یابد و خودروهای تولید داخل مجدد به بازار سوریه بازگردند، گفت: خودروسازان باید اقدام به سرمایه گذاری برای شبکه خدمات پس از فروش، لوازم یدکی و آموزش فنی انجام دهند. این موضوع سه تا چهار سال زمان نیاز دارد، پس از آن نیز باید ۱۰ سال در بازاری با چنین شرایطی حضور داشته باشد. پس از آن نیز باید محصولات را براساس استانداردهای کشور مقصد آماده و عرضه کرد. اما بخش دیگر این موضوع مذاکره و رایزنی مسولان وزرات امورخارجه و رایزن های تجاری است که تبادل محصول و عرضه را ایجاد کنند. ورود مجدد خودروهای تولید داخل به سوریه آسان تر است، زیرا در گذشته خوشنامی و ارتباط حسنه وجود داشته است.

کد خبر: ۱۱۸٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha