۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
ضایعات کشاورزی منبعی درآمدزا در صنایع تبدیلی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ضایعات کشاورزی منبعی درآمدزا در صنایع تبدیلی

مشهد- رضایی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توسعه صنایع تبدیلی می‌توان از ضایعات کشاورزی برای درآمدزایی استفاده کرد.

دکتر مجید رضایی فریمانی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در حال حاضر از دانه خرما که شاید در نظر بسیاری افراد بی‌ارزش و در زمره ضایعات باشد اما یک نوع دم‌نوش تهیه می‌شود که برای سلامتی مفید و البته برای تولیدکننده درآمدزا است.

وی بابیان اینکه با بهره‌گیری از صنایع تبدیلی در حال حاضر از ضایعات کشاورزی الکل و از سبوس برنج عرقیات دارویی تهیه می‌شود افزود: بسیاری از ضایعات دیگر مانند پوست تازه پسته خوراک دام شده و از آن کود تهیه می‌شود  و لذا  با این رویه  می‌توان نه‌تنها ضایعات را کاهش داد بلکه بهره‌وری توأم با اثربخشی و درآمدزایی را نتیجه بخشید.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا با این‌ وجود صنعت بسته‌بندی در استان به‌ویژه در حوزه میوه و یا محصولات کشاورزی ضعیف است و بخش اعظمی از محصولات به‌صورت سنتی برداست و یا عرضه می‌شود پاسخ داد:اتفاقاً خراسان رضوی ازنظر تعداد و مقدار جذب ماده خام و تولید محصولات صنایع تبدیلی و فراوری‌شده در کشور مقام اول را به خود اختصاص داده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: نوع و کیفیت بسته‌بندی محصولات طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و اداره استاندارد صورت می‌گیرد.

وی افزود: در همین راستا تولیدکنندگانی که نسبت به صادرات این‌گونه محصولات اقدام می‌کنند حتماً می‌بایستی استانداردهای کشور مقصد را رعایت کنند و ارتقاء دربسته بندی محصولات با توجه به نیاز کشور مقصد بایستی همسو باشد.

وی بابیان اینکه عرضه میوه به‌صورت فله در میدان‌های بار باعرضه آن در سوپرمارکت‌ها متفاوت است اذعان کرد: برای این موضوع هم سازمان نظارت بر غذا و دارو متولی آن است و پاسخگویی به این سؤال می‌بایستی توسط متولی نظارت بر عرضه محصولات داده شود البته برای عرضه محصولات آجیلی و میوه در میوه‌فروشی‌ها هنوز توسط متولی آن دستورالعملی ابلاغ نشده است.

کد خبر: ۱۱۸٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha